Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketingmanagement in een Europese KMO
Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO
2
Gesprekspunten Intro over Orakel Group Het marketingplan
3
1.1 Intro Orakel, what’s in a name ?
AANKOOP 1.1 Intro Orakel, what’s in a name ? Orakel = KMO gespecialiseerd in bedrukken van ID- en controleproducten, hoofdzakelijk voor recreatieve sector. Netwerk van 10 buitenlandse kantoren. 1 visie: Profileren als flexibele en betrouwbare leverancier, ‘one stop shop’ voor bedrukte ID-artikelen meedenken met de klant en specialisatie in niche van kleine series met gedurfd design Doel : tegen 2010 tot de top 3 behoren in markten met kantoor mét winstgevende groei Doelen realiseren met gedreven en tevreden personeel over grenzen heen Orakel NV
4
1.2 Onze producten Producent van Identificatiepolsbandjes
Houwtouwen en badges Digitaal drukwerk : consumptiebonnen, tickets, rugnummers en displays Doorverkoper van Consumptiemunten ! geen gadgets, wel gebruiksvoorwerpen
5
1.3 Onze structuur
6
2. Het marketingplan Waarom ? Analyse klanten Analyse concurrenten
SWOT- en STEP-analyse Strategie en doel Middelen : 4P’s Actieplan
7
2.1 Waarom ? Duidelijk doel Stapsgewijs te werk Bewust over nadenken
Hoeft niet veel tijd in beslag te nemen Bespaart achteraf tijd en geld Verschillen in elke markt
8
2.2 Analyse doelgroep Definieer per markt ! Wie zijn onze klanten ?
Bestaande klanten ? Hoeveel ? Top 5 Schatting potentiële klanten Klantenbehoeften begrijpen Informeer je bij bronnen ter plaatse en bij organisaties als voka, FIT
9
2.3 Analyse concurrentie Wie ? Hun marktaandeel Prijzen
Positie en imago Concurrentieel voordeel ? Nieuwkomers of substituten
10
2.4 SWOT en STEP SWOT STEP Sociale factoren Technologische factoren
Economische factoren Politieke factoren
11
2.5 Strategie en doel SWOT = basis zwakte ombuigen en sterkte benutten Doel SMART maken : Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden bv. 5 procent nieuwe klanten bij evenementenbureaus in Frankrijk in periode jan-dec 2007 Strategie = Hoe dit doel bereiken ?
12
2.6 Middelen : de 4 P’s Unieke eigenschappen Toegevoegde waarde
PRODUCT Unieke eigenschappen Toegevoegde waarde Kwaliteit Service en after sales
13
2.6 De 4 P’s Welke prijs : gemiddelde, hoger of lager
Als markleider is prijsdaling geen lange termijn oplossing
14
2.6 De 4 P’s PROMOTIE Beurzen: gemiddeld 1 beurs per land, dalende trend Persoonlijke bezoeken : top 20 potentiële klanten Mailings : min. 4 per jaar per kantoor, aangepast aan de markt Promoties: centraal beslist voor alle kantoren Advertenties : geen magazines, wel veel free publicity in de pers
15
2.6 De 4 P’s PROMOTIE Website = belangrijkste marketinginstrument, 90 % van bestellingen via website Vernieuwe website sinds maart 2006 SEO = Search Engine Optimisation SEA = Search Engine Advertising : Betaalde koppelingen op Google → aantal bezoekers x 3 sinds start campagne Google
16
2.6 De 4 P’s PLAATS Kanaal : eigen kantoren, agent, doorverkopers
Distributiekanalen : zelf naar eindklanten, business-to-business, retail Grote spreiding of exclusief ?
17
2.7 Actieplan Marketingplan opstellen in samenwerking met verantwoordelijke ter plaatse, jaarlijkse update marketingacties + timing ! Maandelijkse analyse van kerncijfers en bespreking met office managers 3. 3 x per jaar meeting met office manager - doornemen van uitgevoerde acties, behaalde resultaten, timing en doelen gehaald? Analyse Marketingacties bijsturen + timing 4. Opvolging acties en cijfers vanuit hoofdkantoor
18
Bedankt voor jullie aandacht.
Nog vragen ? Bedankt voor jullie aandacht.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.