Download de presentatie
GepubliceerdTheophiel Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam
2
Programma Introductie Geven in Nederland Profiel gevers
Fiscale aspecten Stappenplan benaderen schenkers
3
Introductie
4
Introductie Sinds 2000 verantwoordelijk voor de Fondsenwerving – Rijksmuseum Fonds Advies goed doelen – o.a. m.b.t. CBF Keurmerk
5
Rijksmuseum 1.000.000 objecten waarvan 5000 schilderijen
1 miljoen bezoekers 420 medewerkers
6
Rijksmuseum vandaag OPEN: de Meesterwerken in de Philipsvleugel
Satellietmusea Schiphol Buitenlandse tentoonstellingen
7
Rijksmuseum Fonds
8
Rijksmuseum Fonds Rijksmuseum Fonds Onafhankelijke stichting
Vermogen: Aantrekken, Beheren, Beleggen Stelt financiële middelen beschikbaar Verleent steun Bestuur – 6 leden CBF ANBI status Rijksmuseum Fonds
9
Mogelijkheden van ondersteuning
Vriend van het Rijksmuseum Schenken, nalaten ‘Gelabeld’ schenken Fonds op Naam
10
Restauratieprojecten
Diorama
11
Stichting Zabawas
12
Migelien Gerritzen Fonds
13
Projectondersteuning
14
Veluvine Molijn de Groot Fonds
15
Conservator Maritieme Modellen
16
Aankopen
17
Geven in Nederland
18
Geven in Nederland Doelen waaraan gegeven wordt:
18% Kerk en levensbeschouwing 17% Internationale hulp 16% Sport en recreatie 12% Maatschappelijke en sociale doelen 11% Gezondheid 8% Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming 7% Cultuur 6% Onderwijs en onderzoek 5% Overig Jaarlijks geeft NL c.a. € 4,4 Miljard 42% huishoudens 4% nalatenschappen 4% geldwervende fondsen 6% Vermogensfondsen 35% Bedrijven 9% Goede-doelen loterijen
19
Naamsbekendheid Wegener DM Nederland BV Nationaal Onderzoek Fondsenwerving Spontane naambekendheid bij het opnoemen van 10 fondsen Nederlandse Hartstichting Kankerbestrijding Nierstichting WNF Astma Fonds Rode Kruis Greenpeace Unicef Reumafonds Artsen zonder Grenzen
20
Huidige financiële situatie
Gemiddeld is 25% van vermogen gedaald Hard getroffen zijn Vermogensfondsen en bedrijven Minder te besteden Praktisch: Aanvragen getoetst op kwaliteit Aansluiting bij doelstelling 80% van de bedrijven steunt een goed doel – m.n. lokale doelen
21
Profiel gever
22
Profiel Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971)
< 1945 Plichtsgevoel Eer bewijzen aan en respect voor autoriteit Werk om te leven Geld om te sparen 1945 – 1963 Individualiteit Opleiding is een recht Werk is een avontuur tot zelfverwerkelijking Geld is om nu te besteden 1964 – 1981 Diversiteit Opleiding is om vooruit te komen Werk is lastige en soms irriterende opgave Geld is om nu ter beschikking te willen hebben 1982 – 1999 Gevoel van relatie Opleiding is een kostbare aangelegenheid Werk verandert Geld is onmiddellijk en ‘online’ te verkrijgen Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) Systematisch onderzoek wat verschillende generaties leuk vinden, wat stijlen zijn en wat status betekent 1945 – 1963 = babyboom Grootste gevers: <1964 Alle bedrijven steunt of sponsort 80% (vaker lokale doelen ipv landelijke doelen)
23
Belangrijke schenker Babyboom generatie
Meer Vrouwen schenken dan mannen 90% van de erfgenamen is vrouw (voor diverse doelen ook een kenmerk: Geen kinderen) Hoger opgeleiden schenken frequenter dan lager opgeleiden Redenen om te schenken (IFC 2007): Schuldgevoel 5% Betrokkenheid 20% Compassie 35% Inspiratie 40%
24
Fiscale aspecten
25
Fiscale voordelen Schenking aan een ‘ANBI’ is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Schenking Aftrekbaar tot 10% van inkomen inkomstenbelasting Periodieke uitkering Volledig aftrekbaar (met een maximum van 52%) van inkomstenbelasting – 885 pagina’s, gemiddeld 28 per pagina (belastingdienst.nl)
26
Stappenplan benaderen van schenkers
27
Basisbehoefte van het goede doel
Visie Missie Gehele organisatie Strategie Middelen
28
Basisbehoefte Missie en Visie gedreven = NIET geld gedreven
Duidelijkheid, gedeelde gevoelens over het doel / belang Organisatie breed / elke medewerker Vaststellen: Nu waar staat de organisatie Waar naar toe wensen en idealen Wat is het verschil nu en dan Hoe de brug te slaan Intern door: strategische groep organisatie breed
29
Stappen benaderen van schenkers
Identificeer Benaderen Cultiveren Vragen en afsluiten Betrekken
30
Identificeer Wie zijn de huidige en potentiële gevers
Maak een prospectenlijst Onderzoek bestuur, vrijwilligers, personeel Bepaal de mogelijkheden van een (potentiële) gever Wie kent wie Cultiveren Benaderen Monitoren huidige gevers Vragen en afsluiten Betrekken
31
Benaderen (Persoonlijk) contact
Identificeer (Persoonlijk) contact Bijvoorkeur omgeving van de (potentiële) gever Wijs op de behoefte Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
32
Betrekken Bijeenkomsten Noodzaak tot geven Identificeer Cultiveren
Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
33
Vragen en afsluiten Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging
Identificeer Duidelijkheid over ‘de Vraag’ Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
34
Cultiveren Laat zien wat er met de steun gebeurt Jaarverslag
Nieuwsbrieven Evenementen Maak brieven persoonlijk Bij negatief & positief nieuws, informeer direct Schenkers zijn de beste ambassadeurs Schenkers zijn de belangrijkste huidige en toekomstige schenkers Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
35
Cultiveren Data essentieel N.A.W. Geef geschiedenis Identificeer
Projecten omschrijven Respons Familie, kinderen, netwerk Verstuurd materiaal Connecties tussen schenkers Voorbeeld: ‘Dank u wel’ evenement Ook voor vrienden te betrekken Informeel karakter = betrokkenheid Verleden: met dank aan u Heden: met dank aan u Toekomst: met u Zorg altijd voor een follow-up van een bijeenkomst. Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.