Download de presentatie
GepubliceerdLeopold Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Ben Crul, arts/hoofdredacteur MC/AiS/MCtv
2
Goede arts voor eigen familie?
3
Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd?
4
Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd!
5
Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten?
6
Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten? Aanrommelen of het daglicht verdragend?
7
Grote variatie in medisch handelen
8
Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine
9
Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis
10
Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine
11
Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine Rol (vervolg)opleiding cruciaal
12
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
13
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE
14
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’
15
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003
16
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers
17
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde
18
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten
19
Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten Afrekenen – lijstjes – taarten en tranen
20
Cijferfreaks grijpen macht
21
Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden
22
Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie
23
Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie
24
Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie Kiezen? Verbeteren zorg? Verantwoording? Selectief contracteren? Imago? Inspectie?
25
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
26
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg
27
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag
28
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur
29
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood!
30
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal
31
Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal Onterechte imagoschade
32
Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?
33
Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?
40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen
34
Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?
40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen Elders idem
35
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
36
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet
37
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken
38
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren
39
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomstindicator statistisch significant
40
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel
41
Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel Eerste lijn indicator ≠ kwaliteit zorg
42
Is er wel verschil?
43
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score
44
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet
45
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter
46
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk
47
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis
48
Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis Onbedoelde schade en perverse prikkels wegen zwaarder dan beoogde consumenteninfo
49
Correctie faalt altijd
50
Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr)
51
Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit
52
Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep
53
Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep Lokt pervers gedrag uit
54
Terug naar oorspronkelijk doel
55
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet
56
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern
57
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren
58
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’
59
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten
60
Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten Zet niet elke stap op schrift
61
Artsen voortouw
62
Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen
63
Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013?
64
Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken
65
Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1
66
Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1 Geen ‘top’zorg en ‘top’dokter. Goed is beter
67
Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
68
Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende
69
Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen
70
Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
71
Er is niet zo veel mis in de zorg als de lijstjes suggereren
Wat echt mis is in de zorg blijkt niet uit de lijstjes
72
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.