Download de presentatie
GepubliceerdClara Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het maken van een arbeidsmarktcampagne
Gastcollege HvA 8 december 2009 Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel
2
Programma Inleiding Het maken van een arbeidsmarktstrategie
Vaststellen wervingsvraag Doelgroepen Positionering en propositie Middelen en media Organisatie De rol van HRM Vragen en afronding
3
Annemarie Stel 1992-1998 Wervingsadviseur Belastingdienst
Coördinator Arbeidsmarkt- communicatie en Recruitment Ministerie van Economische Zaken Campagnemanager arbeidsmarktcampagne Rijk Campagne-adviseur WbhR 2007-heden Adviseur Wervingsvisie.nl 2007-heden Docent AMC-Academie
4
Inleiding
5
Actuele context Kredietcrisis en recessie
Aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt? Continue ontwikkelingen op het gebied van media en informatie
6
Consequenties Vacaturestops Meer aanbod, meer werk aan recruiting
Budgetverlagingen
7
Maar ook… Dalend verloop Minder concurrentie
Hogere kwaliteit van sollicitanten Verzwakte employment brands Wel of geen arbeidsmarktcommunicatie?
8
Het maken van een arbeidsmarktstrategie
9
Arbeidsmarktstrategie
Alle analyses, plannen en activiteiten die tot doel hebben om te voorzien in de personeelsbehoefte. Met helder beschreven doelstellingen. Kenmerken: Is een samenstel van communicatieve en organisatorische activiteiten Kent een aantal onderdelen Werkt intern en extern
10
Functionaliteiten Employer branding Job branding Selling
Einddoel: vacatures vervullen!
11
Stappen Vaststellen wervingsvraag Bepaal je doelgroepen
Positionering en propositie Middelen en media Organisatie
12
1. Wervingsvraag
13
Personeelsplanning Geeft inzicht in huidige en toekomstige vraag en aanbod Maakt het mogelijk om acties in de tijd uit te zetten. Basis voor budget- en capaciteitstoewijzing.
14
Vaststellen wervingsvraag
Algemene bronnen, b.v. CBS, CPB, CWI Vacatures uit het verleden Strategische plannen in de organisatie Personeelsadministratie Directe vraag
15
2. Doelgroepen
16
Er zijn geen doelgroepen meer
‘Traditionele’ doelgroepen verdwijnen Toch blijft doelgroepdifferentiatie noodzakelijk Waarom?
17
Mensen verschillen Arbeidsvoorwaarden Dissatisfiers Pullfactoren
18
Voorwaarden/dissatisfiers
Goede werksfeer Marktconform salaris Opleidingsmogelijkheden Pensioenregeling
19
Pullfactoren De redenen die de door jou gezochte groep (veel) belangrijker vindt dan de gemiddelde persoon op de arbeidsmarkt.
20
Onderscheid Opleidingsniveau Studierichting Oriëntatie
Leeftijd/levensfase Geslacht Etnische afkomst Actief of latent
21
Opleidingsniveau VMBO VMBO/MBO MBO/HBO HBO/WO WO
Onderscheid: oriëntatie op werk
22
Studierichting: HBO P&O
Bron: AGO/Wervingswereld.nl
23
Studierichting: HBO Economie
Bron: AGO/Wervingswereld.nl
24
Studierichting: MBO P&O
Bron: AGO/Wervingswereld.nl
25
Vergeleken HBO P&O HBO Economie MBO P&O ?
26
Oriëntatie ‘Maatschappelijk’ georiënteerd ‘Materieel’ georiënteerd
‘Professioneel’ georiënteerd Hangt samen met de aard van het werk
27
Leeftijd Generatie X/’verloren’ generatie (1955 – 1970)
Generatie Y/’pragmatische’ generatie (1970 – 1985) Generatie Einstein/’netwerk’ generatie/’grenzeloze’ generatie (vanaf 1985)
28
Verschillen Aanpassing Zelfontplooiing Gezag Loyaliteit
29
Levensfase: Starters Bron: AGO/Wervingswereld.nl
30
Levensfase: 3e stappers
Bron: AGO/Wervingswereld.nl
31
Overige factoren Geslacht Etnische afkomst
32
Waarom? Doelgroepbeschrijvingen zijn leidend voor:
Keuze inhoud boodschappen Keuze media Wijze van benaderen
33
3. Positionering, proposities en boodschappen
34
Positionering Beperkt aantal kenmerken Unieke kenmerken Onderscheidend
35
Proposities Propositie = aanbod Aandacht voor bewijsvoering
36
Methode Onderzoek onder eigen medewerkers
Extern onderzoek, bijvoorbeeld AGO, NOA Generiek profileren met bijvoorbeeld Wervingswereld.nl; aanvullen met interviews, personeelsgegevens e.d.
37
Formulering propositie(s)
Combineer kenmerken van de organisatie, de functie en de doelgroepen Hanteer de positionering als uitgangspunt Leg de nadruk op belangrijke aspecten voor je doelgroep Houd het kort en bondig
38
Creatieve uitwerking Vertaling van de propositie(s) naar beeld en tekst Vertaling is idealiter middelenneutraal Wordt vaak uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau
39
4. Middelen en media
40
Overwegingen Branding of selling? Waar ligt de grens?
Er komt van alles bij, maar er gaat maar weinig af Proportionaliteit Verschuiving zichtbaar van push naar pull
41
Verschil Middelen: datgene dat de boodschap bevat
Media: datgene dat de boodschap bij de ontvangers brengt, vaak – maar niet altijd – commercieel Commercial: televisie, advertentie: krant e.d. Ontwikkeling: convergentie, bijvoorbeeld internet
42
Middelen voor branding
Website TV-commercials Sociale netwerken Weblogs Advertenties Folders, flyers en brochures (Boomerang)kaarten in café’s e.d. Bierviltjes Profielen op vacaturesites Sponsoring
43
Middelen voor selling Website Sociale netwerken
Personeelsadvertenties on- en offline (Dynamic) SEA Direct (e-)mail Referrals Intermediairs
44
Onderscheid in mediagebruik
Personeelsadvertentie: in de krant? op een jobboard? als posting op een weblog? briefje op het raam? update of krabbel op sociaal netwerk? Opleidingsniveau Leeftijd Actief of latent
45
Starter (< 2 jaar ervaring)
46
3e stapper (>10 jaar ervaring)
47
Actief/latent/niet actief
Gastcollege HvA 8 december 2009 Actief/latent/niet actief Actieve baanzoekers (10%): Lezen personeelsadvertenties (aandachtig) Latente baanzoekers (50%) Bekijken personeelsadvertenties Niet baanzoekers (40%) Lezen geen personeelsadvertenties 47 © 2007, AMC Academie 47
48
Mediagedrag actief zoekers
Vacaturesites, oriëntatiesites Professionele netwerken Carrièrebeurzen Additioneel gekochte kranten Uitzendbureaus, CWI Carrièrebladen Bedrijvensites … 48
49
Mediagedrag latent zoekers
Internetsites, nichesites Professionele en sociale netwerken Kranten, tijdschriften (vacaturedragend) Outdoor reclame RTV SMS … 49
50
Mediagebruik starter
51
Mediagebruik 3e stapper
52
Alternatieven Referrals/eigen werknemers
(Goed omgaan met) open sollicitaties Student recruitmentactiviteiten Stageplaatsen creëren Werken met intermediairs Zoekmachinemarketing 52
53
Het media- en middelenplan
Wat wil je met de inzet van middelen en media bereiken? Op welke manier gaat dat gebeuren? Wat heb je ervoor nodig: capaciteit, techniek… Wat gaat het kosten? Hoe onderzoek je wat het effect is? AMC = maatwerk
54
5. Organisatie
55
Taken van de backoffice
Organisatiebrede employer branding Advisering: boodschappen, middelen en media Ondersteuning directe werving Ondersteuning selectie ICT, contracten en financiën
56
Succesfactoren Budget Geleverde kwaliteit Afrekenbaarheid (SLA’s)
57
De rol van HRM
58
De rol van HRM Arbeidsmarktstrategie als als onderdeel van de totale strategische focus van de organisatie. Element van in-, door- en uitstroombeleid: loopbaanontwikkeling opleidingen leeftijdsbewust personeelsbeleid etc. ‘Binden en boeien’ van medewerkers.
59
Jouw rol Strategisch partner zijn van het management.
Onderbouwde aanpak arbeidsmarktbenadering. Advisering op niveau: Inhoudelijk Adviesvaardigheden
60
Download
61
Afronding Vragen? Dank voor de aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.