Download de presentatie
GepubliceerdLotte Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 5 & 6
2
Agenda Consumenten gedrag Kopersgedrag van organisaties Eindopdracht
3
Evalueren alternatieven
Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop
4
Opdracht Tweetallen Kies 1 organisatie
Geef aan op welke manieren de klant last van cognitieve dissonantie kan krijgen. Bedenk 1 creatieve manier om dit probleem op te lossen of te voorkomen.
5
Evalueren alternatieven
Koopbeslissing Probleemherkenning Cultuur Informatie zoeken Inkomen Persoonlijkheid Evalueren alternatieven Tijd en belang Aankoopbeslissing Sociale omgeving Evaluatie na de koop
6
Tijd en belang
7
Opdracht Welke koopsituatie? Huis Zak aardappelen Deze opleiding
8
Sociale omgeving Face-to-face groepen Anticipatiegroepen
Dissociatiegroepen
9
Persoonlijkheid Leeftijd Gezinssituatie Levensstijl
10
Behoefte aan erkenning Behoefte aan veiligheid en zekerheid
zelfontplooiing Bereiken wat men kan Groeimotieven Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Sociale motieven Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Overlevingsmotieven Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Maslows hiërarchie van behoeften 1
11
Perceptie Filters over boodschap selectieve blootstelling
selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering
12
Attitude Attitude cognitie affectie gedrag
13
Adoptie
14
Adoptiesnelheid Innovators Early adopters Early majority Late majority
Laggards 2,5 % 13,5 % 34 % 34 % 16 %
15
Inkomen Inkomensverandering Inkomenselasticiteit Afnemend grensnut
Doorschieten Inkomenselasticiteit Luxe goederen Noodzakelijke goederen Inferieure goederen Afnemend grensnut
16
Hypotheek nemen Tijd en belang Sociale omgeving Persoonlijkheid
Behoeften en motieven Perceptie Attitude Adoptie Inkomen
17
Vragen?
18
Pauze
19
Pauze
20
B-2-B Wat zijn de verschillen tussen aankoopgedrag van een consument en een bedrijf?
21
B-2-B Duurzame productiemiddelen
Grond- en hulpstoffen en halffabrikaten Aanvullende benodigdheden en diensten
22
B-2-B DMU (decision making unit) Samenstelling afhankelijk van:
tijd en belang Complexiteit Gatekeeper
23
Probleemidentificatie
Specificatie van eisen Zoeken van informatie en leveranciers Voorlopige selectie leveranciers Keuze van de leverancier Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop
24
Koopsituaties Straight rebuy (RAG) Modified rebuy (BPG)
New task buy (UPG)
25
Reciprociteit Zeer belangrijk Weten wie van wie afhankelijk is
Gebruik maken van de situatie
26
Relatiemanagement De drie R’en CRM Reputatie (nieuwe klanten)
Relatie (klanten behouden) Ruil (win-win) CRM Customer relations management
27
Non-profit Zeer strak gereglementeerd Budgetten staan vast
Europese aanbestedingen Geen garantie voor goede inkoop
28
Vragen?
29
Einde
30
Einde MK01 HEO-CE1
31
Evoked Set
32
Cognitieve dissonantie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.