Download de presentatie
GepubliceerdMaurits Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Brede Evaluatie Katholieke Universiteit Leuven
Prof. Kris Van den Branden & Sara Gysen © 2006
2
alternatieve evaluatie
diagnosticeren toetsen permanente evaluatie testen observeren alternatieve evaluatie beoordelen assessment evalueren © 2006
3
Evalueren? Het verzamelen en beoordelen van gegevens over de aan de doelstellingen van de opleiding verbonden prestaties van de leerder © 2006
4
Centrale vragen bij evaluatie
Waarom willen we evalueren? Waarom hebben we resultaten nodig? Wat willen doen/beslissen adhv die resultaten? WAAROM WAT HOE Welke concrete informatie over de taalvaardigheid van de leerder hebben we nodig? Hoe kunnen we het best die concrete informatie verkrijgen? Hoe komen we dat te weten? © 2006
5
Evalueren hangt samen met hoe wij onderwijs zien
Wat vinden wij belangrijk binnen onderwijs? Waar liggen we wakker van? Wat houdt ons bezig? Waar gaat het om? In de evaluatie bekennen we kleur in WAT ECHT BELANGRIJK IS © 2006
6
Taalleren en taalonderwijs
Taal als middel, en niet als doel op zich Taalvaardig worden om goed te kunnen functioneren in relevante communicatieve situaties Vaardigheid in taal tegenover kennis over taal Aansluiten bij taalgebruik in de realiteit Individuele ontwikkelingslijnen Actieve leerder die leerproces zelf in handen neemt (lesgever is ‘coach’) © 2006
7
Taalkennis versus taalvaardigheid
Geef het verkleinwoord baby: ……………………… duim: ……………………. jongen: ……………………. sok: ……………………….. bal: ………………………… Schrijf een naar je collega’s en vertel hen over je pasgeboren baby: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… © 2006
8
TELC, voorbeeldexamen Italiano B2
© 2006
9
TELC, voorbeeldexamen français B2
© 2006
10
© 2006
11
Implicaties voor het evalueren
Kennisconstructie is uitgangspunt: de vaardigheid om taal te gebruiken Authentieke of levensechte situaties Leerders als beoordelaars Evalueren tijdens het hele leerproces Capaciteiten in kaart brengen eerder dan tekorten Breed beeld vormen via verschillende soorten evaluatie en observatie Feedback geven © 2006
12
Het is geen kwestie van alles of niets
Van Hoof & Van Petegem, 2002 Het is geen kwestie van alles of niets © 2006
13
Bultynck, 2004 Bultynck, 2004 © 2006
14
tester © 2006
15
© 2006
16
Voorbeeld 1: leerders als beoordelaars
Jullie gaan een artikel schrijven voor een Vlaams reistijdschrift. Het moet gaan over een leuke reisbestemming. Informatie mogen jullie opzoeken in boeken, op internet…. Maar eerst gaan we nadenken hoe zo een artikel eruit moet zien: waaraan moet het voldoen, zodat het tijdschrift jouw artikel zeker zal opnemen, en de lezers het graag zullen lezen? © 2006
17
Leerders denken zelf mee over evaluatiecriteria
Inzicht in taakverwachtingen Relevante en motiverende criteria Inzicht in zwakke en sterke kanten Handvatten om te reflecteren Zelfevaluatie bij receptieve taken Vervolgtaak Zelfevaluatie moet je ‘leren’ © 2006
18
Reflectiekaart Datum:……………………………………… Docent:……………………
Thema Les:………………………………………………………………… - Dit was te moeilijk: - Dit vond ik makkelijk: - De volgende keer zou ik hierbij hulp willen krijgen: © 2006
19
Voorbeeld 2: taalvaardigheid
TELC, voorbeeldexamen English © 2006
20
Voorbeeld 3: authentieke situaties
CNaVT, voorbeeldexamen PTPB, A2 © 2006
21
© 2006
22
© 2006
23
Voorbeeld 4: capaciteiten
Niet beginnen met ’10 op 10’ en dan per fout punten aftrekken Maar een beoordelingsmodel dat succesvol taalgebruik waardeert © 2006
24
Beoordelingsmodel ‘brief schrijven’
© 2006
25
© 2006
26
Voorbeeld 5: observeren
Taalgedrag in taken en/of mate van ondersteuning observeren doorheen vergelijkbare momenten Om zicht te krijgen op hoe het leerproces / de ondersteuning evolueert Maar ook Om tijdens het leerproces beter te ondersteunen © 2006
27
VDAB, observatie-instrument
Hoe? Observeren en noteren aan de hand van een observatiefiche per observatiemoment VDAB, observatie-instrument © 2006
28
A B D C E © 2006 START LUISTEREN/SCHRIJVEN
A B D C E LUISTEREN/SCHRIJVEN Luisteren naar één of meer korte dialogen en de info daaruit overbrengen in een voorgestructureerd document LEZEN/LUISTEREN/SCHRIJVEN Een kort berichtje schrijven om iets mee te delen of te vragen (op basis van geschreven of mondelinge info en instructie) START LEZEN/SPREKEN In een gesprek met een medecursist mondeling info rapporteren op basis van een schriftelijke bron LEZEN/SCHRIJVEN Uit korte informatieve tekst(en) info halen en die in een voorgestructureerd document invullen LEZEN/LUISTEREN/SPREKEN In een (telefoon)gesprek vooraf gekende info geven of vragen © 2006
29
Lesgevers doen al heel veel…
Bewuster vergaren, standaardiseren en formaliseren van info over de leerders Verschillende bronnen van info bij elkaar brengen als basis voor een oordeel Evaluatie ter ondersteuning van het leerproces én het onderwijsproces © 2006
30
Formaliseren door bijvoorbeeld
Portfolio Logboek Schema voor permanente evaluatie © 2006
31
Voorbeeld template schema permanente evaluatie
oordeel © 2006
32
taalportfolio Vlaanderen - Taalportfolio door volwassenen
Nederland - Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie © 2006
33
Taalportfolio door volwassenen Taalpaspoort
Het taalpaspoort geeft een overzicht van wat je in verschillende talen kan voor wat spreken, schrijven, lezen en luisteren betreft. Er is ook plaats voorzien voor een verwijzing naar eventuele studiebewijzen zoals diploma's en certificaten. Je stelt je paspoort op in drie stappen: na een eerste, vrij algemene inschatting van je talenkennis geef je een meer verfijnde beschrijving van je taalvaardigheid; op basis van de vorige stappen stel je tenslotte je taalpaspoort op. © 2006
34
Taalportfolio door volwassenen Taalbiografie
De taalbiografie bevat twee basiselementen, namelijk een persoonlijk verslag van wat je hebt geleerd en vervolgens je concrete plannen om verder taal te leren. In de biografie geef je aan hoe je je taalbeheersing verworven hebt. Je denkt zelf na over belangrijke ervaringen die hebben bijgedragen om je talenkennis op te bouwen. Op basis van die positieve ervaringen kan je dan nauwkeuriger aangeven wat je in de toekomst wil leren De biografie komt tot stand in twee stappen. Eerst geef je een persoonlijk verslag van hoe je talen geleerd hebt, zowel langs formele als langs informele weg, daarna bepaal je wat je verdere plannen zijn met betrekking tot het leren van taal. © 2006
35
Taalportfolio door volwassenen Taaldossier
In het dossier verzamel je het materiaal dat aantoont dat je verworven hebt wat je in het taalpaspoort en de biografie hebt beschreven. Je kunt hier ook een selectie van je eigen werk opnemen, meer bepaald datgene wat het best je capaciteiten in vreemde talen weerspiegelt. Dat kunnen verslagen, zakelijke brieven of andere correspondentie, cassettes en video's zijn. Uiteraard is het raadzaam dat je je werkstukken geregeld actualiseert. © 2006
36
Kwaliteitsprincipes voor ‘goed evalueren’
Validiteit Betrouwbaarheid Efficiëntie en praktische haalbaarheid Onpartijdigheid Positieve impact © 2006
37
© 2006
38
Videofragment “Billy Elliot”
Wat vertelt je dit fragment? Wat zijn je indrukken? © 2006
39
Waarom dit fragment? Belang van Interactie en communicatie Motivatie
Kansen geven als het gaat om evalueren © 2006
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.