Download de presentatie
GepubliceerdNora Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
Nele Labaere Lieselotte Lampaert
2
Hypothecaire lening Een hypothecaire lening, ook wel woonkrediet genoemd is een lening met een onroerend doel, aangegaan op lange termijn en gewaarborgd door een hypotheek op een onroerend goed of een roerend goed.
3
Prijsverschil door de kenmerken van de klant (binnen 1 kred. Instell.)
~ leeftijd, gezinstoestand van de klant ~ trouwe klant ~ grote van het geleende bedrag en eigen inbreng ~ formule: cijfers BVK 2000
4
~ formule: cijfers BVK 2000 Woonkrediet met vaste 85,6 %
mensualiteiten Constante kapitaalaflossing 5,8 % Contracten verbonden aan ,6 % gemengde levensverzekering of varianten van de vorige formules
5
Prijsverschil tussen de verschillende krediet instell.
welke krediet instellingen cijfers CDV toestand 31/12/00 verschil qua kortingen verschil qua prijs voor de kenmerken van de klant verschil qua aanrekening van kosten * schattingskosten * dossierkosten verschil qua terugbetalingswijzen
6
Kredietinstellingen Cijfers CDV toestand 31/12/00 Banken 84 %
Marktaandelen van de banken FET Verzekeringsmaatschappijen 7 % Openbare kredietinstellingen 2,9% Andere Belgische krediet ondern. 5,7% Buitenlandse krediet instellingen 0,4%
8
Type organisatie en prijsdoelstellingen
Prijsbepaling: van type organisatie naar prijs Type organisatie Prijsdoelstelling Prijsstrategie Prijs
9
Drie types van dienstenorganisaties:
Type organisatie Drie types van dienstenorganisaties: diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen diensten met een zekere mate van zelfregulatie diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is vb. banken: hypothecaire leningen
10
Prijsdoelstellingen en
strategieën Per type dienstenorganisatie een verschillende prijsdoelstelling: niet-economische prijsdoelstellingen individuele doelstellingen + doelstellingen van de bedrijfstak onder andere: winstdoelstelling overleving concurrentiewapen
11
Basiskenmerken van een dienst:
Strategisch prijsbeleid Basiskenmerken van een dienst: Ontastbaarheid interactieve consumptie heterogeniteit vergankelijkheid complex prijsbeleid moeilijk te vergelijken prijzen
12
Nettowaarde van een dienst
= waargenomen waargenomen voordelen kosten maximaliseren minimaliseren PRIJSSTRATEGIEËN
13
Satisfaction based pricing
= Tevreden houden van de consument via het minimaliseren van de onzekerheid van de consument garanties bij woonkrediet: • vaste rentevoet • uitgebreide informatie
15
= Relationship pricing Aangaan en behouden van relaties met klanten
lange termijn contracten pricebundling
16
pricebundling vb. BACOB: korting op rentevoet indien: • inkomstendomiciliëring • aandeelhouderschap • verzekeringen • spaarpremie • woonspaarplan Dexia AXA Bank
18
Efficiency pricing = Kosten reduceren
19
Marktgerichte prijsstelling
= rekening houdend met de vraag, de kosten en de concurrentie Vb. Batibouw: Argenta
20
de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft
Pure bundling = de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft
21
Mixed bundling = de diensten kunnen zowel in individuele vorm als in pakketvorm worden gekocht
22
Add-on bundling = wanneer een bepaalde dienst slechts kan worden aangeschaft indien ook de kerndienst wordt gekocht
23
Vaststelling verkoopprijs
van een dienst Kostprijs - plusmethode Variabele kostprijsmethode toepassing op lening
24
Kosten gemaakt door de afnemer
= tijds - of opportuniteitskosten voorbeeld fysieke kosten zintuiglijke kosten psychische kosten kritiek
25
Kosten gemaakt door de dienstverlener
constante kosten variabele kosten directe kosten indirecte kosten
26
Kritische bemerking Ristorno’s zijn verboden
wet op hypotheken 4 augustus 1992 art 6 Verband wet op de handelspraktijken 14 juli 1991
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.