Download de presentatie
1
Leren en ontwikkelen II
Marien Laeremans Blended traject
2
Studiewijzer moduleboek\01925_ _LKO_504_studiewijzer_GS_leren_en_ontwikkelen_II_-_blended[1].pdf ICO en GOK 2 CU Werken met een website: inzichten en oefeningen Hilde Stroobants: de andere hoofstukken L&O II Één schriftelijk examen voor alle onderdelen Eén geïntegreerde taak (zie HS en moduleboek) Blended traject
3
GOK Zelfstandig verwerken via informatie op PP: Toledo Blended traject
4
ICO http://entercultureel.khm.be Opstart via CU 29.11
Verder verwerken via cursus + teksten + website entercultureel Blended traject
5
Website entercultureel
username: mail-adres (khleuven) wachtwoord: Khleuven4ever! Blended traject
6
Website entercultureel
Je verwerkt de twee eerste modules van de website Cultureel referentiekader Identiteit en diversiteit met het oog op het stilstaan bij jouw eigen cultureel referentiekader en het werken aan jouw ‘interculturele gevoeligheid’ en ‘interculturele competenties’ in de periode – Blended traject
7
Website entercultureel
Afspraken m.b.t. het posten van opdrachten op Toledo en het krijgen van feedback op deze opdrachten worden gemaakt tijdens de CU van Regelmatig aan werken Mail sturen indien je een opdracht gepost hebt -> ifv feedback Je verwerkt de cursus en reader rond ICO met het oog op het verwerven van het nodige begrippenkader dat je in staat moet stellen gericht vragen te stellen en waar te nemen, en nadien vanuit de nodige achtergrondkennis en inzichten te reflecteren op wat je te weten kwam bij interview en observatie. Blended traject
8
ICO diversiteit Intercultureel onderwijs
Positief omgaan met diversiteit L&O II = Stilstaan bij ICO – diversiteit op eigen niveau ABC II: verruiming begrip diversiteit + oefeningen/toepassingen 3 BaKO: GOK-module: diversiteit en leren bij KLEUTERS Blended traject
9
Diversiteit = Nadenkertjes: Wat is diversiteit?
Waarmee heeft diversiteit te maken? Waarom is positief omgaan met diversiteit belangrijk? Hoe kan je dit leren? Jijzelf Jonge kinderen ……. Blended traject
10
oefeningen Enkele oefeningen (Michel Vandenbroeck; Vormingspakket ‘Familie’) Je eigen achtergrond – praten over jezelf Bewust worden van je eigen normen en waarden Diversiteitsster => identiteit en meervoudige identiteit Blended traject
11
oefeningen Praten over anderen: ontmoeten van anderen en bewust worden van vooroordelen Families in beeld Blended traject
12
DIVERSITEIT = Blended traject
13
DIVERSITEIT = Blended traject
14
DIVERSITEIT = Blended traject
15
DIVERSITEIT = … iets wat ons anders maakt dan de anderen.
En zo hebben we allemaal wel iets: flaporen, een spleetje tussen de tanden, een donkere huid, een functiebeperking of schoenmaat 47. Blended traject
16
DIVERSITEIT = Je kan verschrikkelijk nieuwsgierig zijn, of macho, boeddhist, holebi, kansarm, hoogbegaafd, muziekfreak, gehandicapt, perfect drietalig, gezond gek, een lastpak of gewoon tof. niemand is hetzelfde, niet vanbinnen, en niet vanbuiten, en gelukkig maar. Tegelijk ontdek je snel dat je veel gemeenschappelijk hebt. Zweetvoeten, bijvoorbeeld. Of een verslaving aan nootjes, kortingsbonnen, sport,….Allemaal anders, en toch allemaal gelijk: dat is diversiteit.* * Blended traject
17
Diversiteit en onderwijs
Pascal Smet: “Een op vijf van de kinderen die hier vandaag geboren wordt, spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Hoe groter de steden, hoe hoger hun aantal. Scholen waar Nederlandstalige kinderen een minderheid zijn, zijn al lang geen uitzondering meer. Onderwijs wordt hoe langer hoe meer geconfronteerd met diversiteit. Op alle vlakken. In de thuistaal van de kinderen, in de communicatie met de ouders, Hoe kun je dingen benoemen, als je er de woorden niet voor hebt? Hoe kun je elkaars verhalen begrijpen, als je geen gemeenschappelijke taal spreekt ?” -> BELANG VAN erkennen = positief omgaan met diversiteit Blended traject
18
Diversiteit en onderwijs
les 1\Startpagina Diversiteit in het onderwijs2.mht Blended traject
19
Voorwaarden diversiteit
Positief omgaan met diversiteit = intercultureel leren Voorwaarden tot intercultureel leren = vertrekken van een positief zelfbeeld => identiteit = de ‘ander’ willen ontmoeten = de ander leren kennen = ontmoeten van culturen = bewust zijn van vooroordelen = niet stereotiep denken -> van denkkader kunnen veranderen = multiperspectiviteit Blended traject
20
Opfrissen diversiteit
Blended traject
21
Intercultureel leren Blended traject
22
identiteit ” Op de vraag ‘wie ben je’? kan iemand verschillende antwoorden geven. ‘Ik zeg tegen mensen altijd dat ik van nationaliteit Zwitser ben, van godsdienst moslim, van geheugen Egyptenaar en van cultuur Europeaan. Dat is mijn identiteit. Ik heb er meer dan één”, (Tariq Ramadan, islamoloog). -> MEERVOUDIGE IDENTITEIT Aansluiten bij oefening ‘diversiteitsster’ Blended traject
23
Meervoudige identiteit
oog heeft voor de meervoudige identiteit van de kinderen in de klas => de kinderen niet benaderen vanuit stereotypen of categorieën Blended traject
24
cultuur Wat betekent het begrip ‘cultuur’ voor jou? per 2 een woordspin maken woordspin vergelijken met deze van een ander duo elkaars ‘spinnen’ aanvullen vergelijken met de 2 beelden volgende dia’s Blended traject
25
cultuur Blended traject bron afbeedling: website entercultureel
26
cultuur Blended traject
27
multiperspectiviteit
Negenpuntenprobleem Haas of schildpad? Waarom belangrijk? Blended traject
28
vooroordelen Blended traject
29
vooroordelen Blended traject
30
vooroordelen Blended traject
31
vooroordelen Families in beeld Blended traject
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.