Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Goedemorgen …….en
2
Aan jullie de keuze Begin van de les of einde van de les? Begin
In groepen van 4 aan elkaar vertellen over jullie kerstvakantie. Daarna klassikaal. Max 10m. Einde Laatste 10m vrij te besteden
3
Lesprogramma Marketingmix: product en prijs
Vraag 48 klassikaal bespreken Opdracht in de klas maken (en anders huiswerk!)
4
Marketingmix Combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor haar marketingstrategie (wat voor koers gaan we varen?) Product Prijs Plaats Promotie
5
Marketingmix (2) Consumentensoevereiniteit
Consument heeft invloed op aanbod van goederen. Als consument bereid is te betalen dan zullen producenten dit ook aanbieden. Consumenten zijn personen of huishoudens die goederen en diensten consumeren die worden geproduceerd Een producent is een persoon, organisatie of bedrijf dat producten of diensten levert
6
In hoeverre daalt/stijgt mijn verkoop als ik de prijs verhoog/verlaag?
Marketingmix (3) Product Waar houdt een producent rekening mee met het maken van een product? (Waar kijkt een consument naar bij het kopen van een product?) Prijs (prijselasticiteit, prijsinelasticiteit, Ev= % verandering qv/ % verandering p) In hoeverre daalt/stijgt mijn verkoop als ik de prijs verhoog/verlaag?
7
Marketingmix (4) Prijselasticiteit
-altijd negatief, omdat: als de prijs (p) stijgt dan daalt de vraag (qv) en als de prijs daalt dan stijgt de vraag! -prijselastisch: klanten blijven niet als prijs stijgt. Klanten komen als prijs daalt. (luxe goederen: scooter, ipad, tv, merkkleding, uggs)
8
Marketingmix (5) -prijsinelastisch: klanten blijven ondanks prijsstijging. (basisbehoeften: fruit, brood, boter) -Welke producten worden ondanks prijsstijging toch meer verkocht? -Bij welke producten worden ondanks prijsstijging de klanten toch behouden?
9
Marketingmix (6) -Welke producten worden ondanks prijsstijging toch meer verkocht? -Bij welke producten worden ondanks prijsstijging de klanten toch behouden?
10
Marketingmix (5) Bedenk voor jezelf 2 producten die je ondanks de prijsstijging toch nog zou kopen (prijsinelastisch) Bedenk voor jezelf 2 producten die je niet zo snel meer zou kopen na een prijsstijging (prijselastisch) Eerst individueel (3m) en daarna in tweetallen bespreken (2m) Klassikaal bespreken
11
Marketingmix (6) Elastisch Inelastisch -1 (of lager) Tussen 0 en -1
Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p Ev=prijselasticiteit van de vraag Qv= de vraag (hoeveelheid verkochte producten) P=prijs Prijsdaling van 1% leidt tot een stijging van…(ev)
12
Marketingmix (7) Elastisch Inelastisch -1 (of lager) Tussen 0 en -1
Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p Stel: Ipad kost nu €500 en de prijs stijgt met €50 (prijsstijging is 10%) De verkoop was bij de BBC 2000 stuks en wordt nu 1600 stuks (daling verkoop van 20%) Ev= -20%/10% Ev= -2 (we vullen hier -20% in omdat het gaat om een daling van de verkoop, er wordt minder verkocht!) Wat betekent dit? Prijsdaling van 1% leidt tot een verkoopstijging van 2% oftewel prijsstijging van 1% leidt tot verkoopdaling van 2% Narekenen: prijs is met 10% gestegen10%*2=20% daling van de verkoop!
13
Opdracht 48 Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p % verandering qv = N-O/O*100% /6000*100%=3,5 % verandering p= -5% Ev= 3,5/5= -0,7 inelastisch! Wat betekent dit? Prijsdaling van 1% leidt tot een verkoopstijging van 0,7% oftewel prijsstijging van 1% leidt tot verkoopdaling van 0,7% Jullie krijgen 10m om samen opdracht 48 te maken. Daarna klassikaal bespreken!
14
Huiswerk Opdracht 49 t/m 51 Woensdag gaan we de opdrachten klassikaal bespreken!! Woensdag 2e uur in lokaal 23!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.