Download de presentatie
1
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
2
De fasen van het inkoopproces
initiatief tot inkoop; aanvragen en selecteren van offertes; bestellen van de goederen; goederenontvangt; retourzendingen; factuurcontrole en -afwikkeling.
3
De fasen van het inkoopproces
Fase 1: initiatief tot inkoop. Ieder inkoopproces wordt geactiveerd door een impuls. Waarom is een impuls nodig? Wie mag een inkoopopdracht geven? Wat is de aanleiding tot een inkoopopdracht?
4
De fasen van het inkoopproces
Fase 2: aanvragen en selecteren van offertes. Procedure offerteaanvraag: aanvragen, vast te leggen in offertebestand; binnengekomen offertes registreren; gelijktijdig beoordelen; beslissing vastleggen in offertebestand.
5
De fasen van het inkoopproces
Bij leveranciersselectie op basis van offertes wordt gekeken naar: prijsaspecten; kwaliteitsaspecten; bereikbaarheid leverancier; leverings- en betalingscondities.
6
De fasen van het inkoopproces
Fase 3: bestellen van de goederen. Verschillende soorten inkoopcontracten zijn: afroepcontracten afnamecontracten oogstcontracten raamcontracten
7
De fasen van het inkoopproces
Fase 4: goederenontvangst. Kwaliteitsbewaking is een belangrijk marketinginstrument. Dit gebeurt bij goederenontvangst door: controle ontvangst door de portier; ontvangstmelding en eventueel besluit tot controle van de levering door de magazijnmeester; controle door magazijnmeester dan wel laboratorium.
8
De fasen van het inkoopproces
Fase 5: retourzendingen. Bij retourzending stuurt de leverancier een creditnota. Deze wordt verwerkt in de crediteurenadministratie.
9
De fasen van het inkoopproces
Fase 6: het afwikkelen van de inkoopfactuur ontvangst van de factuur door administratiefactuur vastleggen en nummeren; factuur controleren met bestelopdracht, ontvangst, eventueel contract (prijscontrole); crediteur opboeken; factuur betaalbaar stellen; factuur betalen.
10
Operationele informatiebehoefte
Informatie nodig voor de uitvoering van het inkoopproces: hoogte van de voorraden; leveranciersgegevens; assortiment van de leveranciers; contractgegevens.
11
Tactische informatie Gericht op de beheersing van het proces.
Leveranciersbeoordeling (Leveren ze gemiddeld op tijd? Hoeveel procent van de leveringen klopt met de bestelling?): ontwikkeling inkoopprijzen; werkelijke kosten t.o.v. gebudgetteerde kosten; kosten retourzendingen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.