Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi Bos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Team CorCom Workshop Corporate Communicatie Team CorCom Workshop Corporate Communicatie Gertjan
2
Teamleden • Inge Jansen • Niels Kosters • Mark Hilkemeijer • Fatemeh Mohammadi Majd • Nikki van Beek • Gertjan van Wijk Teamleden • Inge Jansen • Niels Kosters • Mark Hilkemeijer • Fatemeh Mohammadi Majd • Nikki van Beek • Gertjan van Wijk Gertjan
3
Indeling Workshop • Introductie • Video’s • Casus Corporate Communicatie Indeling Workshop • Introductie • Video’s • Casus Corporate Communicatie Gertjan
4
Wat is Corporate Communicatie? • Onderdeel Totale Communicatiebeleid • Organisatie / Bedrijf wordt gezien als één geheel met gemeenschappelijke vertrekpunten Wat is Corporate Communicatie? • Onderdeel Totale Communicatiebeleid • Organisatie / Bedrijf wordt gezien als één geheel met gemeenschappelijke vertrekpunten Gertjan
5
Gemeenschappelijke vertrekpunten • De Identiteit • Het Imago • Het Merkenbeleid • De sociale verantwoordelijkheid • Het crisismanagement • Dragers van corporate communicatie Gemeenschappelijke vertrekpunten • De Identiteit • Het Imago • Het Merkenbeleid • De sociale verantwoordelijkheid • Het crisismanagement • Dragers van corporate communicatie
6
De Identiteit • Geheel van permanente eigenschappen van een organisatie • De ziel, het unieke, de “roots” • De kernwaarden De Identiteit • Geheel van permanente eigenschappen van een organisatie • De ziel, het unieke, de “roots” • De kernwaarden Mark
7
Het Imago Het gewenste beeld dat de organisatie probeert te plaatsen in het geheugen van de doelgroep Het Imago Het gewenste beeld dat de organisatie probeert te plaatsen in het geheugen van de doelgroep Mark
8
Het Merkbeleid Verzameling van activiteiten binnen de marketing die erop gericht is het imago van het merk bij de juiste stakeholders te vestigen Het Merkbeleid Verzameling van activiteiten binnen de marketing die erop gericht is het imago van het merk bij de juiste stakeholders te vestigen Mark
9
De sociale verantwoordelijkheid • Concept waarbij bedrijven vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken. • Terecht komen in de win-win zone De sociale verantwoordelijkheid • Concept waarbij bedrijven vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken. • Terecht komen in de win-win zone Mark
10
Het crisismanagement • Management om crisis in te schatten, te voorkomen en te genezen Vier elementen • Substantiële Dreiging • Verrassingselement • Onzekerheid • Korte beslistijden Het crisismanagement • Management om crisis in te schatten, te voorkomen en te genezen Vier elementen • Substantiële Dreiging • Verrassingselement • Onzekerheid • Korte beslistijden Mark
11
Dragers van corporate communicatie • Huisstijl • Verpakking • Gedragscode Dragers van corporate communicatie • Huisstijl • Verpakking • Gedragscode Mark
12
Corporate Communicatie is te onderscheiden in 3 deelgebieden • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Corporate Communicatie is te onderscheiden in 3 deelgebieden • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Fatemeh
13
Management Communicatie Hier gaat het om communicatie die het management onderhoudt met medewerkers op allerlei niveaus Management Communicatie Hier gaat het om communicatie die het management onderhoudt met medewerkers op allerlei niveaus Fatemeh
14
Marketing Communicatie Hier gaat het om communicatie die ingezet wordt ter ondersteuning van de verkoop van de producten en diensten. Marketing Communicatie Hier gaat het om communicatie die ingezet wordt ter ondersteuning van de verkoop van de producten en diensten. Fatemeh
15
Organisatie Communicatie Hier gaat het om concerncommunicatie Bijvoorbeeld: PR, Public Affairs e.d. Organisatie Communicatie Hier gaat het om concerncommunicatie Bijvoorbeeld: PR, Public Affairs e.d. Fatemeh
16
MVO • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Rekening houden met effecten op milieu • Balans tussen people, planet en profit MVO • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Rekening houden met effecten op milieu • Balans tussen people, planet en profit Fatemeh
17
Stappenplan MVO-Beleid • Inventariseer de verwachtingen • Formuleer MVO Doelstellingen • Communiceer Stappenplan MVO-Beleid • Inventariseer de verwachtingen • Formuleer MVO Doelstellingen • Communiceer Fatemeh
18
MVO loont • Verhoogt de arbeidsproductiviteit • Sommige maatregelen leveren direct winst op • Publiciteit • Minder ondernemersrisico’s • Marktkansen • Aantrekkelijke Werkgever MVO loont • Verhoogt de arbeidsproductiviteit • Sommige maatregelen leveren direct winst op • Publiciteit • Minder ondernemersrisico’s • Marktkansen • Aantrekkelijke Werkgever
19
Fatemeh MVO Tips • Ga zuinig om met energie • Periodiek Evalueren • Bied opleidingen aan • Kansen geven • Milieubewuste leverancierkeuze • Wees betrokken bij uw omgeving MVO Tips • Ga zuinig om met energie • Periodiek Evalueren • Bied opleidingen aan • Kansen geven • Milieubewuste leverancierkeuze • Wees betrokken bij uw omgeving
20
Corcom Weblog • Informeren (Het verspreiden van informatie en kennis) • Kennis delen met medestudenten • Vastleggen (Welke kennis we hebben opgedaan en projectinformatie) Corcom Weblog • Informeren (Het verspreiden van informatie en kennis) • Kennis delen met medestudenten • Vastleggen (Welke kennis we hebben opgedaan en projectinformatie) Mark
21
Mark of Niels Video’s • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Video’s • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie
22
Video • Management Communicatie • Gesprek Jean-Paul Votron (Fortis) Video • Management Communicatie • Gesprek Jean-Paul Votron (Fortis) Mark of Niels
23
Management Communicatie Mark of Niels
24
Video • Marketing Communicatie • Ondersteuning van verkoop en diensten • Doelgroepgericht (kinderen, jongeren & ouderen) Video • Marketing Communicatie • Ondersteuning van verkoop en diensten • Doelgroepgericht (kinderen, jongeren & ouderen) Mark of Niels
25
Marketing Communicatie Mark of Niels
26
Marketing Communicatie Mark of Niels
27
Marketing Communicatie Mark of Niels
28
Video • Organisatie Communicatie • Klantrelaties (PR) • Corporate Blogging Video • Organisatie Communicatie • Klantrelaties (PR) • Corporate Blogging Mark of Niels
29
Organisatie Communicatie Mark of Niels
30
Casus Groepsopdracht Corporate Communicatie Casus Groepsopdracht Corporate Communicatie Inge & Nikki
31
Groepsindeling De klas wordt verdeelt in 4 teams van 2 tot 4 studenten Groepsindeling De klas wordt verdeelt in 4 teams van 2 tot 4 studenten Inge & Nikki
32
Team 1 • Stefan Mooren • Dieneke Delst • Margo Bazuin Team 1 • Stefan Mooren • Dieneke Delst • Margo Bazuin Inge & Nikki
33
Team 2 • Stefan Lops • Ronald Capelle • Franklin Kooijman Team 2 • Stefan Lops • Ronald Capelle • Franklin Kooijman Inge & Nikki
34
Team 3 • Freek Houweling • Martijn Baten • Chris Roca Y van der Hek Team 3 • Freek Houweling • Martijn Baten • Chris Roca Y van der Hek Inge & Nikki
35
Team 4 • Emily Vermunt • José E. Borges de Oliveira • Dessai Weekers Team 4 • Emily Vermunt • José E. Borges de Oliveira • Dessai Weekers Inge & Nikki
36
Ieder Team • Krijgt een bepaald merk • Zoekt overeenkomsten tussen imago en de identiteit • Houdt een presentatie van max. 3 minuten Ieder Team • Krijgt een bepaald merk • Zoekt overeenkomsten tussen imago en de identiteit • Houdt een presentatie van max. 3 minuten Inge & Nikki
37
Team 1 Krijgt als merk: Kruidvat Team 1 Krijgt als merk: Kruidvat Inge & Nikki
38
Team 2 Krijgt als merk: Etos Team 2 Krijgt als merk: Etos Inge & Nikki
39
Team 3 Krijgt als merk: Bijenkorf Team 3 Krijgt als merk: Bijenkorf Inge & Nikki
40
Team 4 Krijgt als merk: V&D Team 4 Krijgt als merk: V&D Inge & Nikki
41
Korte toelichting • Design is belangrijk om de identiteit van het merk over te brengen• Logo is het visitekaartje van het merk• Op de volgende sheet zie je dat het logo van Shell sterk is verandert Korte toelichting • Design is belangrijk om de identiteit van het merk over te brengen• Logo is het visitekaartje van het merk• Op de volgende sheet zie je dat het logo van Shell sterk is verandert Inge & Nikki
42
Logo Shell Mark of Niels
43
Bijna elk merk is continu bezig om de identiteit van het merk te verbeteren en beter over te brengen. Daarom wisselen logo’s regelmatig. Bijna elk merk is continu bezig om de identiteit van het merk te verbeteren en beter over te brengen. Daarom wisselen logo’s regelmatig. Inge & Nikki
44
Verandering Logo’s Mark of Niels
45
Onderzoek Imago HEMA • Met voorbeeld video’s • Vertoning casus pagina 1 Onderzoek Imago HEMA • Met voorbeeld video’s • Vertoning casus pagina 1 Inge & Nikki
46
Hema Commercial Mark of Niels
47
Hema Viral Mark of Niels
48
Hema Website Mark of Niels
49
Onderzoek Identiteit HEMA • Vertoning Casus Pagina 2 Onderzoek Identiteit HEMA • Vertoning Casus Pagina 2 Inge & Nikki
50
Imago vs. Identiteit Verschillen Hema maakt gebruik van Nieuwe Media Hema onderneemt maatschappelijk verantwoord Imago vs. Identiteit Verschillen Hema maakt gebruik van Nieuwe Media Hema onderneemt maatschappelijk verantwoord Inge & Nikki
51
Imago vs. Identiteit Overeenkomsten • Simpel • Standaard • Goedkoop • Tijdloos Imago vs. Identiteit Overeenkomsten • Simpel • Standaard • Goedkoop • Tijdloos Inge & Nikki
52
En nu jullie..! De 15 minuten gaan nu in En nu jullie..! De 15 minuten gaan nu in Inge & Nikki
54
Volgorde Presentaties • Team 1 • Team 2 • Team 3 • Team 4 Volgorde Presentaties • Team 1 • Team 2 • Team 3 • Team 4 Inge & Nikki
55
Dit was onze Workshop Dank u wel..! Dit was onze Workshop Dank u wel..! Inge & Nikki
56
Zijn er nog vragen? Inge & Nikki
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.