Download de presentatie
GepubliceerdQuinten Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
van, voor én door het onderwijs
2
Inhoud presentatie Bouwstenen: de aanleiding Bouwstenen: de voordelen
Wat is een bouwsteen Opbouw van een bouwsteen Basisactiviteiten Opbouw van een curriculum : commercieel medewerker marketing en communicatie Uitwerking bouwsteen
3
Waarom bouwstenen? De aanleiding
Beroepenveld signaleert grote verschillen tussen de opleidingen van verschillende roc’s Kwalificatiedossiers laten veel ruimte voor interpretatie van kennis- en niveauverschillen Bouwstenen maken het mogelijk om vanuit kwalificatiedossiers invulling te geven aan opleidingsdossiers Signalen uit beroepenveld: opleidingen zijn per roc verschillend daardoor grote verschillen in wat wij binnenkrijgen aan werknemers (en huren in toenemende mate commerciele partijen in om aanvullende opleidingen te geven). - Roc’s signaleerden dat en kwamen met vragen als: als ik tegemoet wil komen aan de wens van het beroepenveld, hoe bouw ik dan mijn curriculum, hoe stem ik opleidingen beter op elkaar af, hoe zet ik het onderwijsmateriaal dat voorhanden is optimaal in, etc. Uit deze vragen volgt dat de kwalificatiedossiers veel ruimte laten voor kennis- en niveauverschillen. Bouwstenen zijn er om kwalificatiedossiers te vertalen naar opleidingsdossiers. Is een bouwsteen hetzelfde als moduleren: Nee, moduleren had geen relatie met het beroepenveld. Ook ijn bouwstenen gericht op het groeimodel voor complexiteit en diepgang. Is een bouwsteen hetzelfde als kerntaken: Nee, het zijn de oude kernopgaven De huidige kerntaken zijn toch logisch: Nee, de huidige kerntaken zijn van een te hoog abstractieniveua.
4
Voordelen van bouwstenen
Voor het beroepenveld gekoppeld aan herkenbare taken in het beroepenveld. toekomstige werknemer goed voorbereid op zijn werk organisatie weet wat zij van haar werknemer kan verwachten versterkt het civiel effect Voor het onderwijs meer flexibiliteit en maatwerk binnen het curriculum hoger rendement, door switch mogelijkheden inzichtelijk te maken eenduidige eisen t.a.v. kennis en diepgang, advies spl optimaal gebruik van personeel en leermateriaal Beroepenveld: bouwstenen zijn gekoppeld aan herkenbare taken in het beroepenveld. Daardoor is de leerling goed voorbereid op zijn toekomstige werk en weet de organisatie wat zij van haar werknemer kan verwachten. Versterkt civiel effect: maken relatie met civiele / particulier diploma’s inzichtelijk. Onderwijs: meer flexibiliteit en maatwerk binnen het curriculum - gemakkelijker combineren-kleine groepen samenvoegen hoger rendement vanwege vangnetten, daardoor minder uitval (past in resultaatgericht ow) - geven helder inzicht in de (alternatieve) route waarop leerling de eindstreep kan halen - maken meer dan 1 route mogelijk Eenduidige eisen t.a.v. kennis en diepgang Inzichtelijk maken de switchmogelijkheden per uitstroomdifferentiatie. Optimaal gebruik locatie en menskracht
5
Wat is een bouwsteen? Een samenhangend geheel van beroepshandelingen die door het beroepenveld (h)erkend worden als een afgebakende set van taken, gebaseerd op arbeidslogica. Deze beroepshandelingen zijn gebaseerd op competenties, kennis-, kunde- en vaardigheidsaspecten Een samenhangend geheel van beroepshandelingen (en de daaronderliggende kennis-, kunde- en vaardigheidsaspecten) die door het bedrijfsleven (h)erkend worden als een afgebakende set van taken gebaseerd op arbeidslogica Alle bouwstenen samen leveren een curriculum op. De opleiding is vrij in haar keuze hoe, wanneer en waar ze deze bouwstenen wil inzetten. Het gebruik van bouwstenen biedt scholen de mogelijkheid om regionale accenten te leggen, afhankelijk van de vraag vanuit organisaties in de bewuste regio. Met andere woorden: als je besluit het huis te nemen, wordt het casco opgeleverd. Je kunt het zelf indelen, inrichten en schilderen.
6
De opbouw van een bouwsteen
Basisactiviteiten Opleidingsoverstijgende activiteiten Beroepsspecifieke activiteiten
7
Basisactiviteiten Samenwerken in teamverband Informatie verzamelen
Klantcontacten hebben Algemeen communiceren in het NL Algemeen communiceren in moderne vreemde taal Zakelijk communiceren (intern/extern) Contacten leggen in een moderne vreemde taal Verrichten van eenvoudige administratieve handelingen, rekenen Werken met behulp van ICT-toepassingen Werken met kennis van eenvoudige wet- en regelgeving Archiveren, dossiers vormen Proactief zijn, kunnen anticiperen
8
Voorbeeld van een curriculum (1)
Commercieel medewerker -Commercieel medewerker binnendienst Commercieel medewerker buitendienst Junior account manager -Contact center medewerker
9
Commercieel Medewerker
CM-1=BV-1=MC-1 CM-2=BV-2+MV-2 CM-3=BV-3=MC-3 CM-4=BV-4=MC-4 Verzamelen commerciële gegevens Daadwerkelijk klantcontact Voorbereiden verkoopproces Verkoop- en relatiebeheer (algemeen) CM 4A CM 4B Verkoop- en relatiebeheer binnendienst Verkoop- en relatiebeheer buitendienst CM 5 Order- en offerte traject (algemeen) CM 5A CM 8 Order- en offerte traject voor binnendienst Contact center werkzaamheden CM 6 Planning marktbewerking (algemeen) Uitstroom Commercieel medewerker contact center Extra: Certificaat 8A Dienstverlening Certificaat 8B Verkoop CM 6A CM 7 Planning marktbewerking buitendienst Accountbeheer Commercieel medewerker binnendienst Commercieel medewerker buitendienst Junior account manager
10
Voorbeeld van een curriculum (2)
Marketing en communicatie Marketing medewerker Medewerker evenementen organisatie Assistent communicatiemedewerker Ook uitstroomroute: opleidingen commercieel medewerker
11
Marketing en Communicatie
MC-1=BV-1=CM-1 MC-2=BV-2=CM-2 MC-3=BV-3=CM-3 MC-4=BV-4=CM-4 Verzamelen commerciële gegevens Daadwerkelijk klantcontact Voorbereiden verkoopproces Verkoop- en relatiebeheer MC 5 Zakelijke Communicatie MC 6 Projectcyclus MC 9A MC 7A Marktverkenning Presenteren, redigeren en informeren MC 9B MC 8A MC 7B Marktonderzoek Logistieke processen en ondersteuning operationele en voorbereidende activiteiten Presenteren, redigeren, informeren en PR MC 8B Daadwerkelijke evenementen-ondersteuning Marketing Medewerker Evenementen-organisatie Assistent Communicatie
12
Uitwerking Bouwsteen CM 2
Titel bouwsteen: Daadwerkelijk klantcontact Onderdelen bouwsteen: CM 2.1: Het hebben van klantcontact CM 2.2: WP 3.1 Signaleert en behandelt klachten CM 2.3: Zakelijk communiceren (intern / extern) CM 2.4: WP 3.3 Onderhoudt actief contacten met klanten CM 2.5: WP 2.2 (deels) Haalt omzettargets
13
Focus op basisactiviteit klantcontact
Onderdeel basisactiviteit klantcontact is de klachtenprocedure Klachtenprocedure bestaat uit 5 stappen Stap 1 t/m 3 moeten door een ieder beheerst worden Stap 4 en 5 zijn voor de vakdeskundige Basis Vakdeskundige
14
Uw vragen Het is belangrijk dat u en uw leerlingen optimaal met het materiaal kunnen werken. Daarom biedt SPL ondersteuning in de vorm docententraining, advies en ondersteuning bij implementatie van het leermateriaal. Een training biedt daarnaast natuurlijk ook de gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s die met hetzelfde materiaal werken.
15
Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT
E: W: Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!) Als u zich via de website inschrijft voor de Nieuwsflits, wordt u automatisch op de hoogte gehouden van actualiteiten die voor u interessant kunnen zijn: nieuw les- of toetsmateriaal, trainingen, docentenbijeenkomsten voor speciale opleidingsgebieden, vacatures, etc. Denkt u aan het invullen van het evaluatieformulier? U kunt dat inleveren bij een van de medewerkers van SPL.(Evt. Wijzigingen: u kunt twee informatieronden bezoeken.) Aan het eind van de informatieronden kunt u vragen stellen. Mocht u later nog vragen hebben, dan kunt u ons bellen of via de website contact met ons opnemen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.