De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006

2 Context (Toekomstige) tekorten aan techniek Centrale vraag: waar liggen de barrières die jonge mensen ervan weerhouden voor techniek te kiezen? Literatuurstudie Simulatiemodel voor onderwijskeuzegedrag Vertrekpunt simulatie: DLG-model van onderwijsexpansie

3 Doel van paper/presentatie Toelichten van DLG-model Model omzetten in Stella en opnieuw schatten op grond van uitgebreide dataset Vervolgstappen aangeven

4 Onderwijsmodel

5 bevolkingsmodel

6 Keuzemodel

7 Thurow Job competition model Job ladder Diploma belangrijkste toewijzingscriterium Individu kijkt naar toekomstige concurrenten Als concurrentie doorstroomt naar hoger niveau dan moet individu mee

8 Keuzemodel Blau, Sewell, Boudon, Bourdieu, e.v.a. Sociale achtergrond/ opleiding ouders/ habitus is van invloed op de beslissing om door te leren

9 Keuzemodel Doorstroomquote concurrentie Doorstroomquote Opleiding vader

10 Keuzemodel Lineaire relaties tussen doorstroomquote en oude doorstroomquote

11 Keuzemodel Bevolking naar hoogst behaalde opleidingsniveau Bron: ISMF

12 Keuzemodel

13 Onderwijsmodel Bevolkingsmodel Keuzemodel

14 Resultaten Data: International Stratification and Mobility File (ISMF, januari 2006) Schatting: Madonna™

15 Resultaten % primair geschat % primair data% tertiair data % tertiair geschat

16 Resultaten % up sec geschat % up sec data% low sec data % low sec geschat

17 Vervolgstappen Analyse van coëfficiënten Aanpassen keuzemodel Job competition vervangen door expected value theory

18 Vervolgstappen Expected value theory U+cSV>C/p U: verwachte opbrengst van vervolgopleiding c: kans dat statusverlies optreedt SV: statusverlies bij beslissing te stoppen C:kosten p:kans dat opleiding wordt afgerond

19 Vervolgstappen Analyse van coefficienten Aanpassen keuzemodel Job competition vervangen door expected value theory Model toespitsen op techniek


Download ppt "Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google