De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam"— Transcript van de presentatie:

1 Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam

2 Programma Introductie Geven in Nederland Profiel gevers
Fiscale aspecten Stappenplan benaderen schenkers

3 Introductie

4 Introductie Sinds 2000 verantwoordelijk voor de Fondsenwerving – Rijksmuseum Fonds Advies goed doelen – o.a. m.b.t. CBF Keurmerk

5 Rijksmuseum 1.000.000 objecten waarvan 5000 schilderijen
1 miljoen bezoekers 420 medewerkers

6 Rijksmuseum vandaag OPEN: de Meesterwerken in de Philipsvleugel
Satellietmusea Schiphol Buitenlandse tentoonstellingen

7 Rijksmuseum Fonds

8 Rijksmuseum Fonds Rijksmuseum Fonds Onafhankelijke stichting
Vermogen: Aantrekken, Beheren, Beleggen Stelt financiële middelen beschikbaar Verleent steun Bestuur – 6 leden CBF ANBI status Rijksmuseum Fonds

9 Mogelijkheden van ondersteuning
Vriend van het Rijksmuseum Schenken, nalaten ‘Gelabeld’ schenken Fonds op Naam

10 Restauratieprojecten
Diorama

11 Stichting Zabawas

12 Migelien Gerritzen Fonds

13 Projectondersteuning

14 Veluvine Molijn de Groot Fonds

15 Conservator Maritieme Modellen

16 Aankopen

17 Geven in Nederland

18 Geven in Nederland Doelen waaraan gegeven wordt:
18% Kerk en levensbeschouwing 17% Internationale hulp 16% Sport en recreatie 12% Maatschappelijke en sociale doelen 11% Gezondheid 8% Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming 7% Cultuur 6% Onderwijs en onderzoek 5% Overig Jaarlijks geeft NL c.a. € 4,4 Miljard 42% huishoudens 4% nalatenschappen 4% geldwervende fondsen 6% Vermogensfondsen 35% Bedrijven 9% Goede-doelen loterijen

19 Naamsbekendheid Wegener DM Nederland BV Nationaal Onderzoek Fondsenwerving Spontane naambekendheid bij het opnoemen van 10 fondsen Nederlandse Hartstichting Kankerbestrijding Nierstichting WNF Astma Fonds Rode Kruis Greenpeace Unicef Reumafonds Artsen zonder Grenzen

20 Huidige financiële situatie
Gemiddeld is 25% van vermogen gedaald Hard getroffen zijn Vermogensfondsen en bedrijven Minder te besteden Praktisch: Aanvragen getoetst op kwaliteit Aansluiting bij doelstelling 80% van de bedrijven steunt een goed doel – m.n. lokale doelen

21 Profiel gever

22 Profiel Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971)
< 1945 Plichtsgevoel Eer bewijzen aan en respect voor autoriteit Werk om te leven Geld om te sparen 1945 – 1963 Individualiteit Opleiding is een recht Werk is een avontuur tot zelfverwerkelijking Geld is om nu te besteden 1964 – 1981 Diversiteit Opleiding is om vooruit te komen Werk is lastige en soms irriterende opgave Geld is om nu ter beschikking te willen hebben 1982 – 1999 Gevoel van relatie Opleiding is een kostbare aangelegenheid Werk verandert Geld is onmiddellijk en ‘online’ te verkrijgen Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) Systematisch onderzoek wat verschillende generaties leuk vinden, wat stijlen zijn en wat status betekent 1945 – 1963 = babyboom Grootste gevers: <1964 Alle bedrijven steunt of sponsort 80% (vaker lokale doelen ipv landelijke doelen)

23 Belangrijke schenker Babyboom generatie
Meer Vrouwen schenken dan mannen 90% van de erfgenamen is vrouw (voor diverse doelen ook een kenmerk: Geen kinderen) Hoger opgeleiden schenken frequenter dan lager opgeleiden Redenen om te schenken (IFC 2007): Schuldgevoel 5% Betrokkenheid 20% Compassie 35% Inspiratie 40%

24 Fiscale aspecten

25 Fiscale voordelen Schenking aan een ‘ANBI’ is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Schenking Aftrekbaar tot 10% van inkomen inkomstenbelasting Periodieke uitkering Volledig aftrekbaar (met een maximum van 52%) van inkomstenbelasting – 885 pagina’s, gemiddeld 28 per pagina (belastingdienst.nl)

26 Stappenplan benaderen van schenkers

27 Basisbehoefte van het goede doel
Visie Missie Gehele organisatie Strategie Middelen

28 Basisbehoefte Missie en Visie gedreven = NIET geld gedreven
Duidelijkheid, gedeelde gevoelens over het doel / belang Organisatie breed / elke medewerker Vaststellen: Nu waar staat de organisatie Waar naar toe wensen en idealen Wat is het verschil nu en dan Hoe de brug te slaan Intern door: strategische groep organisatie breed

29 Stappen benaderen van schenkers
Identificeer Benaderen Cultiveren Vragen en afsluiten Betrekken

30 Identificeer Wie zijn de huidige en potentiële gevers
Maak een prospectenlijst Onderzoek bestuur, vrijwilligers, personeel Bepaal de mogelijkheden van een (potentiële) gever Wie kent wie Cultiveren Benaderen Monitoren huidige gevers Vragen en afsluiten Betrekken

31 Benaderen (Persoonlijk) contact
Identificeer (Persoonlijk) contact Bijvoorkeur omgeving van de (potentiële) gever Wijs op de behoefte Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

32 Betrekken Bijeenkomsten Noodzaak tot geven Identificeer Cultiveren
Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

33 Vragen en afsluiten Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging
Identificeer Duidelijkheid over ‘de Vraag’ Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

34 Cultiveren Laat zien wat er met de steun gebeurt Jaarverslag
Nieuwsbrieven Evenementen Maak brieven persoonlijk Bij negatief & positief nieuws, informeer direct Schenkers zijn de beste ambassadeurs Schenkers zijn de belangrijkste huidige en toekomstige schenkers Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

35 Cultiveren Data essentieel N.A.W. Geef geschiedenis Identificeer
Projecten omschrijven Respons Familie, kinderen, netwerk Verstuurd materiaal Connecties tussen schenkers Voorbeeld: ‘Dank u wel’ evenement Ook voor vrienden te betrekken Informeel karakter = betrokkenheid Verleden: met dank aan u Heden: met dank aan u Toekomst: met u Zorg altijd voor een follow-up van een bijeenkomst. Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

36


Download ppt "Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam"

Verwante presentaties


Ads door Google