De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ANDERS beter of BETER dan anderen Arjen van Huijm / Store Support Paul Zuijdgeest / InCompany.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ANDERS beter of BETER dan anderen Arjen van Huijm / Store Support Paul Zuijdgeest / InCompany."— Transcript van de presentatie:

1 ANDERS beter of BETER dan anderen Arjen van Huijm / Store Support Paul Zuijdgeest / InCompany

2 Store Support • Mystery shopping • Mystery calling • Mystery e-mailing • Klanttevredenheidsonderzoek • Bereikbaarheidsonderzoek

3 Store Support • Retail • Overheid • Automotive • Zorg • Reisbranche

4 Store Support www.storesupport.nl

5 Store Support Medewerker Klantbeleving Toename service en verkoop

6 InCompany Elke organisatie heeft het zo nu en dan nodig. Peper. Of een uitdagende nieuwe visie. Nieuw kijken naar alledaagse dingen. Succes kan niet zonder. Dat is wat wij doen! We gaan voor resultaat! TRAINING COACHING ONDERZOEK ADVIES

7 Wat gaan we doen •Verkiezing 2010 Opzet Deelnemers Beoordelingscriteria Opvallende zaken en resultaten •Anders beter!

8 Doen winnaars het ANDERS? Of Doen ze hetzelfde als anderen maar GEWOON beter?

9 De verkiezing 2010 7 ronden: 1. Vragenlijst en reiscase 2. Vragenlijst en Marketingcase 3. Bezoek Mystery Shopper 4. Bezoekronde (3 per provincie) 5. Presentatie Vakjury (2 per provincie) 6. Bezoek Mystery Shopper 7. Eindjury

10 De deelnemers: 65% nieuw 35% ook in 2009 Omzet tussen € 650.000,- € 7.000.000,- 55% zelfstandig / franchise 45% filialen

11 Beoordelingscriteria •Heldere strategie en uitvoering daarvan; •Formulering USP’s; •Heldere (verkoop)doelen; •Betrokkenheid medewerkers; •Inzicht in inspanningen; •Kwaliteit van de reisadviezen en bezoeken Mystery Shopper; •Onderzoek naar klanttevredenheid; •Lokale marketingactiviteiten; •Financiële kengetallen.

12 Opvallende zaken •In minder positieve zin opgevallen bij alle deelnemers •In positieve zin opgevallen bij de Provinciaal Winnaars

13 Opvallende zaken (alle deelnemers) •Vrijwel geen (structureel) onderzoek naar klanttevredenheid •Nauwelijks (structurele) coaching door managers op verkoopgesprekken •In crisistijd worden individuele doelstellingen geschrapt •In crisistijd geen meten van conversie •Lokale CRM’s zijn beperkt of niet aanwezig •Focus op wegblijvers vaak gestopt in crisistijd •Wisselende kwaliteit van de reisadviezen •Nog te grote mate van vrijblijvendheid

14 Opvallende zaken (de winnaars) •Inhoudelijke kwaliteit van adviezen is overal goed •Visies voor de komende jaren zijn helder •Multichannelbeleid bij velen goed vormgegeven •Goede samenwerking met andere lokale ondernemers •Bij ketenbedrijven ook goed sprake van lokaal ondernemerschap •Er wordt planmatig gewerkt •Straffe maatregelen genomen om rendement te behouden (ca. € 25.000,- per reisbureau) •Omzetdaling boekjaar 2009 van gemiddeld 8% •Omzetgroei jan-april 2010 van gemiddeld 12% •Arbeidsproductiviteit van € 613.000,- per FTE

15 Mystery shopping tijdens Verkiezing • Niet één maar twee bezoeken • Onaangekondigd • Case: rondreis door Amerika • Verrassende resultaten

16 Mystery shopping 62% 10% 95% Gemiddeld Hoogste Laagste

17 Binnenkomst 68% • Word je bij binnenkomst begroet door een medewerker? • Stelt de medewerker zich aan je voor? • Biedt de medewerker je een kopje koffie aan?

18 Het gesprek • Stelt de medewerker voldoende vragen? • Heeft de medewerker een enthousiaste uitstraling? • Vraagt de medewerker of je een auto wilt huren? • Vraagt de medewerker of je een reisverzekering wilt afsluiten? 54%

19 www.storesupport.nl Afsluiting/algemeen • Geeft het functioneren van de medewerker een reden om hier een reis te boeken in plaats van via het internet? • Vraagt de medewerker naar je contactgegevens? • Beoordeel je bezoek met een rapportcijfer. 78%

20 Anders Beter! • Het informeren van klanten • Klant en bedrijf: samen innoveren • Mix van cijfer en emotie • Klantbeleving

21 Anders Beter! • Het informeren van klanten Technologie Social Media Schriftelijk

22 Anders Beter! • Co-creatie: samen innoveren

23 Anders Beter! Mix van cijfers en emotie Manager Medewerker Klant

24 Anders Beter! Klantbeleving

25 De 12 Winnaars Anders of beter? 11 doen het BETER dan anderen en soms een beetje anders 1is ANDERS dan anderen

26 Anders Beter! Wat kan BETER: •Continuïteit in kwaliteit van het advies •Coaching op incidenten veranderen in structurele coaching van verkoopgesprekken •Nog grotere aandacht voor “meten is weten” •(Lokale) CRM’s •Meten van klanttevredenheid

27 Anders Beter! Wat kan ANDERS: •Focus op “wegblijvers” aanvullen met focus op “komers” •Integreer social media in communicatie •Beleving in het reisbureau •“Waardeer” medewerkers ook op beleving naar klanten niet alleen op inzet en cijfers

28 Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je al hebt. Nieuwe kansen kunnen alleen ontstaan door verandering. Niet door meer van hetzelfde!

29 Veel Succes! @arjenvanhijum arjen.vanhijum@storesupport.nl @paulzuijdgeest info@incompany.nl


Download ppt "ANDERS beter of BETER dan anderen Arjen van Huijm / Store Support Paul Zuijdgeest / InCompany."

Verwante presentaties


Ads door Google