De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10. Verkoopvoorspelling en Budgettering

Verwante presentaties


Presentatie over: "10. Verkoopvoorspelling en Budgettering"— Transcript van de presentatie:

1 10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Sales Management 10. Verkoopvoorspelling en Budgettering

2 Verkoopvoorspelling 1. Doel van verkoopvoorspellingen
Is in het takenpakket van de sales manager en niet van de accountant Voorkomt over-of onderbezetting. Voorraden kosten geld. Gemiste verkoop of laat leveren nog meer... 2. Planning : op basis van marktaandeel of op basis van de historische verkoopcijfers Korte termijn : komende 13 weken = tactisch Middellange termijn : komende jaar = belangrijk voor budgettering, voorraden, productie,... Lange termijn: komende 3 jaar ( afhankelijk van de sector) = gebaseerd op macro-economische grootheden. => inschatten van het belang op de lange termijninzet van de bedrijfsmiddelen Belang voor : productie, inzet kapitaalgoederen, inkooptrajecten inschatten, personeelsbezetting, winstplannning en inkomensstromen schatten, R&D = opvolging van PLC => nood aan innovatie en...MARKETING !!!

3 Een conceptueel model voor voorspellen

4 Verkoopvoorspelling en Budgettering
3. Kwalitatieve technieken = inschatting, geen wiskundige berekeningen Klantenonderzoek : vragen aan de klant naar zijn verwachte omzet, marktonderzoek voor B2C, Deskundigenpanels : specialisten uit de branche raadplegen, kan ook extern gebeuren. Meestal op basis van meer dan één mening. Vaak top-down methode genoemd. Bottom-up : iedere verkoper voorspelt voor zijn regio. Iedereen op zijn eigen niveau ook sales managers. Kan niet objectief zijn indien verkopers weten dat deze cijfers ook gaan b-gebruikt worden voor target setting. Indien niet kan het weer te optimistisch zijn. Delphi methode : onafhankelijke panels beraadslagen over dezelfde vragen. En nog veel andere bvb Bayesiaanse methode ( buiten het bestek van deze cursus = gebruik van netwerkdiagrammen...)

5 Verkoopvoorspelling en Budgettering
4. Kwantitatieve methoden = wiskundige berekeningen. Populair geworden dankzij geavanceerde software paketten. Ingedeeld in twee groepen van technieken : 1. Tijdreeksanalyses : te veel nadruk op het verleden. Geschikt voor voorspellingen in stabiele markten. 2. Causale technieken : op basis van een onafhankelijke causale varibele te betrekken in de voorspelling. TIJDREEKSANALYSES – Basisgegevens zie slide 6. Voortschrijdend gemiddelde – slide 7 : zorgt voor afvlakking . Hoe langer de periode hoe vlakker ( verschil tussen de 3 jaar lijn en de 5 jaar lijn ) Exponential smoothing : verschillende gewogen waarden aan verschillende tijdsreeksen. Is in feite een computertechniek.

6 Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, voortschrijdend gemiddelde

7 Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, voortschrijdend gemiddelde

8 Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, exponentiële middeling (wegingsfactoren tussen haakjes)

9 Verkoopvoorspelling en Budgettering
4. Kwantitatieve methoden ( vervolg ) Tijdreeksanalyses : om trend produkten te voorspellen, seizoensinvloeden, cyclische schommelingen. Voorbeeld : kwartaalcijfers van Kantoorbenodigdheden bv Seizoensschommelingen : laatse kwartaal = piek Als we afwijkingen tov de trend per kwartaal berekenen moeten we op nul uitkomen. Anders is er een positieve vertekening in de voorspelling geslopen. Het totaal is 40 ( zie slide 11). Dus moeten we er 40/4 = 10 per kwartaal aftrekken om op nul te komen De waarden dan nog door 4 delen omdat we 4 jaar hebben gebruikt. Voorspelling = Trend + Afwijking van trend ( slide 12) Z grafiek Uitgebreide versie van het voorstchrijdend gemiddelde Causale technieken Index cijfers Simulaties Regressies ...

10 Kantoorbenodigdheden BV: kwartaalverkoop van koffertjes

11 Kantoorbenodigdheden BV: som van alle kwartaalafwijkingen van trend

12 Kantoorbenodigdheden BV: voorspelde trendcijfers en afwijkingen van de trend die zijn toegepast

13 Kantoorbenodigdheden BV: kwartaalverkoop van koffertjes en de voorspelling voor het komende jaar

14 Kantoorbenodigdheden BV: maandelijkse verkoop van koffertjes, 2001–2002

15 Kantoorbenodigdheden BV: maandelijkse verkoop van koffertjes, Z-grafiek voor 2002

16 Budgettering Budget opstellen ( niet het werk van de boekhouder !)
Verkoopkosten Reclamebudget Administratieve budget VERKOOPBUDGET = totale inkomsten uit verkoop en beïnvloedt als zodanig alle bedrijfsfuncties

17 Het budgetteringsproces


Download ppt "10. Verkoopvoorspelling en Budgettering"

Verwante presentaties


Ads door Google