Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier
2
Inhoud voormiddag Voorstelling Agentschap Ondernemen
Het dynamisch ondernemingsplan Casestudie
3
Voor wie? Het Agentschap Ondernemen brengt het economisch beleid van de Vlaamse overheid naar elke ondernemer: een (kandidaat-)starter een ervaren ondernemer een buitenlandse investeerder een groot bedrijf een kmo
4
Het AO informeert, adviseert en stimuleert
Gefinancierd door de Vlaamse overheid: Kosteloos Onafhankelijk Zonder verplichting voor de klant AO-accountmanagers ontvangen op kantoor of gaan naar het bedrijf. Waar nodig verwijst het AO door naar de juiste overheidsinstellingen en privé dienstverleners.
5
Werkdomeinen Starten Managementvraagstukken
Subsidies, fiscale en financiële instrumenten Werk Internationaal ondernemen Milieu Energie Innovatie, productontwikkeling & design Ruimtelijke ordening en locatie
6
Startersbegeleiding Ondersteuning bij ontwikkeling van ondernemersproject Cruciale vraag : is mijn zaak haalbaar ? Werkinstrument: Dynamisch Ondernemingsplan Begeleiding bij het zoeken naar gepaste steun en financiering Indienpunt voor de ‘startlening’ en ‘plan jonge zelfstandige’ van het Participatiefonds Coach, kritisch klankbord, oriënteren en doorverwijzen
8
“I have a cunning plan.” (Blackadder)
Goede voorbereiding = Slaagkansen verhogen ONDERNEMINGSPLAN “There’s Helga, I hope she has a plan.” (Allo Allo)
9
Wat is een ondernemingsplan?
Een duidelijke beschrijving van wat de onderneming wil bereiken Vele modellen beschikbaar, basisinhoud vergelijkbaar Beknopt en eenvoudig Maximum 30 bladzijden (evt. cijfers in bijlage) Uitgeschreven + cijfermatig onderbouwd Volledig, objectief, realiseerbaar en overzichtelijk
10
Dynamisch Ondernemingsplan
11
1. Projectvoorstelling Beschrijf uitvoerig wat je precies van plan bent te gaan doen Waarom denk je dat jouw project zal slagen? Wat houdt je eventueel nog tegen om te kunnen starten?
12
Onderneming Ondernemer
2. Omgevingsanalyse Wat is er in de ruime omgeving dat mijn project raakt? Onderneming Ondernemer Concurrenten directe indirecte Klanten Markt/Sector Leveranciers Omgevingsfactoren overheid trends evoluties
13
2. Omgevingsanalyse Omgevingsfactoren Markt Klanten Concurrenten
Checklist concurrenten ligging openingsuren concurr diensten/assortimenten communicatie & bekendheid service prijsniveau personeel klanten Omgevingsfactoren Markt Klanten Concurrenten Leveranciers
14
3. Het commercieel plan: 4 P’s (of 5?)
Productbeleid Prijsbeleid Promotie: marketing en reclame Plaats: distributiebeleid PS: Service en dienst na verkoop People: de mensen die het doen
15
3. Het commercieel plan (4,5 P’s)
16
3. Het commercieel plan
17
4. Het organisatieplan Algemene organisatie Juridische vorm
Administratieve formaliteiten
18
5. Het financieel plan Investeringsplan Vaste kosten Financieringsplan
Marges
19
5. Het financieel plan BALANS = inzet van middelen & financieringsbehoefte Investeringsplan Financieringsplan EXPLOITATIE = haalbaarheid in kaart brengen Vaste kosten Variabele kosten Contributiemarge ≠ opslagmarge Doodpuntomzet (break-evenomzet)
20
Dynamisch Ondernemingsplan
21
voorbeeld haalbaarheidsstudie: zwembad voor diepzeeduiken
SEA FLOOR 51
22
1. Projectvoorstelling Zwembad voor diepzeeduiken
40 m lang, 40 m breed, 51 m diep voor clubs, organisaties, individuen restaurant In’t Sop op -10 m, voor iedereen toegankelijk Vestigingsplaats: Kortrijk Xpo goede bereikbaarheid snelwegen nabij Nederland en Frankrijk NV met 3 oprichters/vennoten
23
2. Omgevingsanalyse Omgeving:
In straal van 100 km, 25 miljoen inwoners (B, NL, F) Vlotte bereikbaarheid (snel- en toegangs- wegen) Nabij : evenementenhall, Kinepolis, grote bedrijven, hogescholen,… Parking wagens Sector: # duikers stijgt, uitrusting goedkoper Concurrent: Nemo 33 in Ukkel
24
3. Commercieel plan Product Duiken individuen
groepen (clubs of bvb. Zeemacht) service (onthaal, begeleiding, instructeurs,…) elke dag open van 9 u tot 24 u (behalve dinsdag) Food/drink
25
Prijs (incl. BTW): duiken 50 €/uur (max. 30 personen/uur) -
Prijs (incl. BTW): duiken 50 €/uur (max. 30 personen/uur) - food/drink (€ 1,8 - € 25) Promotie: website, vakbladen direct mailing naar zeemacht, brandweer, duikclubs,… in B, NL, FR
26
4. Organisatieplan NV 3 vennoten:1 administratie & boekhouding, 1 duikmanager, 1 horecamanager 6 werknemers: 2 duikinstructeurs, 1 onthaal & administratie, 1 kok, 2 zaalpersoneel functiebeschrijving, werkschema’s reglementering ok (veiligheid, HACCP, FAVV, Sabam,...)
27
5. Financieel plan Investeringen Oprichtingskosten € 10.000,00
Materiële vaste activa € ,00 Vlottende activa € ,00 Voorfinanciering BTW € ,00 Totaal € ,00
28
Financiering Eigen middelen (oprichters) € ,00 Risicokapitaal € ,00 Participatiefonds (Starteo) € ,00 Lening bank op 20 jaar € ,00 Lening bank op 5 jaar € ,00 Totaal € ,00
29
Vaste kosten jaar 1 Huisvesting € ,00 Administratie € ,00 Marketing € ,00 Exploitatie, transport, div. € ,00 Personeelskosten € ,00 Financiële kosten € ,00 Afschrijvingen € ,00 Vergoeding eigen vermogen € ,00 Totaal € ,00
30
Variabele kosten Bruto winstmarge bedraagt voor een zwembad 100 %
voor food/drink is dit 60 %, d.w.z. stel: 1 maaltijd: € 15 verkoopprijs incl. BTW 12,40 € +21% BTW 15 € verkoopprijs 40% 4,95 € aankoop ingrediënten 60% 7,45 € winstmarge
31
Prognose bruto winstmarge:
80 % van de omzet via zwembad 20 % van de omzet via food/drink => gemiddelde bruto winstmarge 80% x 100% + 20% x 60% = 92%
32
Breakevenomzet Omzet nodig om alle vaste kosten te kunnen betalen = vaste kosten / bruto winstmarge = € / 92 % = € (excl. BTW) = € x 1,21 = € (incl. BTW) Hiervan: € zwembad (=80 % van omzet) € food/drink (=20% van omzet)
33
Interne haalbaarheid 48 weken/jaar open 6 dagen/week open gemiddelde verkoopprijs per duiksessie van 1 uur = € 50 indien 80 % breakevenomzet via duiken duikbeurten: /jaar, 710/week, 118/dag gemiddelde verkoopprijs per maaltijd = € 15 indien 20 % breakevenomzet via food/drink maaltijden: jaar, 591/week, 99/dag
34
Haalbaar? Food/drink: Is omzet van € haalbaar? Zwembad: Is een omzet van € haalbaar met dit project? Marktonderzoek
35
Te behalen marktaandeel
breakevenomzet (incl. BTW) € Marktpotentieel (statistisch berekend) € Dit betekent dat er voor het duikcentrum 43 % van het marktpotentieel moet worden behaald, om break-even te zijn. DOEN OF NIET?
36
Haalbaarheid Indien ja ondernemingsplan verder uitwerken met actieplan omzetprognose d.m.v. resultatenprognose en of kasplan startersformaliteiten vervullen Indien nee dynamisch ondernemingsplan terug aanpassen
37
Agentschap Ondernemen
AO West-Vlaanderen Jan Breydellaan 107 8200 Sint-Andries/Brugge Tel : Fax :
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.