Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen
Fabiaan Van Vrekhem Partner
3
Basisvoorwaarden voor een goede evaluatie onze ervaring
Type van externe ondersteuning Duidelijke procesbenadering Deontologie Onderdeel van een organisatieontwikkeling Aandacht voor beoordelingsfouten Effectief leiderschap Duidelijk verwachtingspatroon (wederzijds)
4
1. Type van externe ondersteuning
Consultant = procesbewaker organisatieontwikkelaar Evaluatie = Wettelijke verplichting = Formaliteit Onderdeel van organisatieontwikkelingsproject Leermoment Strategie oefening Sturingsinstrument Ontwikkelingsinstrument Appreciatie Cultuur
5
Verantwoordelijkheidsniveau
2. Duidelijke procesbenadering Doelstellingen Resultaatsgebieden Competenties Realisatiegraad Verantwoordelijkheidsniveau Competentieniveau Zelfevaluatie Top-down Bottom-up Prestatieniveau Online tool Ontwikkelingspunten
6
3. Onderdeel van een organisatieontwikkeling
Wat na de evaluatie ? Organisatieproblemen Relatieproblemen Ontwikkelingspunten Coaching en training Zelfbeeld Motivatie
7
3. Deontologie Gevolgen van overschatting :
Stagnatie van de loopbaan organisatie Gevolgen van overschatting : Problemen worden uitgesteld Effect op de cultuur in de organisatie Creatie van verkeerd zelfbeeld Ondermaatse prestatie wordt positief bevestigd Geen ontwikkeling Gevolgen van onderschatting : Demotivatie Frustratie Ongeloof Gebrek aan respect
8
Evaluatie mag geen mathematische oefening zijn
4. Beoordelingsfouten Positieve beoordeling om goodwill te creëren. Positieve of negatieve voorvallen net voor de evaluatie Te weinig indicaties waardoor de beoordeling te positief of te negatief uitvalt. Halo-effect : door één positieve element wordt het volledige prestatieniveau overschat. Horn-effect : door één negatief element wordt het volledig prestatieniveau onderschat. (Gebrek aan) persoonlijke sympathie Neiging om de extremen te gebruiken of centrale tendens Discrepantie tussen rolvereisten en rolverwachtingen Evaluatie mag geen mathematische oefening zijn
9
5. Effectief Leiderschap
You call that mowin’ the lawn?… Bad dog! ….. No biscuit!…. Bad dog! Frustratie Dromen Hoop Objectieven smart Veronderstelling Taakstelling Vertrouwen Vervreemding Verlamming Onduidelijkheid Losbandigheid Richting geven Monitoren Prioriteiten Zinvol Communicatie
10
6. Juiste verwachtingspatroon
Naarmate een organisatie complexer wordt, ontwikkelt ze verschillende lagen om om te gaan met de toenemende complexiteit Corporate Prescience Corporate Citizenship Bouwen aan zowel lokale, nationale als wereldwijde aanwezigheid rekening houdend met culturele verschillen De universele noden van de maatschappij begrijpen en inspelen op de wereldwijde samenleving Realiseren van de strategische ambities, rekening houdend met de zich wijzigende sociale en economische omgeving Verzekeren van de financiële en maatschappelijke richting en leefbaarheid van de organisatie : Wie willen we zijn en waarom doen we het? Strategic Intent Strategic Development Duidelijke en concrete output realiseren Operationeel management – focus op mensen, middelen, budgetten, kosten beheersen en processen optimaliseren Aanbieden van deskundigheid en expertise, de beste oplossing bieden uit een reeks gekende opties Practice Service Quality
11
6. Juiste verwachtingspatroon
Op elk niveau wordt werk en organisatie anders ervaren “ Elk niveau heeft zijn waarheid” Corporate Prescience Corporate Citizenship Value systems Strategic Intent Strategic Development Add value for the future Practice Service Quality Add value for the present How birds see the world
12
6. Juiste verwachtingspatroon
Complexiteit en de competentie om er mee om te gaan dient in evenwicht te zijn. Iedereen gaat op zoek naar zijn eigen evenwicht. Corporate Prescience Corporate Citizenship Strategic Intent Strategic Development Practice Service Quality Frustratie Verveling Angst Bezorgheid Verwarring In flow Mate van complexiteit De competentie om om te gaan met complexiteit
13
Vragen ? Accord Group Belgium Rijvisschestraat 118 bus 3
Zwijnaarde (Gent) Tel : 09/ Website :
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.