De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motiveren van deelnemers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motiveren van deelnemers"— Transcript van de presentatie:

1 Motiveren van deelnemers
Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012

2 Opleidingsinstituut van de Federale Overheid
Opleidingen FOD Personeel & Organisatie Opleidings-instituut van de Federale Overheid 109 FTE Ca deelnemers in 2011 90 klant-organisaties federale ambtenaren

3 Opleidingsmethodologie
Strategie Opleidingsmethodologie Work-shops Auteurssystemen Outsourcing Off the shelf Opleiding BL/e-L Vragen

4 Blended learning & e-learning
Aantal deelnemers/module MODULES 2011 Bureautica 5404 1833 Talen 1639 Omgaan met taken & informatie 6131 E-Communities 892 9 Information Mapping 158 21 PC basics & internet 116 40 Train-the-trainer 395 64 e-HR 187 Competentiemanagement 315 229 Knowledge transfer 436 312 Documenten beheren & klasseren 594 764 SMART 55 TOTAAL 16.141 3.272

5 Blended learning : welke mix?

6 Blended learning benadering
 e-Learning  Gebruikersnaam en paswoord Workshop Orientatie sessie Projecten Serious Games Coaching Collaboration

7 Component zelfstudie Wat heb je via zelfstudie of een zelfsturende aanpak geleerd? Wat heeft jou gemotiveerd? Waaraan heb je het succes herkend?

8 Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000)
2 soorten motivatie Intrinsieke motivatie Plezier Belangstelling Extrinsieke motivatie Congruentie Persoonlijke waardering Conformiteit Beloning - sanctie Locus of control

9 Intrinsieke motivatie

10 Intrinsieke motivatie - 3 behoeften
Deci & Ryan, 2000

11 Beschikbare informatie
Gesprekken sponsor – projectleider Tevredenheidsevaluatie Vorderingspercentages Test na de opleiding

12 Project Overgangsexamens
Context Voorbereiding voor de bevorderingsexamens Slagen voor de test  toegang tot een hoger niveau (van C tot B) BL-formule E-learning met de hulp van coaches. De coaches zijn lid van de organisatie zelf en gecoached door een « super-coach » vanuit het OFO. Resultaten 35% hebben meer dans 75% doorgelopen (slechts 2 van de 5 voorgestelde modules waren echt interessant voor de bevorderingsexamen). Motivatie Deelnemers : vooral extrinsieke motivatie meer dan 70% zeggen dat de methode goed was voor hen (op 90% voor wie BL was iets nieuw). Coaches : intrinsieke motivatie : competentie extrinsieke motivatie : (h)erkenning als key-user is een plus.

13 Bureautica vanuit de catalogus
Context Vrije inschrijving BL-formule Oriëntatiesessie en reactieve coaching Resultaten Uiteenlopende resultaten : afhankelijk van de sessie en naargelang de persoon. Toch veel drop out per sessie (ofwel 1%, ofwel 75 tot 100 %). Motivatie Eerder intrinsieke motivatie: verbeteren een bepaalde vaardigheid (60%) of « in het kader van mijn persoonlijk ontwikkelingsplan (20%) » (dus eerder intrinsieke en minder extrinsieke motivatie).

14 Gecertificeerde opleidingen
Context Opleiding bureautica + certificeringstest Slagen voor de test: competentiepremie BL-formule 1 dag opleiding (+ specifieke inhoud)  2 à 3 weken zelfstudie  1 dag workshop met een integratieoefening Kort traject : op maximum 4 weken zelfstudie +coaching + 2 maanden toegang tot e-learning module vóór de test. Resultaten Meer dan 95 % van de deelnemers zijn geslaagd op de test. Deelnemers doorlopen gemiddeld 82 % van de modules. Motivatie Extrinsieke motivatie : competentiepremie + loopbaan Meer interne component: erkenning in de job P. Kort traject eerder op andere plaats? BL formule?

15 Opleiding onderhoudspersoneel
Context Verandering van functie voor de onderhoudspersoneel van FAVV. Aangevraagd door een directeur generaal = sponser van het project. BL-formule 1 dag opleiding (PC Kennismaking)  3 maanden zelfstudie + coaching 1 dag workshop met een integratieoefening Resultaten De meerderheid van de deelnemers hebben nieuwe competenties ontwikkeld en de nieuwe functie gekregen. Motivatie Extrinsieke motivatie : moeten nieuwe competenties verwerven voor de nieuwe job. heel « sterke » sponsor aanwezig binnen de organisatie en zichtbaar. JM

16 Opleiding onderhoudspersoneel
Context Cursussen Word en Excel bij FAVV op vrijwillige basis Doel: medewerkers van niveaus C en D leerkansen bieden. Sponsor = opleidingsverantwoordelijke BL-formule 1 dag opleiding (Bij FAVV, met interne coach)  3 maanden zelfstudie + coaching Resultaten Geen enthousiasme, moeilijk begin, veel drop out. Motivatie Interne motivatie : Kunnen nieuwe competenties ontwikkelen (niet genoeg) Extrinsieke motivatie : alleen maar een voorstel om nieuwe competentie te krijgen JM

17 Open aanbod: IMAP Context Vrije inschrijvingen BL-formule
Oriëntatiesessie – e-learning met reactieve coaching – Workshop Resultaten Meerderheid van de deelnemers doorloopt 95 à 100 % van de e-learning Motivatie Volledig vrije inschrijving, niet gestuurd door leidinggevende, hebben een tijd moeten wachten, dikwijls aangevraagd in het kader van een project (KM, communicatie)  duidelijk toepassingsgebied JM 1 herlancering halfweg, kunnen eigen document toesturen om daarop tijdens de workshop te werken. Meer inhoudelijke vragen voor coach

18 Conclusie Externe Autonomie Interne Coaching/sponsor
JM 1. On peut raisonnablement émettre l’hypothèse que la « mise en mouvement » de l’apprentissage pour démarrer d’une motivation forte (interne ou externe) et que la capacité d’autonomie et le coaching viennent renforcer ce mouvement initial. On constate que lorsque « drop out » il y a, cela se produit assez tôt dans le trajet et est assez difficile à rattraper, sauf si un de ces facteurs est réactivé de façon forte. Toekomst: Meer proactieve coaching: intrinsieke motivatie versterken Beter afstemmen van doelpubliek – uitdagingen Sterke sponsor Duidelijk kaderen van het nut van de opleiding

19


Download ppt "Motiveren van deelnemers"

Verwante presentaties


Ads door Google