Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools
2
Kwantitatieve studie: Nederland Kwalitatieve studie: internationaal
Inleiding op thema Kwantitatieve studie: Nederland Kwalitatieve studie: internationaal conclusies Voettekst
3
De Boer, Melief en Tigchelaar (2009)
Professionalisering? De Boer, Melief en Tigchelaar (2009) professionele ontwikkeling van het handelen van de individuele beroepsbeoefenaar; professionalisering als vorming of verbetering van een (nieuwe) professie, het beroep zelf dat in ontwikkeling is en gaandeweg een aantal vaste kenmerken krijgt. Voettekst
4
Hoe professionaliseren lerarenopleiders?
Nederlandse situatie? Hoe professionaliseren lerarenopleiders? Verleden Wensen voor toekomst Waarin professionaliseren zij zich Voettekst
5
Vragenlijst bij VELON-leden
Achtergrondkenmerken (m/v, aantal jaar ervaring, school- of instituutsopleider, opleidingsniveau) Tijd besteed aan professionalisering Doelen van professionalisering Activiteiteiten: afgelopen twee jaar, wensen voor toekomst Onderwerpen van professionalisering Interesse in opleiding voor opleiders? Voettekst
6
Vragenlijst naar 1577 VELON-leden 268 bruikbaar ingevuld
Resultaten (1) Vragenlijst naar 1577 VELON-leden 268 bruikbaar ingevuld 112 schoolopleiders 156 instituutsopleiders 31% heeft minder dan 7 jaar ervaring Vraag: hebben zij specifieke wensen? Vragenlijst ook bij Fontys lerarenopleiding Tilburg 113 ingevuld Voettekst
7
Doelen van professionalisering
VELON (n=268) FLOT (n=113) De kwaliteit van mijn onderwijs aan studenten verbeteren 73% 85% De kwaliteit van mijn begeleiding verbeteren Betere theoretische en methodische onderbouwing van mijn werk 67% 71% Voettekst
8
Activiteiten top 4 toekomst
Activiteiten top 4 toekomst VELON (n=268) FLOT (n=113) Lezen van wetenschappelijke of vakliteratuur 85% 80% Congres 81% 74% Overleg met collega’s 90% 63% Nieuwe dingen uitproberen (experimenteren) 66% 73% Onderzoek 40% 35% Bij FLOT is ook gevraagd naar waardering van activiteiten op en vierpuntsschaal Het schirjven van een publciatie (n=24) werd het hoogst gewaardeerd. Daarna (n=98) volgt het lezen van literatuur en daarna krijgen van supervisie (n=19) en het uitproberen van nieuwe dingen in eigen onderwijs (n=74). Voettekst
9
Resultaten (2) activiteiten
Voettekst
10
Onderwerpen van professionalisering
VELON (n=268) FLOT (n=113) Ik beschik over meer theoretische kennis over het geven van onderwijs aan studenten 55% 65% Ik ben vaardiger geworden in het geven van onderwijs aan studenten 40% 60% Ik ben vaardiger geworden in het begeleiden van studenten 56% Ik heb mijn visie op opleiden aangescherpt 72% 58% Voettekst
11
Verschillen tussen opleiders?
Verschillen tussen opleiders? schoolopleider instituutsopleider < 7 jaar ervaring Verbeteren coaching en begeleiding Identiteit als opleider Leren door supervisie, coaching of cursus voor opleiders Verbeteren lesgeven en begeleiding, vakdidactiek > 7 jaar ervaring Samenwerking school/instituut Deelname projecten Uitwisseling met anderen Verbeteren lesgeven Samenwerking instituut/school Voettekst
12
Ervaren (>3 jaar) minder ervaren (<3 jaar)
Verschillen bij FLOT Ervaren (>3 jaar) minder ervaren (<3 jaar) Ervaren geleerd over visie op opleiden, wil meer leren over coaching/begeleiding collega’s Minder ervaren geleerd over beroep lerarenopleider, wil leren over vakdidactiek Geen verschil in interesse in opleiding voor opleiders Voettekst
13
Verschillen tussen opleiders?
schoolopleider instituutsopleider Minder dan 7 jaar ervaring Verbeteren begeleidingsvaardigheden Identiteit als opleider Leren door supervisie en coaching of cursus Verbeteren lesgeven en begeleidingsvaardigheden Meer dan 7 jaar ervaring Ontwikkelen samenwerking instituut/school Leren van uitwisseling met anderen Verbeteren lesgeven Samenwerking met scholen Uitwisseling met anderen Voettekst
14
Interviews met 25 ervaren opleiders uit 9 landen (Nederland, Israël, Japan, en daarnaast Engeland, België, Spanje, Tsjechië, Slovenië, Australië, Turkije) 5-20 jaar ervaring Interviews: Manieren van professionalisering Wensen voor de toekomst Belemmerende en bevorderende factoren Voettekst
15
Formeel: kortdurende cursus, workshop, training, seminar
Hoe? Formeel: kortdurende cursus, workshop, training, seminar 60% beoordeelt dit als waardevol Informeel: uitwisseling met collega’s samenwerking 79% beoordeelt dit als waardevol Voettekst
16
20 van de 25 doen zelf onderzoek Ze waarderen dit omdat
Leidt tot diepgaander begrip beter lesgeven Carrière-mogelijkheden Persoonlijk: leuk om te doen! ‘Thanks to the research I understand better the needs of teachers, their obstacles, why they believe or do not believe in innovations. I teach better’ Voettekst
17
Bevorderende factoren: Belemmerend:
eigen motivatie om te professionaliseren Belemmerend: gebrek aan tijd, hoge werkdruk, balans werk/privé Rol omgeving: Soms stimulerend, vaak ‘mixed message’ gebrek aan geld Voettekst
18
Onderzoek doen, artikel of boek schrijven
Toekomst top 3 Onderzoek doen, artikel of boek schrijven Internationale oriëntatie: conferenties en internationale projecten Deelnemen aan workshops en trainingen Voettekst
19
Overeenkomsten tussen beide studies:
inzichten Overeenkomsten tussen beide studies: Professionalisering door en in onderzoek Collegiale uitwisseling, ook internationaal Belangstelling voor formele scholing zoals cursus, opleiding Voettekst
20
Voettekst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.