Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVera Ten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Mr. J.M. Beer advocaat te Amsterdam beeradvocaten
2
Veiligheid twee invalshoeken
Patiëntveiligheid in de zorg Veiligheid voor zorgverleners beeradvocaten
3
Patiëntveiligheid Zorginhoudelijk Als er iets mis is gegaan
beeradvocaten
4
Wettelijke basis WGBO -> Burgerlijk Wetboek
Informatieplicht in artikel 7:448 BW beeradvocaten
5
Artikel 7:448 BW Duidelijk en desgevraagd schriftelijk
Over voorgenomen onderzoek en voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de patiënt. beeradvocaten
6
Artikel 7:448 BW II Patiënten jonger dan twaalf jaar moeten op zodanige wijze worden ingelicht als past bij hun bevattingsvermogen beeradvocaten
7
Artikel 7:448 BW III Hetgeen de patiënt redelijkerwijs moet weten over: aard en doel onderzoek/behandeling gevolgen en risico’s alternatieven verwachtingen beeradvocaten
8
Wat er mis gaat Communicatie over risico’s en alternatieven
Communicatie over opgetreden complicaties Communicatie bij de overdracht Communicatie over gemaakte fouten beeradvocaten
9
Communicatie over risico’s en alternatieven
De eeuwige spagaat: Wel informeren Niet afschrikken Alternatieven die je als zorgverlener zelf niks vindt beeradvocaten
10
Communicatie over opgetreden complicaties
Van belang voor de verdere opvang en behandeling “met de door mij verleende zorg is niks mis” beeradvocaten
11
Communicatie bij de overdracht
Zorginhoudelijk van toenemende betekenis bij wisselende zorgverleners Instructies aan verpleging beeradvocaten
12
Communicatie over gemaakte fouten
Het slechtst van alles “Ik hoef het niet te melden want ik vind niet dat het een fout is geweest”. “Volgens mij heeft het toch geen nadelige gevolgen”. “Ik laat het verder aan de Raad van Bestuur over”. “Ik mag niks zeggen van de verzekering”. beeradvocaten
13
Veiligheid van zorgverleners
Iedereen die werkt maakt fouten Het is maar hoe je ermee om gaat Zorgverleners maken zich uiterst kwetsbaar door dat jegens patiënten niet goed te doen Raden van Bestuur en verzekeraars maken het betrokkenen vaak onnodig moeilijk beeradvocaten
14
Fouten en boosheid Fouten in verkeer, op de werkplek in de gezondheidszorg. Boosheid verreweg het grootst in gezondheidszorg. Waarom? De voorheen bestaande vertrouwensrelatie speelt een rol. Dokters worden meer dan anderen op het in hen gestelde vertrouwen aangesproken. beeradvocaten
15
Why do people sue doctors?
Artikel van Vincent et al, The Lancet 1994 Studie onder cliënten van advocaten die als patiënt of nabestaande een claim tegen arts of ziekenhuis hadden ingediend Vier belangrijke factoren: het ter verantwoording roepen, uitleg, bevorderen van preventie en vergoeding inclusief erkenning van gemaakte fout beeradvocaten
16
Veilig melden? Aan een patiënt of nabestaande kan niet veilig worden gemeld. Aan Justitie evenmin. Aan IGZ en werkgever misschien wel op basis van afspraken. Het is echter onveilig om niet aan patiënt of nabestaande te melden. beeradvocaten
17
Conclusie Voor communicatieprofessionals in de gezondheidszorg ligt er nog steeds een schone taak. Zowel patienten als hulpverleners hebben er belang bij dat communicatie van en rond fouten beter verloopt. beeradvocaten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.