Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Opzet en beoordeling van het CSPE
Piet Dietvorst Clustermanager beroepsgerichte vakken Cito
2
CSPE Centraal: dat wil zeggen voor alle kandidaten hetzelfde
Theorie en praktijk geïntegreerd
3
Productiepad CSPE Examenprogramma (minister)
Kruisjeslijst ( CE 1/3deel) (Cevo) Constructieopdracht/matrijs (Cevo) Examens (Constructiegroep, Cito) Goedkeuring Examen (Cevo) Drukken en verzenden (IBG) Afname (scholen) Analyse, Normering uitslag
4
Centraal examen dwz: Opdrachten hetzelfde Beoordeling hetzelfde
Afname hetzelfde
5
Invloed op de maakbaarheid
Examen Cito Beoordeling Afname Opgaven en opdrachten Afname Tijdstip: flexibel makkelijker dan een vast moment Geheimhouding; docenten krijgen opdrachten en correctievoorschriften lang voor de afname; mogelijkheid tot teaching to the test; Zeer soepele herkansingsregeling. Afname niet in volledig in de hand Beoordeling eigen onderzoek: onduidelijke voorschriften leiden tot soepele beoordeling Beoordeling niet volledig in de hand Context: drempelloze doorstroom; mbo zet leerlingen in eerste klas bij elkaar beleid van concurrentie tussen scholen op basis harde prestatie-indicatoren zoals examencijfers; verantwoording afleggen op basis resultaten (outputfinanciering); prestatieprikkels en bonussen voor docenten; pay for performance; opwaartse druk op examencijfers. geen externe kwaliteitscontrole op de praktijkexamens; geen moderatieprocedures zoals in het buitenland (geen scholing en training van docenten; geen moderatievergaderingen op basis echt werk van kandidaten geen onafhankelijke tweede beoordeling; geen vliegende brigades die afname en beoordeling controleren; inspectie doet of neus bloedt). - Notitie over moderatieprocedures in het buitenland. Maakbaarheid
6
Opdrachten Beschrijving met oa context/achtergrondinformatie, stappenplan, materialenlijst, aandachtspunten, werktekening, recepten, tijdsduur Passend bij afvraagbare leerstof (examenprogramma) Organiseerbaar Passend bij de beroepspraktijk Passend bij de leerweg
7
Risico’s opdrachten Opdrachten niet passend of niet organiseerbaar geen acceptatie
8
Afname Informatie: September- en maartmededelingen
Februarizending van opgaven en instructie examinator
9
Instructie examinator
Informatie over: ICT-gebruik Correctie Materialen, en gereedschappen Volgorde bij afname Geheimhouding Herkansing
10
Risico’s afname Schending van de geheimhouding door afnameperiode van 2 maanden ‘Examentraining’ door lange voorbereidingstijd Wijziging opdrachten ivm organisatielast Ongelijkwaardigheid door meer of minder gebruik van herkansingsmogelijkheden
11
Beoordeling Objectiviteit door: Sluitend correctievoorschrift
Tweede correctie/beoordeling
12
Voorbeeld normatieve schaal
Resultaat strijken van een hemd Goed gestreken 3 Bijna goed gestreken 2 Voldoende goed gestreken 1 Slecht of niet gestreken
13
Voorbeeld beschrijvende schaal
Resultaat strijken van een hemd geen vouwen 3 één vouw 2 twee vouwen 1 meer dan twee vouwen
14
Risico’s beoordeling Beoordeling bij praktijkopdrachten: beoordeling producten en gedrag/vaardigheid/competenties (vaak geen sluitend correctievoorschrift mogelijk) Beoordeling van praktijk alleen mogelijk op moment van afname (soms alleen door eigen docent)
15
Aandachtspunten Opdrachten: passend en dan acceptabel
Afname: organiseerbaar en dan gelijke afnamecondities Beoordeling: sluitend en dan objectief Training beoordelaars ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.