De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rudi Thomaes Gedelegeerd bestuurder Administrateur délégué VBO-FEB.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rudi Thomaes Gedelegeerd bestuurder Administrateur délégué VBO-FEB."— Transcript van de presentatie:

1 Rudi Thomaes Gedelegeerd bestuurder Administrateur délégué VBO-FEB

2 Naar uitmuntendheid via het vervoer Versnelling van de stromen Veiligheid en efficiëntie van de logistieke keten… een dilemma? Prioriteiten om op de logistieke markt te kunnen blijven Grote veranderingen in de transportsector Hoe bereiken we economische uitmuntenheid via het vervoer? door gouvernementeel ondernemerschap door samenwerking tussen overheid en bedrijven Besluiten

3 De dynamiek van de wereldeconomie en de versterking van het internationale handelsverkeer brengen een steeds toenemende vraag naar transportcapaciteit en logistieke knowhow met zich mee. Versnelling van de stromen!

4 Een ontwikkeling met twee cijfers van het containerverkeer in de havenrange Hamburg - Le Havre Een steeds toenemend aantal Europese distributiecentra in België. (meer dan 400 in Vlaanderen en meer dan 100 in Wallonië) Versnelling van de stromen!

5 New Security compliance challenges (in addition to supply chain challenges) are affecting all parties in the trade lane. They should undertake aligned actions for a secured end-to-end trade lane Law/rule compliance challenges (= Security) Supply Chain Performance Challenges (= Efficiency) sometimes complementary – sometimes conflicting Importer CustomsTerminalCarrierCustomsTerminalLSP Exporte r Source : IBM

6 New project : “Beer living Lab” Innovative technologies Real time Interoperability (*) CIS = Container/Cargo Information System Importer CustomsTerminalCarrierCustomsTerminalLSPExporter CIS (*) Web Services CIS Governance Service (Directory Service, Data Query, Process Choreography) Source : IBM main parties : the producer : Heineken the National Customs & Tax Administrations of the member states (UK, NL & US) the povider of innovative e-customs technology : IBM

7 Reducing costs and cycle times, and improving service levels Source:Mercer China 3PL Survey, 2002 Key challenges regarding logistics 0%10%20%30% 28% Lower direct logistics costs 22% Shorten cycle time 18% Improve service level 16% Reduce inventory level 15% Enhance reliability Top challenges by industry Automotive Reducing inventory levels (39%) “JIT is becoming important as we grow and have larger volumes and several models of cars” Textile Shortening cycle time (42%) “In the fashion industry, quick re-sponse to market is critical to win customers, so shortening cycle times is the biggest challenge. Consumer electronics and Food / beverage Lowering logistics costs (39%/44%) “Due to fierce price competition, our margin is shrinking. Logistics cost reduction is becoming a way to generate profit.” Source:IBM CEO study, 2005

8 RUIMTE Internationaal transport VAL Integrators (3PL, 4PL) Lokale/Regionale distributie Nationaal transport “Warehousing” European Distribution Center “Single service” “Full service” Lokaal Mondiaal Stuwend LOGISTIEK TOEGEVOEGDE WAARDE Bron: VIL & Pr. F. Witlock In België 5 % PL 4 30 % PL3 65 % PL2 Grote veranderingen in de transportsector

9 Definitions 1PL : internal handling using own equipment 2PL : transport, warehousing and forwarding 3PL : 2PL + handling and value added services 4PL : 3PL + design, control and management

10 door gouvernementeel ondernemerschap door samenwerking tussen overheid en bedrijven Hoe bereiken we economische uitmuntenheid via het vervoer?

11 Gouvernementeel ondernemerschap I nvesteren in de ontwikkeling en de vernieuwing van ons transportnetwerk… en niet te vergeten het wegennet! Elke brug beschikt over haar specifiek inspectiepatroon BRIDGE BOY PC RAPPORT PC (BDOA) BDOA: banque de donnée des ouvrages d’art (databank voor kunstwerken) Bron: Waals Gewest e-award 2006 Meer dan 2 op 3 inspecties van kunstwerken niet uitgevoerd en/of niet gecodeerd binnen de 3 jaar, een vertraging die tot meer dan 15 jaar kan oplopen! Met andere te combineren oplossing

12 Gouvernementeel ondernemerschap Voorrang geven aan de ontwikkeling van infrastructuur met hoge toegevoegde waarde Het potentieel dat elke vervoermodus in zich heeft, optimaliseren De uitbouw van een krachtig en onderling werkbaar nationaal multimodaal netwerk stimuleren

13 Gouvernementeel ondernemerschap Informatie- en communicatietechnologieën gebruiken om: een betere opvolging van de productenstromen en van het rijdend of drijvend materieel te garanderen knelpunten weg te werken intelligente mobiliteit te ontwikkelen de veiligheid te verbeteren Bron ESA -Galileo

14 Samenwerking tussen overheid en bedrijven Administratieve vereenvoudiging Verdere standaardisering Ondersteuning van de bedrijven bij alle handelingen die leiden tot een optimaal gebruik van de nationale transportnetwerken Stimulering van technologische ontwikkeling en innovatie in de logistieke sector

15 Besluit Samen ambitieus zijn! Wij moeten uitgaan van een echte logistieke strategie. We zijn een bepalende logistieke hoofdrolspeler in Europa en de wereld en zullen dat ook blijven, dankzij de uitmuntendheid van onze onderzoekscentra, de knowhow van onze bedrijven en een meer gecoördineerde ondersteuning van onze overheden; samen kunnen we het verschil maken.

16 Dank u voor uw aandacht


Download ppt "Rudi Thomaes Gedelegeerd bestuurder Administrateur délégué VBO-FEB."

Verwante presentaties


Ads door Google