Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011
2
Wat wil het Nibud: Zelfredzaamheid van consumenten op het gebied van hun financiën verhogen Sleutelwoord: GRIP
3
Waarom is dit zo moeilijk? •Steeds meer verantwoordelijkheden •Financiële zaken worden steeds ingewikkelder •De invloed van de commercie wordt steeds groter •Overzicht houden over je financiën is niet gemakkelijk
4
Basiskennis en handvatten maken van consument geen financieel expert!
5
Financiële dienstverlening Belangrijk: •Toegevoegde waarde •Gevarieerd aanbod •Laagdrempelig (betaalbaar?)
6
De consument •Heeft ook verantwoordelijkheid •Moet betere gesprekspartner worden? Wordt nooit (zelden) gelijkwaardig – gaat niet voor niets naar adviseur
7
Mensen kiezen niet wat ze willen: •Bij complexiteit •Als er een stilzwijgende keus mogelijk is •Bij verleiding •Als er niet geleerd kan worden van fouten •Als er derden zijn die van dit alles kunnen profiteren Help mensen meer verantwoord kiezen!
8
Conjunctuur •Kleine ondernemers, vooral zzp-ers •Nieuwe werklozen Levensstijl •Gemaksgeoriënteerden •Opwaarts mobielen Risicogroepen
9
Risicogroep: Gemaksgeoriënteerden (10%)
10
Risicogroep: Opwaarts mobielen (13%)
11
Rol financiele dienstverlening •Past oplossing binnen risicoprofiel client? •Past oplossing binnen uitgavenpatroon client? De adviseur als budgetcoach
12
Rol Nibud •Van consument betere gesprekspartner maken. •Financiele dienstverlening ondersteunen bij de implementatie van oplossingen.
14
Huidige situatie Wens / risico met financiële gevolgen Financieel dienstverlener (Financiële) Doopceel Inzicht en overzicht aan consument. Oplossing via ‘product’.
15
Nieuwe situatie Wens / risico met financiële gevolgen Financieel dienstverlener Inzicht en overzicht aan consument op consumentenniveau. Advies- /hulpbehoefte Signaal uitzenden Oplossing via ‘product’ / advies Inzage in ‘doopceel’ / portfolio Verrijking van ‘doopceel’ / portfolio
16
Kans! Efficiencyverhogend: •Feiten verzamelen geen core-business financieel dienstverlener Consument betere gesprekspartner: •Duidelijke adviesvraag •Goed voorbereid Kans of bedreiging financieel dienstverleners?
17
Systeembouw gaande •Figlo •Capgemini Publiciteit / marktbenadering •Zeer positieve reacties! •Vragen en waardevolle suggesties uit de praktijk •Lichte adempauze Huidige stand van zaken
18
Doet u mee?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.