Download de presentatie
GepubliceerdPepijn Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010
3
12 oktober 2010 Onderwijs Ontwerpen Webcolleges
4
Onderwijs Ontwerpen Maak jouw eigen handleiding &
Gebruik die als geheugensteuntje en/of ‘one minute paper’
5
IAM onderwijsontwerp Vanuit gewenste resultaten terugdenken......
De student kan ….. De student toont dit aan door ……
6
Food for Thought Vanuit gewenste resultaten terugdenken Economie:
‘ Wie het rendement wil vergroten, bepaalt vooraf wat er gemeten moet worden …’
7
Food for Thought Denk vanuit een beroepsproducten.
Tegen het ‘fragmenteren’ .....
8
Food for Thought Afnemende sturing
Ondersteunen en steeds meer loslaten Op weg naar zelfstandigheid
9
Food for Thought Profiel van de – afgestudeerde - HBO student
Aangaan van professioneel hoogwaardige relaties (netwerken) Professionele autonomie ( zelfvertrouwen) Duurzaamheid van oplossingen voor vraagstukken (vakkennis)
10
Food for Thought Kennis .... ,
Maar je leert door te doen en door toe te passen. Dus: operationaliseren
11
UDL Lesson Plan Circle Verzamel gegevens van de studenten
Pause & Reflect Verzamel gegevens van de studenten Differentieer inhoud en materialen UDL Lesson Plan Circle Pause & Reflect Pause & Reflect Differentieer ‘instructional processes’ Pause & Reflect Differentieer hoe studenten kunnen tonen wat ze weten en kunnen
12
Onderwijsontwerp TIJD Handleiding & Model
13
TIJD Onderwijsontwerp 6 10 9 8 5 7 4 3 2 1 Opfrissen van eisen
Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Eisen bekend maken Toets
14
TIJD Onderwijsontwerp Na dit blok / lessenserie weet je …..
1 Na dit blok / lessenserie weet je ….. Na dit blok / lessenserie kan je, kun je …. Eisen bekend maken Zo gaan we dat beoordelen Zet het in jouw agenda!
15
REDUNDANTIE TIJD Onderwijsontwerp Weet je nog ?
5 Weet je nog ? Opfrissen van eisen Een keer uitgelegd is meestal niet genoeg … Opfrissen en herhalen “het is behandeld..” REDUNDANTIE
16
TIJD Onderwijsontwerp Less is More
10 9 8 7 Less is More Vaak maar 6 weken om effectief met het aanbrengen van kennis en vaardigheden om te gaan ………..…. Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Toets Beoordeling
17
LEERSTOFORDENING Onderwijsontwerp Wetmatigheid Wetmatigheid
Nieuwe kennis kan alleen aanhechten aan bestaande kennis Wetmatigheid Vaardigheden inoefenen en herhalen LEERSTOFORDENING
18
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp In jouw ontwerp:
Maak een hypothese Sommigen: … weten nog niets … weten een beetje …. zijn ingevoerd …. denken dat ze het weten
19
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp
Ga er van uit dat de voorkennis altijd divers is Richt jouw onderwijsontwerp daarop in Vorm: Quiz, vragen stellen, uitleggen aan jou ….
20
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp
Ontdek ook wat eerder aangebracht is op IAM, in voorgaande blokken of jaren. Dat weet je misschien uit vakoverleg. Klopt dat met jouw beeld van de kennis van de studenten ?
21
VOORKENNIS Onderwijsontwerp Vorm: drieluik
Vorm: laat studenten vragen formuleren, laat ze aangeven wat ze over het vak / onderwerp willen weten of leren
22
Onderwijsontwerp Leerstijlen Ontwerp voor de 4 typen leerders ....
23
TIJD
24
Aan de slag!
25
NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Robert J Marzano
“proces of learning” & Maakte een docentenhandleiding
26
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model
27
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model
28
NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp
Construeer betekenis – Construct Meaning Organiseer het – Identify patterns in the information Opslag – Store the information in the memory
29
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Verbrden
30
KENNIS VERBREDEN Leerstofordening Onderwijsontwerp
Vergelijken ~ Classificeer het ~ Abstraheren ~ leidt er iets uit af ~ bedenk metaforen ~etc
31
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Toepassen
32
KENNIS TOEPASSEN Leerstofordening Onderwijsontwerp
Los er bestaande problemen mee op ~ Vind er iets nieuws mee uit. ~ maak een experiment ~onderzoek waar het nog meer gebruikt wordt ~schrijf een advies …….
33
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Motivatie
34
Attitudes & Perseptions
Onderwijsontwerp Leerstofordening MOTIVATIE Ik vind het zinloos om dit te leren ~ Ha……….. Interessant – Waardevol Attitudes & Perseptions
35
Motivatie Internal Doelen Mensen Withdrawing Involving External
36
Onderwijsontwerp Leerstofordening REFLECTIE
37
REFLECTIE Leerstofordening Onderwijsontwerp
Beoordeling bestaat uit 3 samenhangende elementen De toets, het examen, de test, het assessment Het correctiewerk (signaleren, selecteren, diagnostiseren De feedback
38
Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling
Onderwijsontwerp Leerstofordening Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling Hoe heb je aangepakt? Wat werkte wel of niet? Wat heb je voor nieuws geleerd ? Ben je er door veranderd ? Welke extra bronnen heb je geraadpleegd? etc
39
OEFENING in DUO’s Leerstofordening Onderwijsontwerp
Leerdoel: je begrijpt de 5 dimensies van het leren Je toont dit aan door ….
40
PAUZE
41
Didactiek & werkvormen
42
Didactiek & werkvormen
Activerende didactiek In duo’s Welke vormen ken je? Wat is jouw favoriete werkvorm?
43
Welke leerstijl is jouw favoriet?
Leerstijlen & Werkvormen Welke leerstijl is jouw favoriet?
44
Leerstijlen
45
Kolb
46
Kolb
47
Kolb
48
Leerstijlen Hergroepeert U! Doener – Activist Dromer – Reflector
Beslisser – Pragmaticus Denker - Theoreticus Hergroepeert U!
49
Leerstijlen Valkuil Docenten maken meestal opdrachten in hun eigen leerstijl
50
Leerstijlen Doener - activist
Leert het meeste van het ondergaan van nieuwe ervaringen / problemen / mogelijkheden
51
Leerstijlen Dromer - reflector
Leert het meeste door aanmoediging om activiteiten te overzien / te overdenken.
52
Leerstijlen Denker - theoreticus
Leert het meeste wanneer het aanbod deel is van een systeem, model, concept. Onderzoekt graag samenhang.
53
Leerstijlen Beslisser - pragmaticus
Leert het meeste wanneer er een duidelijke relatie is tussen het onderwerp en echt probleem of kwestie is.
54
Leerstijlen Oefening: Bespreek in kwartet Favoriete Werkvormen
- Cyclisch doorlopen
55
Leerstijlen
56
De formulieren Grid Samenvatting Toelichting
57
Samenvatting Kenmerken Ontwerp Tijd Ontwerp Leerstofordening Didactiek
Leerstijlen De IAM ontwerpformulieren
58
Samen ontwerpen Grote flapover vellen. 1) Doel en criteria
2)Tijd & week indeling. 3) Opdrachten en verwerking
59
Ontwerpen voor elkaar Overdracht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.