Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering
2
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ De verkoop van boeken in Vlaanderen verloopt via: - de boekhandel - ‘branchevreemde’ kanalen - online-aanbieders - boekenbeurzen - boekenclubs - uitgevers - tweedehandskanalen
3
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Boekhandeltypes : - algemene boekhandel - wetenschappelijke/academische boekhandel - gespecialiseerde boekhandel jeugd- en kinderboeken strips reisgidsen en wegenkaarten kunstboeken literatuur religie ramsj …
4
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Vormen van exploitatie: - Zelfstandige boekhandels -Zelfstandige boekhandels in samenwerkingsverband (bvb voor gemeenschappelijke marketing, inkoop, …) - Boekhandelketens verkooppunten in eigen beheer verkooppunten met zelfstandige ondernemers (franchise)
5
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Onderscheid in eindafnemer: Business-to-Consumer (B2C) Particulieren Business-to-Business (B2B) Bedrijven Overheidsinstellingen Bibliotheken Onderwijsinstellingen
6
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening 4.Strategische keuzes 5.Uitdagingen & zekerheden… De boekenverkoop in Vlaanderen.
7
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1. Locatie, locatie, locatie… de stad of gemeente de locatie type en grootte van het handelspand boekhandelstype Businessplan:
8
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Drempelwaarde op basis van diverse factoren: het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen de gemiddelde koopkracht de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken
9
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Locatietypes : A (AAA):zeer centraal gelegen B:eerder centraal gelegen C:buiten de stadskern gelegen
10
Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls
11
Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming
12
Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls
13
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie
14
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 2. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop.
15
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Maar, voorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico
16
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ a. Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 €
17
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde
18
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van 420.000 €: te realiseren omzet 1.680.000 € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong. 500.000 € betekent dit een startinvestering in voorraad van min. 165.000 € aan verkoopswaarde of ongeveer 120.000 € aan kostprijs.
19
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail
20
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies
21
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Het 80/20-principe in de algemene boekhandel? Het 80/20-principe stelt dat 20% van het aanbod verant- woordelijk is voor 80% van de omzet of winst. Prioritaire vragen: Voor 20% van de voorraad: in welk volume? Voor 80% van de voorraad: met welke titels? Succesfactor voor stockopvolging: IT METEN IS WETEN
22
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ b. Risico op derving: Boekhandelaars worden geconfronteerd met derving van goederen en inkomsten ten gevolge van: Diefstal door klanten Diefstal door personeel Fouten en vergissingen Het diefstalpercentage tegenover het omzetcijfer is o.a. afhankelijk van: Locatie: plaats en stad Structuur en overzicht van het handelspand De productgroepen Diefstalpreventie
23
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ c. Afschrijvingsrisico: Afschrijving heeft betrekking op de omloopsnelheid en op de ouderdomsstructuur van de goederen. Opruimingsrisico ontstaat voor goederen: die beschadigd zijn die niet verkocht worden zonder recht van retour Afschrijvingsregels worden per boekhandel, per bedrijf vastgelegd na goedkeuring door de bedrijfsrevisor.
24
‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 3. De belangrijkste componenten van de exploitatie- rekening in de boekhandel: Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Bruto Marge- Kosten = Netto Resultaat
25
Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Omzet Korting Vast kortings%Getrouwheidskorting Netto Omzet Kostprijs omzet Margemix Derving X % tgo omzet Voorraadbewegingen PrijswijzigingenKoersschommelingen Afschrijving voorraad BeschadigingenOpruimingen Bruto Marge
26
Bruto Marge - Kosten = Netto resultaat Personeelskost Hoog in de boekhandel Verzekeringen Huur en onderhoudABC – locatiebeleid? Logistiek Marketing en promotie Uitrustingsgoederen Lasten en taksen Afschrijvingen op investeringen DiversenEnergie TOTAAL KOSTEN
27
4. Strategische keuzes : Rendementsverbetering Volume verhogen Ontwikkelen van nieuwe markten Nieuwe klantenNieuwe producten Concurreren in bestaande markten Besteding verhogen Service verhogen Productiviteit verhogen Marges verbeteren Werken op grotemarge- producten Kortingen verminderen Kosten verlagen Vaste kostenVariabele kosten
28
5. Uitdagingen en zekerheden : Uitdagingen? ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Diversifiëren of terugplooien op kernactiviteit of specialisatie Digitale bedreigingen of opportuniteiten? Het e-book ? Online-verkoop ? Stadscentrum én periferie ?
29
Zekerheden? SERVICE als troef, als USP! Het assortiment. Vakkennis – Opleiding en vorming. Professioneel advies. Persoonlijk contact. Fun Shopping ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
30
RUN SHOPPEN WORDT FUN SHOPPEN
31
Met dank voor Uw aandacht Met dank voor Uw aandacht. Guido De Smet 29 april 2011
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.