Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Besturing van (bedrijf)processen
Door: jimmy Klerkx & Jody schoonus Wij willen een 8
2
Inhoudsopgave Soorten bedrijfsprocessen Verschillende niveaus
Waarom moet je besturen? Te besturen zaken vraagstellingen 1e open vraag 2e open vraag
3
Wat is een proces? Hoofdprocessen Afdeling inkoop Afdeling verkoop
Afdeling transport
4
Hoofdproces (Inkoop) Processen Sub-processen Schoenenlijn bepalen
Schoenen producent bepalen Schoenen bestellen Sub-processen Bij grote compexiteit van een proces, wordt die weer onderverdeeld in subprocessen (schoenen bestellen): - Schoenen bedrijf contacteren - Korting bepalen - Transport regelen
5
Wat is een proces? Procedures Instructies Voorschriften Protocollen
Instructies wat de structuur van bijvoorbeelde de afdeling Verkoop is
6
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Strategisch besturen
7
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Tactisch besturen
8
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Operationeel besturen
9
Welke soorten processen zijn te besturen?
Primaire bedrijfsprocessen - Het maken van schoenen - Het op de markt brengen van schoenen - Inkoop van materiaal - Transport - Eventueel service
10
Welke soorten processen zijn te besturen?
Besturende bedrijfsprocessen PLAN: Er wordt gekeken naar de huidige werkzaamheden en wat daaraan verbeterd kan worden. Voor deze verbeteringen worden doelstellingen opgesteld. DO: De geplande verbeteringen worden uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving. CHECK: Het resultaat van de verbetering wordt gemeten en vergeleken met de oorspronkelijke situatie, deze kunnen vervolgens vergeleken worden met de doelstellingen. ACT: De resultaten bij de CHECK stap aansturen.
11
Welke soorten processen zijn te besturen?
Ondersteunende bedrijfsprocessen - Het hebben van een informatiesysteem die de vrachtwagens de route wijst. - Het maken van een planning voor de vrachtwagens, en bestuurders
12
Wat kun je sturen? Vooral de Do fase van de PDCA cyclus kun je sturen
13
Waarom moet je sturen? Werknemerstevredenheid
Voor het bedrijf te verbeteren Meer winst uit het bedrijf te halen Processen verbeteren
15
Open vraag 1: Als je snel binnen je bedrijf een verandering wilt door voeren, moet je dat dan op het strategische niveau doen?
16
Open vraag 2: Wat is het verschil tussen strategisch sturen en tactisch sturen?
17
Einde(lijk) - Dank voor jullie aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.