Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Learning analytics: de docent
Jeroen Donkers Maastricht University SURF SIG-LA
2
Aanname: de techniek is niet het probleem
Src:
3
LA en de DOCENT Waar past LA? Evalueren Onderwijsontwerp Beoordelen
Kennis overbrengen DOCENT Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen
4
Monitoren Gedrag Prestaties Studenten Controleren Voortgang Meten
Bij één student, of een paar heb je alles wel in de gaten, maar bij een grote groep studenten? Studenten Controleren Voortgang Meten Problemen herkennen
5
Monitoren Activiteit Resultaten Communicatie Wie? Wat? Wanneer? Waar?
Taken, toetsen Communicatie Al die gegevens die je zou kunnen laten verzamelen worden wel snel een onbegrijpelijke brei
6
Visualiseren Herkennen van trends Herkennen van patronen
Herkennen van uitzonderingen Src: ezlearner.com
7
Dashboard, src: http://www.arbor-education.com/why_arbor.html
8
Dashboard: blackboad.com
9
Franse leger in russische campange 1812-1813
Omvang leger / locatie / richting / locatie op tijdstip / weersomstandigheden Charles Joseph Minard, 1869
10
Monitoren: discussie Wie bepaalt wat er gemeten wordt?
De docent? De instelling? Het systeem? Wat wil je dat er gemeten wordt, en waarom?
11
Monitoren: discussie Heb je daar allemaal wel tijd voor als docent?
Kan de computer dat niet overnemen en alleen waarschuwen als ik iets moet doen?
12
Signaleren Automatisch signaleren Stoplicht-metafoor
13
Src: Purdue university.
14
Signaleren Automatisch signaleren Signaal naar de student of niet?
Stoplicht-metafoor Wie bepaalt de regels? Wat is het achterliggend model? Modellen leren uit data (data mining)? Wat moet je daarvoor meten? Signaal naar de student of niet?
15
Brainhoney, teacher dashbaord
Src: Brainhoney, teacher dashbaord
16
Is er meer, dan?
17
Van klassikaal naar zelfsturend en sociaal
Onderwijsprincipes en leertheorieën Cognitivism Behaviorism (Social) constructivism Learning styles Competencies Transformative learning No theory…
18
Onderwijsvormen Klassiek Groepsonderwijs Individueel zelfsturend leren
Afstandsonderwijs Praktijkonderwijs
19
Diversiteit in de rol van de docent
Klassiek Lector Groepsonderwijs Tutor Individueel zelfsturend leren Advisor, mentor Afstandsonderwijs E-tutor, moderator Praktijkonderwijs Meester, rolmodel Informatiebehoefte
20
Verschillende manieren van monitoren en signaleren
Individuele processen, zoals Leerdoelen Leerontwikkeling Metacognitieve vaardigheden Groepsprocessen, zoals Sociale netwerken Groepsinteracties (tekstanalyse)
21
Src: a) http://www. proactivereport
Koulocheri et al (2013)
22
Src: project:connect
23
Students’ interest in lecture
Src: rivera-paleyo (2013), lak 2013, Raca (2013), Lak 2013. Students’ activity in class
24
Omgevingsfactoren Schaal: 30, 300, 3000 studenten?
Contact versus afstand (ruimte, tijd) Onderwijscultuur ICT: kennis, beschikbaarheid Bepalend voor learning analytics
25
Casus Praktijkopleiding Monitoren & signaleren Individueel leren
Praktijkopdrachten Deels op afstand 150 studenten Monitoren & signaleren individuele leerdoelen, voortgang
26
Casus Probleemgestuurd onderwijs op afstand Monitoren & signaleren
Gebruik van virtual classroom Groepstaken: brainstormen, leerdoelen, nabespreken 60 groepen, 30 tutoren Monitoren & signaleren Groepsproces, leerdoelen, analyse groepsbijdrage
27
Casus Flip the classroom Monitoren & signaleren
Studenten volgen colleges online thuis Discussion boards en chat Op de uni alleen werkcolleges Monitoren & signaleren Wie kijken welk college, welke stukken worden vaak opnieuw bekeken Wie stelt welke vragen
28
LA en onderwijsvernieuwing
Belemmeringen voor vernieuwing Aantallen studenten Kosten van begeleiding Learning analytics maakt overstap naar nieuwe onderwijsvormen mogelijk Monitoring en signalering Adaptiviteit
29
Inzet van ICT in onderwijs
Eigenlijk een voorwaarde voor LA Makkelijker en meer meten Tot aan muiskliks toe… Kun je / mag je wel bij data? Hoe verzamelen en combineren? Automatisch aanpassen?
30
Sociale media, cloud, … Gebruik van facebook, twitter, dropbox, evernote, etc. in onderwijs neemt toe Vaak buiten het zicht van de docent Klassieke LMS verdwijnt Kunnen we wel blijven meten? Ja, maar dan moeten we LA in het ontwerp van onderwijs en van ICT meenemen
31
LA en de DOCENT Learning Analytics! Evalueren Onderwijsontwerp
Beoordelen Kennis overbrengen DOCENT Learning Analytics! Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.