De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Customer service en planvorming

Verwante presentaties


Presentatie over: "Customer service en planvorming"— Transcript van de presentatie:

1 Customer service en planvorming
College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)

2 Customer service prestatie product prestatie nazorg prestatie prijs
prestatie plaats distributie geografische positie voorraden prestatie moment levertijd (order cycle time), doorlooptijd, bewerkingstijd, wachttijd.

3 Order cycle time Order cycle time (levertijd): Doorlooptijd:
order bestellen doorlooptijd distributie Doorlooptijd: wachttijd 1 (wachten op capaciteit); bewerkingstijd 1; wachttijd 2; bewerkingstijd 2; etc.

4 Increase Customer Service
Bijv. verkorten doorlooptijd verplaatsen positie KOOP; verkorten serie grootte; vergroten capaciteit; planvorming.

5 Grenzen aan service kosten en opbrengsten toename customer service
maximale winst toename customer service

6 Planvorming logistiek
Uitgangspunt: doelen van het bedrijf (strategie) Logistieke strategie dient bij te dragen aan de concurrentie voordeel: lage operationele kosten; lage kapitaalslasten; hoge Customer Service.

7 Niveaus en thema’s Strategisch, tactisch en operationeel: relatie met organisatie niveaus Thema’s planvorming: Customer service goals; Locatie productie en voorraden; Besluiten voorraden; Transport plan.

8 Strategisch en tactisch niveau
Besluiten toetsbaar aan criteria concurrentie voordeel: total cost concept: transport keuze, keuze aantal voorraadpunten, voorraadniveau en seriegrootte. differentiatie voorbeeld concurrentievoordeel: verpakking na deel distributie (postponement)

9 Tactisch en operationeel niveau
Hiërarchie van beheersingsfuncties Accepteren en realiseren werkorders Volgorde in bewerking van de wachtrij heeft invloed op logistieke prestaties: FIFO, Random, LIFO, SPT Verschillende typen afdelingen: jobshop of machine fabriek fabricage van standaard onderdelen

10 Jobshop versus standaard
functionele layout van machines grote variabiliteit van werkorders stuksfabricage nauwelijks omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd procesgerichte layout van machines weinig variabiliteit van werkorders grote series omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd

11 Inkoopfunctie Inkoopfunctie sterk afhankelijk van type bedrijf (waarde toevoeging) Inkoopfunctie sterke invloed op kwaliteit product en resultaat bedrijf make or buy vraagstukken Inkoopfunctie afstemmen op logistieke planning van het bedrijf (integratie kolom)

12 Inkoopstrategie (I) Hefboom producten: geringe prijswijziging werkt relatief sterk door in de prijs van het eind product: mogelijkheden tot besparing. Bottleneck producten: kwetsbaar ten aanzien van levering. (in hoeverre regel van Camp nog interessant): verlagen risico en verhogen betrouwbaarheid. Strategische producten: goede samenwerking met leverancier van groot belang (integratie, co-makership)

13 Inkoopstrategie (II) Hefboomproducten:
een geringe prijsstijging werkt relatief sterk door in de prijs van het eindproduct goede mogelijkheid tot besparing bijv: bakstenen als onderdelen van een woning (veel bakstenen benodigd) bijv: karton als onderdeel van een pak melk (verpakking relatief duur)

14 Inkoopstrategie (III)
Bottleneck producten: (bottleneck = knelpunt) deze producten zijn kwetsbaar ten aanzien van de levering bijv: zeer specifiek onderdeel (doch wel goedkoop) voor een PC voorraadkosten nu minder van belang

15 Inkoopstrategie (IV) Strategische producten:
kwetsbaar ten aanzien van levering (vgl bottleneck producten) prijs strategische producten van belang (vgl hefboom producten) goede samenwerking met leverancier(s) van groot belang bijv: specifieke en voor de markt zeer aantrekkelijke automotor


Download ppt "Customer service en planvorming"

Verwante presentaties


Ads door Google