Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Met plezier aan biologie werken 1 10voorBiologie Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken? Agnes van Straaten, Barend de Graaf Martijn Hermans
2
Inhoud van deze workshop
Presentatie Martijn Hermans over het publiceren van 10voorBiologie “Maak zelf een studieplanner” met behulp van 10voorBiologie.
3
Twee didactische routes
Maak een keuze; Activerend vanuit de thema’s (= cluster van opdrachten bij een “context”); Klassiek vanuit de theorie
4
Het begin
5
5 Account is voor alle leerlingen van de school dezelfde. Alle biologie docenten van die school hebben een eigen account om bijv opdrachten te selecteren en te arrangeren. Student/Docent login
6
6 De vwo-thema’s zijn clusters van opdrachten waarin samenhang tussen meerdere domeinen uitgagspunt is. Bijv ‘Je houdt je hart vast’ met ademhaling, bloedsomloop, afweer en uitscheiding. Bij de havo-thema’s is een duidelijke 1-op-1 relatie tussen het theoriehoofdstuk en de thema’s met de opdrachten. daar hebben de thema’s ook dezelfde titel als de hoofdstukken Starten met een thema
7
De thema’s van het VWO Cirkel laten komen bij havo
7 Cirkel laten komen bij havo Tekst context is bijv de bus rijdt op een borrel en bij de havo hebben de thema’s de titels van de hoofdstukken. De thema’s van het VWO
8
8 Leerlijnen; de thema’s hebben in principe de didactische opbouw: orientatie – voorkennis toetsen – theorie leren – verwerken, toepassen – evaluatie – zelftoetsing Leerstijlonderzoek: Meisjesachtige – jongensachtige opdrachten CLU Thema: Cel in cel uit
9
De thema’s en onderzoek
de thema’s: oriëntatie – voorkennis toetsen – theorie leren – verwerken, toepassen – evaluatie – zelftoetsing onderzoek naar gender-gerelateerde leerstijlkenmerken (CLU, Utrecht)
10
Opdrachten in volgorde van de theoriehoofdstukken
1010 Cirkel laten komen bij havo Tekst context is bijv de bus rijdt op een borrel en bij de havo hebben de thema’s de titels van de hoofdstukken. Opdrachten in volgorde van de theoriehoofdstukken
11
Metadata bij elke opdracht
12
De metadata Kernbegrippen zijn gebaseerd op de conceptmatrix van de cvbo (commissie vernieuwing biologie onderwijs); eenvoudig aanpassen, na vaststelling van het nieuwe programma; eindtermen zijn aangepast aan het nieuwe examenprogramma 2012; vanaf gaat waarschijnlijk weer een nieuw examenprogramma van start. Wij zullen ook dat t.z.t. actualiseren; groot voordeel van online methode: dit soort ingrijpende revisies zijn per direct mogelijk (i.t.t. een boek); vaardigheden
13
1313 Theorie
14
De 28 hfdst voor VWO en de 16 hfdst voor HAVO
1414 De theorie is te gebruiken als bron. Indien relevant zijn er links aangebracht. Traditionele volgorde van de hoofdstukken. Deze zijn ondersteunend en/of verdiepend De 28 hfdst voor VWO en de 16 hfdst voor HAVO
15
Theorie: Klassieke hoofdstukindeling
16
Begrippenlijst
17
Met interne en externe links en embedded video
18
1818 Direct op het digibord
19
Zoekfunctie
20
Tools
21
Opdrachten in werkmap plaatsen
22
Zelf bundels maken en (laten) printen
2222 Zelf bundels maken en (laten) printen Zelf printen en digitaal bereikbaar voor leerlingen
23
Publiceren van 10voorBiologie
Toepassingen: papier – online – tablet – elo – digibord; Abonnementen: 23 euro per leerling; Flexibel; Toegankelijk.
24
Opdracht Opdracht: Kies een eigen thema of eigen hoofdstuk
Gebruikers en niet-gebruikers vormen een duo Maak studiewijzer van 6 lessen Sluit af met toetsvragen uit 10vb Gebruikersnaam: nibi2012 Wachtwoord: afweer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.