Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends"— Transcript van de presentatie:

1 Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends
Leveranciersstrategie Kostenreductie in inkoop Conclusies voor uw praktijk

2 Hans Ruiter Directeur NEVI Inkoop Academie Econoom, NEVI I en II
7 inkoopfuncties bij Defensie, innovatiebeleid bij EZ sinds 1990 trainer bij NEVI, diverse seminars sinds 1997 bij NEVI verantwoordelijk voor inhoud van de opleidingen in-company trainingen, onder andere: Shell, Philips, Heineken, Fuji, Siemens, Nedcar, NAM, Gist, HWZ, ING, KPN, vG&L, ANWB, RABO, GTI, TBI, VSH, MCB, Achmea, Econosto, ASZ, ABP, diverse ministeries

3

4 Begripsafbakening

5 Tijdbesteding inkopers (bron: Booz-Allen & Hamilton)
5 jaar geleden nu over % van totale inkoopfunctie

6 Trends van prijsgericht naar kostengericht inkopen
van afdelingsdenken naar denken in processen uitbesteding innovatieactiviteiten van een uniforme naar een meer gedifferentieerde leveranciersbenadering

7 Vier basisstrategieën

8 Resultaten van kostenreductie
Mc Kinsey: VS industrie gemiddeld 11% NEVI Benchmarkonderzoek: gemiddeld 10% Berenschot: Nederlandse targets gemiddeld 6%

9 In Nederland gebruikte kostenreductiemethoden

10 Early involvement matters (average savings %)
20% supplier selection line 16% 12% pre-supplier selection savings of 10-17% post-supplier selection savings of 0-5% 8% 4% 0% budget review project identification market assessment supplier identification RFI / RFP capabilities assessment supplier selection contract negotiations and preparations implementation source: GSS analysis of 100 projects

11 Kostenreductietechnieken in de inkoopportfolio

12 Conclusies voor uw praktijk
Wees in uw relatie met uw klanten en leveranciers bewust van: De fase in de inkoopprofessionalisering Vroegtijdig managen van het inkoopproces De positie in de inkoopportfolio De juiste manier van kostenreductie


Download ppt "Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends"
Ads door Google