Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Betrouwbaarheidstypologie
Dienstverleningsbedrijven die goederen leveren via vaste leidingen
3
Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid
geautoriseerde tarieven voor vast recht en variabel per verbruikseenheid aansluitplan functiescheiding tussen klantcontact, meter plaatsen en opnemen, magazijn en administratie beginvoorraad meters + inkopen – eindvoorraad = geplaatste meters = nieuwe aansluitingen + reparatie ijken van meters inventarisatie voorraad meters en meterstanden
4
Toepassingsvraag 1 Welke eisen zijn er aan een verbruiksmeter te stellen voordat deze als betrouwbaar beschouwd kan worden?
5
Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s
volledige registratie aantal aansluitingen juistheid lekverliezen Oninbaarheid debiteuren
6
Preventieve IC maatregelen
7
Begroting, normen en tarieven
8
1.1 Begroting, normen, tarieven
Aansluitplan investeringsbegroting, onderhoudsbegroting, inkoop- cq. productiebegroting, toegestane lekverliezen vastrecht en variabele tarieven
9
Toepassingsvraag 2 Wat is de waarde van het aansluitplan en wie zou dit moeten bijhouden?
10
1.2 CT functiescheiding afsluiten contracten (verkoop, beschikkend)
meterplaatsen (uitvoerend) metermagazijn (bewarend) meter opnemen bij klant (uitvoerend) administratie (registrerend en controlerend).
11
1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen
bijwerken standenregister voor vastrecht drinkwaterregelgeving
12
Managementinformatie
13
1.4 Belangrijke managementinformatie
Exploitatie: Omzet Waterverbruik Energiekosten Afschrijving leidingnet Brutomarge Salariskosten Onderhoud leidingennet Overige kosten Netto marge Investeringen leidingnet Mutatie aansluitingen Oninbaarheid debiteuren Overig mutatie contracten en lekverliezen
14
Toepassingsvraag 3 Hoe zou je bij benadering de omvang van de lekverliezen kunnen bepalen?
15
Gegevens in bestanden Informatie
16
1.5 Essentiële bestanden aansluitingenbestand contractenbestand
voorraadbestand meters klantenbestand
17
Toepassingsvraag 4 Welke gegevens zijn er in het klantenbestand opgenomen?
18
Repressieve IC-maatregelen
19
Cijferanalyse
20
2.1 Cijferanalyse Ingekochte versus verkochte hoeveelheden en analyse lekverliezen Controle op plausibiliteit van verbruiksopgave door klanten Begrote opbrengsten versus werkelijke opbrengsten
21
Verbandscontroles
22
2.2 Verbandscontroles vastrecht volgens standenregister = gefactureerd vastrecht (eindstand meters – beginstandmeters) X tarief = gefactureerde variabele opbrengsten waterverbruik X verkooptarief = variabele opbrengsten opbrengst vastrecht + opbrengst Variabel = opboeking debiteuren afboeking debiteuren = ingang bank beginvoorraad meters + inkopen – eindvoorraad meters = geplaatste meters = opboeking aansluitingenbestand
23
2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de gehanteerde inkoopprijzen en op het gehanteerde vast recht en variabele tarieven analyse: werkelijke kwaliteit drinkwater versus vereist volgens drinkwaterregelgeving
24
Waarneming ter plaatse
25
2.4 Waarneming ter plaatse
inventarisatie meters controle op opnemen standen door klanten rechtmatig gebruik meters
26
Toepassingsvraag 5 Stel dat een drinkwatermaatschappij niet de kosten wil maken om jaarlijks voor alle aansluitingen de meterstanden te laten opnemen. Op welke wijze zou de maatschappij de meterstanden dan kunnen laten opnemen?
27
Phoneboy
28
Phoneboy is een organisatie die zich bezighoudt met mobiele telefonie
Phoneboy is een organisatie die zich bezighoudt met mobiele telefonie. Via een landelijk netwerk van belwinkels en via internet kunnen klanten zich aanmelden als abonnee. De organisatie kent onder meer de volgende afdelingen: Marketing Klantcontact Technische dienst verantwoordelijk voor onder andere laten aanmaken van Sim kaarten Helpdesk Debiteurenbeheer Financiële administratie
30
De abonnementen verschillen sterk qua voorwaarden en tarifering
De abonnementen verschillen sterk qua voorwaarden en tarifering. Over het algemeen geldt dat de prijs per belminuut afneemt naarmate een klant zich verplicht tot het betalen van een hoger bedrag per maand. Indien klanten meer bellen dan overeengekomen worden zij gefactureerd tegen een vooraf bepaald variabel tarief per bel minuut. De zogenaamde gold abonnees kunnen voor 30 euro per maand onbeperkt bellen. Om de beldiensten te activeren moet de klant de ontvangen Sim-kaart in zijn toestel plaatsen. phoneboy maakt gebruik van de landelijke GSM netwerken. Klanten kunnen met klachten over bereik en overige vragen terecht bij de helpdesk. Op basis van het gebruik van deze netwerken door de Phoneboy abonnees krijgt Phoneboy maandelijks de werkelijke gesprekskosten gefactureerd. Deze gesprekskosten worden door Phoneboy doorgefactureerd naar de abonneehouders tegen een tarief dat afhankelijk is van het afgesloten abonnement. Het aantal klanten dat achterstallig is met betalingen is relatief hoog.
31
Te hoge rekening?
32
Toepassingsvraag 6 Welke risico’s kun je onderscheiden ten aanzien van de door phoneboy verantwoorde opbrengsten?
33
Toepassingsvraag 7 Hoe zou het stelsel van begrotingen er uit kunnen zien?
34
Toepassingsvraag 8 Welke general controls vind je bijzonder belangrijk?
35
Toepassingsvraag 9 Welke informatie zou de directie van phoneboy maandelijks willen ontvangen?
36
Toepassingsvraag 10 Hoe zou je in het algemeen de volledigheid van de opbrengsten bij dit bedrijf kunnen waarborgen en welke goederen beweging speelt daarbij nog een rol?
37
Toepassingsvraag 11 Uit een cijferanalyse blijkt dat het door gold abonnees gebelde aantal minuten zeer sterk is toegenomen terwijl het aantal gold abonnees gelijk is gebleven. Wat zou hier allemaal aan de hand kunnen zijn?
38
Toepassingsvraag 12 Hoe kunnen de kosten van de netwerk providers beheerst worden?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.