De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010. 2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010. 2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met."— Transcript van de presentatie:

1 Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010

2 2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met nadruk op algemene opleiding (bijv. geografie van België, geschiedenis van België, rechtsvakken…) Voor de meer administratieve niveaus ook technische proeven zoals dactylo en stenografie, redactie edm… Filosofie van het “Maturiteitsexamen”: nagaan of de ambtenaar intellectueel en technisch bekwaam is om een functie uit te voeren. Wijzigingen van de jaren ’30 tot 2000 zijn beperkt en eerder procedureel dan inhoudelijk

3 3 Historiek: 2000 tot nu Copernicus: competentiegerichte aanpak heeft grote gevolgen voor overgangsselecties Kennis- en technisch gerichte selecties worden afgebouwd Belangrijke milestone: einde 2004 eerste opleidingsinterventie van het OFO in het kader van een overgangsselectie

4 4 Project Accession 2004-2009 Overgangsselectie D->C (2004-2005) Overgangsselectie C/B -> A (2006-2007) Overgangsselectie C - > B (2007-2009) Zowel algemene proeven als specifieke proeven

5 5 Project Accession 2004-2009 Case: Overgangsselectie C -> B (2007-2009) Algemene proef: juni 2007 Ca. 6000 inschrijvingen Het OFO voorziet 2-daagse opleidingen met tussenperiode De 6000 kandidaten worden opgeleid door ca. 30 opleiders in groepen van 20-25 personen, op drie maanden tijd (maart-juni 2008)

6 6 Project Accession 2004-2009 Overgangsexamen C -> B (2007-2008) Competentiegerichte proef en opleiding Competenties worden integraal afgedekt (in tegenstelling tot D ->C) Groot verschil tussen “koude” en “warme” evaluaties Publiek scoort (zoals gebruikelijk) laag op OTI- gerelateerde (harde) competenties Enorme logistieke onderneming (planning, syllabi etc.)

7 7 Project Accession 2004-2009 Overgangsexamen C -> B (2007-2008) Specifieke proeven 2008: 4 specialisaties –Administratief Deskundige –Technisch deskundige –Financieel deskundige –IT-deskundige De Proeven worden gesplitst in 2 gedeeltes

8 8 Project Accession 2004-2009 Overgangsexamen C -> B (2007-2008) Specifieke proeven: E-learningcursussen inzake bureautica. (ca. 3000 deelnemers) Administratief expert: zelfstudiepakket moedertaal Financieel expert: vierdaagse cursus boekhouden Technisch expert: geen cursus wegens te heterogeen publiek: motiveren van SPOCS om zelf iets te oganiseren

9 9 Project Accession 2004-2009 Recurrente problemen bij de organisatie Inschatting volume doelpubliek? Inhoudelijke afbakening? Timing?

10 10 Project Accession 2004-2009 Conclusies: Sensibilisering en Responsabilisering blijkt niet te werken bij het publiek. (cf. schrijfopdracht overgangsselectie niveau A) Korte-termijnaanpak schept verkeerde verwachtingen bij het publiek

11 11 Wat zijn competenties? “Een competentie is een coherente combinatie van vaardigheden, attitudes en kennis die tot uiting komen in een waarneembaar gedrag en die een voorspellende waarde hebben voor de doeltreffende uitvoering van een bepaalde functie/rol.”

12 12 Het federale “5+1” competentiemodel Omgaan met het eigen functioneren Omgaan met relaties Omgaan met informatie Omgaan met medewerkers Omgaan met taken Technische competentie s

13 13 Generieke competenties

14 14 Technische competenties “De technische competenties bevatten al de theoretische en/of praktische kennis die nodig en voldoende zijn om een functie uit te oefenen.”

15 15 Gedragsindicatoren Een gedragsindicator beschrijft op een concrete en specifieke manier hoe een generieke competentie kan worden geobserveerd. Gedragsindicatoren zijn specifiek per niveau (A, B, C en D) Bijv. Zes gedragsindicatoren beschrijven op een concrete manier wat analyseren voor een functie van niveau A betekent; Zes andere indicatoren beschrijven op een concrete manier wat analyseren voor een functie van niveau B betekent. De gedragsindicatoren vormen bij OFO de basis voor het opstellen van een competentiegerichte opleiding.

16 16 De toekomst? Accession: aanpak op lange termijn Uitlijning en coördinatie van systemen die al bestaan: 1. het federale competentiemodel 2. de ontwikkelcirkels 3. het opleidingsaanbod van het OFO - standaardaanbod - e-learning (campus.ofoifa.be) - opleiding “testvormen” (in voorbereiding)

17 17 De toekomst? Ontwikkelcirkels: –Ontwikkelingsplan op lange termijn –(toekomstig) competentieprofiel vanuit functiebeschrijving –Het OFO stelt templates ter beschikking Ontwikkelingsplan moet divers zijn: –Ontwikkeling van generieke competenties (standaardaanbod OFO) –Ontwikkeling van technische competenties mbv specifieke, al dan niet extern verstrekte opleidingen –Stimuleren van “Werkplek-leren” –E-learning

18 18 De toekomst? Responsabiliseren en informeren van alle betrokken partners: De individuele ambtenaren De opleidingsverantwoordelijken De lijnchefs

19 19 ?


Download ppt "Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010. 2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met."

Verwante presentaties


Ads door Google