Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
DE ROC ACADEMIE VAN ROC WEST-BRABANT – APRIL 2012 ONDERWIJSDAG
2
AGENDA Voorstellen Waarom een ROC Academie? Bijdragen, achtergrond en doelstellingen Schets project ROC Academie Wat zou je zelf willen van de ROC Academie?
3
WAT KUN JE VAN DE ROC ACADEMIE VERWACHTEN? Human Resource Development Vraag en aanbod van scholingen, trainingen, lezingen en coaching die inspelen op de behoeften die voortvloeien uit (onderwijs of branche-) ontwikkelingen rondom onze colleges en scholen; Zoveel mogelijk door eigen medewerkers uitgevoerd; Rechtstreekse aansturing vanuit de Raad van Bestuur; ROC-brede insteek (“van IK naar WIJ”); Stap-voor-stap ontwikkeling naar een staande organisatie (ca. 2 jaar).
4
WAAROM EEN ROC ACADEMIE? Onderwijs met Passie 2: optimale talentontwikkeling. In een vorm van dienend leiderschap helpt de ROC Academie om medewerkers eruit te laten halen wat erin zit We willen van P&O naar HRM met een stukje HRD erin We willen van IK naar WIJ We willen niet elke keer overal het wiel opnieuw uitvinden We willen voldoen aan eisen van de overheid m.b.t. Professionalisering: Bekwaamheidsdossier, het Lerarenregister, “Leraar 2020: een krachtig beroep” We kunnen als kennisinstelling niet achterblijven met kennismanagement
5
BIJDRAGEN VAN DE ROC ACADEMIE • het inzichtelijk maken van scholingsbehoeften; • het formuleren van scholingsvragen; • het uitvoeren van scholingsvormen; • het levendig maken van relevante onderwerpen; • het bieden van coaching; • een positieve bijdrage aan het opbouwen van een sociaal netwerk; • het stimuleren om weer verder te leren; • het verruimen van de blik; • het onder de aandacht houden van strategisch benoemde thema’s.
6
ROC ACADEMIE ALS STRATEGISCH INSTRUMENT Efficiency • het rendement van de beschikbare opleidingsbudgetten wordt duidelijker; • we kunnen opleidingsbehoeften en de ontwikkeling van scholing bundelen; • we hebben alle informatie bij elkaar om verantwoording af te leggen over ons professionaliseringsbeleid. Kwaliteit • we hebben invloed op de kwaliteit van de programma’s die we aanbieden; • we doen die dingen die we als organisatie belangrijk vinden; • we kunnen de resultaten inzichtelijk maken en hierop sturen; • door de inzet van eigen medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van scholing kunnen we inspelen op specifieke behoeften.
7
ROC ACADEMIE ALS STRATEGISCH INSTRUMENT Cultuurversneller/ aanjager • De academie brengt mensen samen en speelt daarmee in op de wens “Van ik naar wij”. • door medewerkers met elkaar in contact te brengen, leren zij van elkaar; • als medewerkers zelf een scholing verzorgen, is hun leerproces dubbel zo effectief; • “zien eten doet eten”: de mogelijkheden voor scholing/traning/lezing/coaching komen in beeld en worden makkelijker toegankelijk voor iedereen; • De Academie faciliteert bij meer algemene beleidsontwikkelingen zoals Focus op Vakmanschap.
8
DOELSTELLINGEN MBT HET LEERPROCES Follow-up van het leren (door gerichte coaching en pro-actieve terugkoppeling van het management) Het leren moet zoveel mogelijk aan de werkelijkheid van de dagelijkse praktijk gespiegeld worden Optimale balans tussen theorie en praktijk “Corporate university”: effectiviteit behaal je door het vertalen van strategische behoeftes van de moederorganisatie naar concrete leeroplossingen.
9
PROJECT ROC ACADEMIE Projectvoorbereiding: nov. 2011- jan. 2012 Inspiratiesessie i.s.m. het Innovatienetwerk Medewerkerpanel Onderzoek naar ROC Academies Huidige status: feb.2012 - nu Visienotitie Stuurgroep Uitrol pilots Studium Generale
10
PROJECT ROC ACADEMIE Nieuwe situatie: vanaf mei 2012 Kwartiermaker Klankbordgroep Projectteam Makelaarsfunctie Aanhaken bij HRM incl. cursusregistratiesysteem Samenwerken met colleges, Innovatienetwerk, Lectoraat Keuzeprocessen Trainersdatabase opbouwen
11
MEDEWERKERPANEL Conclusies 62% van het OBP zegt zeker meer scholing te gaan volgen als de ROC Academie een passend aanbod heeft ten opzichte van 45% van het OP. Het OP ziet iets meer bezwaren, zoals de benodigde vervanging; 40-80 uur voor scholing vindt 40% normaal, 25% kiest voor 80-120 uur per jaar; 63% kiest voor externe scholing en gezamenlijk
12
MEDEWERKERPANEL Uit de items genoemd in de enque ̂ te komen als favorieten naar voren: 1. Coaching (48% noemt dit) 2. Vakmatige trainingen (46% noemt deze) 3. Persoonlijke ontwikkeling,bijv.timemanagement (40% noemt dit) 4. Leiderschapsontwikkeling en management (36% noemt deze) 5. Intervisie, begeleiding en reflectie (33% noemt deze)
13
INSPIRATIESESSIE 17 JANUARI http://www.youtube.com/watch?v=EZ3eLFYLupQ&feature=youtu.be
14
WAT ZOU JE ZELF WILLEN VAN DE ROC ACADEMIE? Vanuit je rol als medewerker, leidinggevende, OP/OBP.... Actieve rol als trainer? Reistijd? Welke dagen/avonden?
15
BEDANKT Bedankt voor je interesse in de ROC Academie! Kom ook naar de Studium Generale op maandag 23 april met Mathieu Weggeman http://www.youtube.com/watch?v=e7QbR1rcJgs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.