Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie
JEUGDPROJECT 2007 Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie
2
Inhoudstafel Plaats Jeugdproject in de topsportpiramide Talent
Talentdetectie Wat is talentdetectie? Clubtesten Provinciale talentendagen Talentonwikkeling Provinciale talentwerking Federale talentwerking Talentomkadering Besluit
3
1. Topsportpiramide
4
talent topatleten b e l e i d Topsportpiramide VAL ©2006 a t l e e t
participatie werving detectie scouting a t l e e t objectieve belastbaarheid subjectieve belastbaarheid talent ontwikkeling topatleten
5
Welk talent zoeken we ? talent
Invulling topsportpiramide. Expertise. Wordt wedstrijdatletiek voldoende beoefend ? Trekken clubs de meest geschikte kinderen en jongeren aan ? Vinden we het aanwezige talent en sporen we nieuw talent op ? participatie werving detectie scouting Welk talent zoeken we ? talent Wat is een topatleet ? Hoe vorm je topatleten ? Welke selectiecriteria gebruik je ? Het businessmodel toont wat de essentie van uw activiteit is, welke de kritische succesfactoren zijn. Moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Talent staat in het middelpunt van het businessmodel “topatletiek”. De kritische succesfactoren zijn de training en de competenties van de atleet en de efficiëntie van het integraal topsportmodel (beleid) = ideaal model = aan welke voorwaarden moet de atleet ideaal voldoen ? Training = effectiviteit, efficiëntie en aanleg = de dingen goed doen, de juiste dingen doen, de trainbaarheid. Wat kan het individu aan als training ? Competenties = aanleg en leerbaarheid (in welke mate kunnen ze worden ontwikkeld ?). Objectieve en subjectieve belastbaarheid ! Schaal/scoreformulier voor subjectieve belastbaarheid: Wil Westphal ! De twee persoonsgebonden succesfactoren maken ook deel uit van het topsportmodel: ze moeten immers optimaal ontwikkeld worden ! Topsportmodel = de vereisten. Individu = de mate waarin de atleet aan die vereisten kan voldoen ( aanleg + ontwikkelingskansen ). Businessmodel is eenvoudig: de business verandert niet (innovatie) en we moeten niets verkopen (markt). Cf. monopolie. Enige doel = excellente producten afleveren. Markt = ontwerp, productie, verkoop.
6
Jeugdproject TALENTdetectie TALENTontwikkeling
7
2. TALENT
8
Wat is talent? sportief talent hebben is beschikken over een ver boven de middelmaat liggende voorbeschiktheid om sportief grote prestaties te kunnen en te willen leveren
9
Wat is TALENT? Sporttalent Aanleg Belastbaarheid Potentieel
Competentie Rendement Vaardigheden Prestatievermogen Begaafdheid DEELS KNEEDBAAR AANGEBOREN
10
Waaruit bestaat talent?
Bron: Boek sportief talent ontdekken – Johan Van Den Bosch en Christine De Cocq – uitgeverij Acco 2006
11
Bron: Boek sportief talent ontdekken – Johan Van Den Bosch en Christine De Cocq – uitgeverij Acco 2006
12
Talentniveaus Niveau 1: Weinig of geen talent
Niveau 2: Lokaal/clubtalent Niveau 3: Regionaal talent Niveau 4: Nationaal talent, hoge competitie Niveau 5: Nationaal talent, semipro Niveau 6: Internationaal talent, pro Niveau 7: Wereldtoptalent, internationale wereldtop Elk niveau heeft zijn belang binnen de atletiek
13
3. Talentdetectie
14
TALENT DETECTEREN Talentdetectie =
Het systematisch en gestructureerd opsporen van sportief talent bij jongeren
15
Geen echte full proof succesvoorspeller!
TALENTDETECTIE Geen echte full proof succesvoorspeller! ? Talent Topsport Omgeving Toewijding en motivatie Evolutie kind Begeleiding
16
Voordelen van talentdetectie
Juiste sport- en disciplinekeuze Meer atleten van hoog niveau door het gericht zoeken naar talent Tijdswinst omdat atleten vroeger ontdekt worden Efficiëntere trainings- en carriereplanning Zelfvertrouwen voor de atleet Anticiperen op tekorten - feedback Realistische benadering van het kind
17
Naar welk talent zoeken we?
Topatleten hebben een hoogst uitzonderlijk talent op het vlak van Snelheid Kracht of een combinatie hiervan Uithouding Getalenteerde jongeren moeten beschikken over algemene bewegingsvaardigheden en moeten motorisch begaafd zijn.
18
Talentdetectieniveaus: 4 stappen-model
Algemene sportieve aanleg School, ouders, jeugd- Beweging,... DOELGERICHTE WERVING Sport of disciplinegerichte aanleg Niveau 2 Clubniveau CLUBTESTEN Niveau 3 disciplinespecifieke aanleg Provinciaal niveau PROVINCIALE DETECTIE EN WERKING Niveau 4 Topsport aanleg Federaal niveau FEDERALE TALENTWERKING
19
Niveau 1: Algemene sportieve aanleg
LO-les, ouders, jeugdbeweging,... Detectie niet gestructureerd Algemene sportieve aanleg (Doelgerichte) werving Scholenveldlopen, sportdagen Atletiekinitiaties Keuze voor atletiek
20
Niveau 2: Sportspecifieke aanleg
Jeugdtrainer Heterogene groep Evaluatie (wedstrijdresultaten Clubtesten, inzet,...) Homogene groep of differentiatie « Oog van de meester » + clubtesten TALENT
21
Niveau 2: Sportspecifieke aanleg
TALENT Eerlijkheid: Kun je als trainer dit talent aan? Kun je dit talent begeleiden? Kan de club dit talent aan? Is er nood aan bijzondere begeleiding? ? Actie: Correct informeren en balans opmaken Andere trainer of club? Samenwerken? Federatie inlichten
22
Niveau 3: Disciplinespecifieke aanleg
TALENT Selectie door club Provinciale talentendagen Selectie via talentendagen + prestaties Provinciale talentwerking
23
Niveau 4: Topsportalent
Federale talentontwikkeling Prestaties Beloftenwerking Prestaties Elitewerking
24
Aandachtspunten talentdetectie
Regelmatig testen en evalueren Elk niveau heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het talentdetectie en ontwikkelingsproces: Hand van de meester: er wordt niet altijd iets met de observaties gedaan Allereerste verantwoordelijkheid voor talentdetectie en ontwikkeling ligt bij de club
25
Talentdetectie - concreet
Wie testen we? Wat testen we? Waarom testen we? Wanneer testen we? Hoe dikwijls testen we? Wie voert de tests uit? Wat doen we met de resultaten van de tests
26
3. Talentdetectie Clubtesten
27
Clubtesten (1) Wie? Pupillen, miniemen, cadetten Wat?
Meten van basiseigenschappen Waarom? Differentiatie - oriëntering Wanneer? Bij start en/of einde seizoen Hoe vaak? Regelmatig om vooruitgang te kunnen evalueren Door wie? Clubtrainers, juryleden Resultaten Verwerking, evaluatie en feedback door clubtrainer + selectie voor provinciale talentendagen
28
Clubtesten (2) Testbatterij Eenvoudig Weinig materiaal nodig
Reproduceerbaar en vergelijkbaar binnen eigen club Evaluatiemiddel voor de club
29
Clubtesten (3) Antropometrische gegevens: gewicht, lengte
30m sprint uit staande start Staande vertesprong Hockeybalwerpen Medicinebalstoten – 2kg 6’loop Aangevuld met ervaringen eigen trainer
30
Clubtesten (4) Wat doen met de resultaten?
Evaluatie van atleten door clubtrainer Disciplineoriëntering (geen specialisatie!) Middel om te differentiëren Clubselectie voor de provinciale talentendagen
31
Provinciale talentendagen
3. Talentdetectie Provinciale talentendagen
32
Provinciale talentendagen (1)
Wie? 2e jaars pupillen, miniemen en cadetten Wat? Discipline-gerichte en/of disciplinespecifieke aanleg Waarom? Talentdetectie Wanneer? Oktober Hoe vaak? Jaarlijks Door wie? Trainer B als testleiders, juryleden en vrijwilligers Resultaten Verwerking, evaluatie en feedback door testleiders en federatie + selectie voor provinciale talentwerking
33
Provinciale talentendagen (2)
Maand oktober Zaal + outdooraccommodatie (vergelijkbaar en reproduceerbaar) Organisatie door PC aan de hand van draaiboek en observatie federale talentendag (21 februari)
34
Provinciale talentendagen (3)
Wat wordt getest? Sportspecifieke aanleg dmv tests Snelheid, kracht, explosiviteit, uithouding, coördinatie, antropometrie Vragenlijst voor ouders en atleet Motivatie, omgeving,... Scouting door testleider
35
Provinciale talentendagen (4)
15 testen 300 atleten / provincie Doorschuifsysteem 1 testleider per test (minimum trainer B of gelijkwaardig door ervaring) 1-2 testers/test 1 groepsbegeleider / groep atleten Groepsindeling volgens geslacht en leeftijd
36
Provinciale talentendagen (5)
Selectie verantwoordelijkheid van de club! Op basis van resultaten (clubtesten, wedstrijdresultaten) « Oog van de meester » Op basis van motivatie, inzet op training,... Aantal selecteerbare atleten op basis van aantal jeugdleden binnen de club. Per atleet korte verantwoording (=kostbare informatie!)
37
4. Talentontwikkeling
38
Talentontwikkeling Topatleten
39
Talentontwikkeling TALENT INDIVIDUALISEREN TOPTALENT TOPATLEET
Provinciale en Federale Talentwerking INDIVIDUALISEREN TOPTALENT Beloften- en elitewerking TOPATLEET
40
Talentontwikkeling techniek TALENT PRESTATIE 100m Snelheid Kogelstoten
Kracht Uithouding 100m Kogelstoten 10.000m
41
Provinciale talentwerking
4.Talentontwikkeling Provinciale talentwerking
42
Provinciale talentwerking (1)
Doel: Juiste technieken aanleren Observatie (scoutingsformulieren) Evaluatie en feedback Oriëntering Doelgroep: Miniemen en kadetten + scholieren met een vertraagd ontwikkelingspatroon (nieuwe starters, groeiachterstand,...) Selectie: prestaties (VAL top 20/geboortejaar) Provinciale/federale talentendag
43
Provinciale talentwerking (2)
Georganiseerd door de provinciale comités 3 trainingen voor zomerseizoen + 3 trainingen na afloop zomerseizoen Werking in disciplinegroepen: Werpen Springen Sprint/horden Afstandslopen/steeple 2 trainers per disciplinegroep
44
Federale talentwerking
Talentontwikkeling Federale talentwerking
45
Talentontwikkeling Topatleten
46
Federale talentwerking (1)
Doel: Ontwikkelen atleet Optimaliseren trainingsomstandigheden Optimaliseren omgeving Doelgroep: scholieren en junioren Selectie Prestaties (minima) Evaluatie en observatie door disciplingroep en door provinciale trainers
47
Federale talentwerking (2)
Werking te bepalen per disciplinegroep Minimum 3 disciplinedagen met kwaliteitsvol programma (MEERWAARDE) Opvolging wedstrijdprogramma en trainingsschema’s Groepsactiviteiten (deelname aan wedstrijden, stages,...) Sterke betrokkenheid en feedback naar persoonlijke trainer.
48
5. Talentomkadering
49
Talent heeft ook nood aan
Opgeleide en ervaren trainers Trainersopleidingen promoten en optimaliseren Positie van de trainer verbeteren Aantrekkelijke competities Voldoende hoog competitieniveau Voldoende participatie in alle disciplines Goede clubstructuren Atleetgerichte visie!
50
Talent heeft ook nood aan:
Mogelijkheden om alle disciplines te ontdekken Initiatietrainingen Permanente trainingsmogelijkheden in de regio voor alle disciplines Regiowerking Wegens regionale verschillen in behoeften een uitdaging voor provinciale comités
51
Initiatietrainingen Pupillen, miniemen
Startblokkeninitiatie, hordeninitiatie, hoogspringinitiatie, polsstokinitiatie, kogelinitiatie, discusinitiatie, hamerinitiatie,...
52
Regiowerking Clubclustering: weinig succes Regiowerking
Te weinig bekend Van bovenuit zonder rekening te houden met reeds bestaande initiatieven en plaatselijke behoeften Regiowerking Moet vanuit de basis komen (clubs en provincie) Inventarisatie en erkenning bestaande initiatieven Behoeftenonderzoek Ontwikkeling van nieuwe initiatieven
53
Regiowerking: WAT? Door middel van samenwerkingsverbanden tussen clubs regelmatige trainingen organiseren in de probleemdisciplines Regionaal Kosten trainer en accommodatie worden gedeeld door de medewerkende clubs Rotatiesysteem/ vaste locatie Duidelijke afspraken vooraf
54
Besluit
55
Besluit: Jeugdproject vraagt engagement op alle niveaus
Clubniveau – clubtesten en eerste selectie Provinciaal niveau – Provinciale talentendag en Provinciale talentontwikkeling Federaal niveau – Federale talentontwikkeling Coördinatie Elk niveau heeft zijn eigen verantwoordelijkheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.