De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns

Verwante presentaties


Presentatie over: "PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns"— Transcript van de presentatie:

1 PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
Nele Labaere Lieselotte Lampaert

2 Hypothecaire lening Een hypothecaire lening, ook wel woonkrediet genoemd is een lening met een onroerend doel, aangegaan op lange termijn en gewaarborgd door een hypotheek op een onroerend goed of een roerend goed.

3 Prijsverschil door de kenmerken van de klant (binnen 1 kred. Instell.)
~ leeftijd, gezinstoestand van de klant ~ trouwe klant ~ grote van het geleende bedrag en eigen inbreng ~ formule: cijfers BVK 2000

4 ~ formule: cijfers BVK 2000 Woonkrediet met vaste 85,6 %
mensualiteiten Constante kapitaalaflossing 5,8 % Contracten verbonden aan ,6 % gemengde levensverzekering of varianten van de vorige formules

5 Prijsverschil tussen de verschillende krediet instell.
welke krediet instellingen cijfers CDV toestand 31/12/00 verschil qua kortingen verschil qua prijs voor de kenmerken van de klant verschil qua aanrekening van kosten * schattingskosten * dossierkosten verschil qua terugbetalingswijzen

6 Kredietinstellingen Cijfers CDV toestand 31/12/00 Banken 84 %
Marktaandelen van de banken FET Verzekeringsmaatschappijen 7 % Openbare kredietinstellingen 2,9% Andere Belgische krediet ondern. 5,7% Buitenlandse krediet instellingen 0,4%

7

8 Type organisatie en prijsdoelstellingen
Prijsbepaling: van type organisatie naar prijs Type organisatie Prijsdoelstelling   Prijsstrategie Prijs

9 Drie types van dienstenorganisaties:
Type organisatie Drie types van dienstenorganisaties: diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen diensten met een zekere mate van zelfregulatie diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is vb. banken: hypothecaire leningen

10 Prijsdoelstellingen en
strategieën Per type dienstenorganisatie een verschillende prijsdoelstelling: niet-economische prijsdoelstellingen individuele doelstellingen + doelstellingen van de bedrijfstak onder andere: winstdoelstelling overleving concurrentiewapen

11 Basiskenmerken van een dienst:
Strategisch prijsbeleid Basiskenmerken van een dienst: Ontastbaarheid interactieve consumptie heterogeniteit vergankelijkheid  complex prijsbeleid  moeilijk te vergelijken prijzen

12 Nettowaarde van een dienst
= waargenomen waargenomen voordelen kosten   maximaliseren minimaliseren   PRIJSSTRATEGIEËN

13 Satisfaction based pricing
= Tevreden houden van de consument via het minimaliseren van de onzekerheid van de consument  garanties bij woonkrediet: • vaste rentevoet • uitgebreide informatie

14

15 = Relationship pricing Aangaan en behouden van relaties met klanten
 lange termijn contracten  pricebundling

16  pricebundling vb. BACOB: korting op rentevoet indien: • inkomstendomiciliëring • aandeelhouderschap • verzekeringen • spaarpremie • woonspaarplan Dexia AXA Bank

17

18 Efficiency pricing = Kosten reduceren

19 Marktgerichte prijsstelling
= rekening houdend met de vraag, de kosten en de concurrentie Vb. Batibouw: Argenta

20 de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft
Pure bundling = de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft

21 Mixed bundling = de diensten kunnen zowel in individuele vorm als in pakketvorm worden gekocht

22 Add-on bundling = wanneer een bepaalde dienst slechts kan worden aangeschaft indien ook de kerndienst wordt gekocht

23 Vaststelling verkoopprijs
van een dienst Kostprijs - plusmethode Variabele kostprijsmethode  toepassing op lening

24 Kosten gemaakt door de afnemer
= tijds - of opportuniteitskosten  voorbeeld fysieke kosten zintuiglijke kosten psychische kosten kritiek

25 Kosten gemaakt door de dienstverlener
constante kosten variabele kosten directe kosten indirecte kosten

26 Kritische bemerking Ristorno’s zijn verboden
wet op hypotheken 4 augustus 1992 art 6 Verband wet op de handelspraktijken 14 juli 1991


Download ppt "PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns"

Verwante presentaties


Ads door Google