Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
MAATWERKBEDRIJVEN & KWALITEIT benchmark impactbevraging project “Kwaliteitsmanagement in de sociale economie” event 7 mei 2013
2
Intro Benchmark kwaliteit, gemeten tijdens het voorbije traject Impactbevraging Noden en vragen in functie van vervolgtraject en andere ESF-oproepen
3
Benchmark kwaliteit legende Schema volgende slide: Kolommen: 22 aandachtpunten Lijnen: kwaliteitsmeting ALLE maatwerkbedrijven, anoniem, door dubbele lijn gescheiden •Starters / middengroep •Gevorderden (VA) Gekleurd volgens: - fase 1 prioritair werkpunt - begin fase 2 met prioritair werkpunt - midden / einde fase 2 met gewoon werkpunt - fase 3 of meer minimum kwaliteit = fase 2 (procesgerichtheid) voor alle 22 aandachtspunten.
4
Benchmark kwaliteit 1 schema - enkel de patronen tellen … Benchmark_resultaat_april 2013 DEF.xls Benchmark_resultaat_april 2013 DEF.xls 55% van de maatwerkbedrijven telt minimum één fase 1 => Herindeling na nulmeting: gevorderden–minder gevorderden (minimum één fase 1) => Focus op minder gevorderden met fases 1: verbeterassessments => Sectorbrede kwaliteitsverdieping: vervolgassessments, themasessies, intervisie, ESF-tenders Verbeteracties f1 PDCA & verbeterbeleid Vergeleken met nulmeting Prioritaire werkpunten f2+ Ruimte voor bespreking sterktes
5
Benchmark kwaliteit extra’s … Vergelijkingsbasis met oprofit & non-profit (750 audits & assessments) ogemiddelde sector & best in class Benchmark : kennisdelen en innoveren, geen competitie Tussentijdse benchmark was inspirerend voor de tender “Begeleiding transitie naar het maatwerkdecreet”
6
Impactbevraging Anoniem 125 reacties (84 % respons - enkelen niet bevraagd) 2 delen: 1.Evaluatie voorbije 2 jaar ESF-project 2.Input vervolgtraject
7
Impactbevraging kwantitatieve evaluatie (op 10) Kick-off 7,3 Algemene tevredenheid project 7,2 Collectieve opleiding: inhoud en verloop 6,1 Collectieve opleiding = geschikte voorbereiding zelfevaluatie en assessment 6,0 Zelfevaluatie 7,7 Individuele begeleiding 6,9 Infosessie 6,9 Assessment 7,7 Assessmentrapport 7,7 Kwaliteitsgroeimodel waardevol voor het verbeterbeleid in onze organisatie 7,9
8
Impactbevraging algemene tevredenheid project 7,2 “Moeilijke maar interessante oefening!” “Eén en ander kwam in een stroomversnelling.” “Heeft structuur geboden.” “Allesomvattend naar een bedrijf toe.” “Het is een stap naar erkenning dat we een volwaardig bedrijf zijn.” “Concept ESF was zeker in orde doch miste ik een stuk professionaliteit in het totaalpakket.” “Voor gevorderden zat zeer weinig in dit project.” => Extra professionele ondersteuning op maat (bv via tenders) Bv tender begeleiding transitie naar het maatwerkdecree t
9
Impactbevraging gewenste ondersteuning “Individuele ondersteuning van externe experts op specifieke domeinen zoals vb strategie, bedrijfsprocessen ea.” “Zo veel mogelijk individuele begeleiding.” “Ook voor de noden van gevorderden.” “Vooral de ervaringsuitwisseling kan een enorme meerwaarde opleveren. Hoe pakken andere organisaties dit aan? Wat zijn hun ervaringen? Welke nuttige tips hebben zij? Of gewoon samen zoeken naar oplossingen” “Geen assessment zonder ondersteuning, want anders schiet dit zijn doel voorbij.” Totaalpakket kwaliteitsgroeimodel op maat: individuele (incl experten)begeleiding = FOCUS intervisie en collectieve sessies assessments
10
Impactbevraging collectieve opleiding 6,1 & 6,0 “De groepen waren niet juist ingedeeld waardoor beginners en gevorderden samen les kregen. De lessen werden gegeven uit theoretisch oogpunt en niet over praktijk.” “Niet alle opleidingsinhouden waren relevant.” “Er moest meer tijd zitten tussen de opleidingen en het uiteindelijke assessment.” “Heel interessant maar tijdrovend voor een kleine organisatie.” “Meer regionaal laten doorgaan.” “De terugkomdagen waren te veel gericht naar de sociale werkplaatsen.” “Intervisie voor directie: een paar deelnemers, één sessie ging niet door” “In het begin van het project vonden we dat de begeleider te weinig meerwaarde kon bieden. In de latere sessies is dit gunstig geëvolueerd.” “Na de opleidingsmomenten heb je een goede basis om van start te gaan ”
11
Impactbevraging collectieve opleiding 6,1 & 6,0 => Collectieve sessies meer op maat (ook via ESF-tenders): timing, regionale spreiding kwaliteitsniveaus, grootteordes en activiteiten => Focus individuele begeleiding op maat
12
Impactbevraging individuele begeleiding 6,9 “Was inspirerend en aanmoedigend.” “Geen individuele begeleiding gehad.” => focus fases 1 en eerstelijns via koepels => Extra know how via ESF-tenders
13
Impactbevraging infosessies 6,9 “Was klaar en duidelijk.” “Dit was zeer concreet en gaf antwoorden op de gestelde vragen.” “Vrij theoretisch, wat ook logisch is gezien de uiteenlopende toehoorders.” => Eerste bijsturing gebeurd: kleinere, interactieve groepen => Vervolg obv reële scores: gevorderden (VA) - minder gevorderden (VBA) met aangepaste infosessies
14
Impactbevraging kwaliteitsgroeimodel waardevol voor het verbeterbeleid 7,9
15
Zonder uitzondering vraag naar vervolg
16
Benchmark & impactbevraging kwaliteit CONCLUSIE Benchmark: nood aan vervolg ook al zijn er sterkere punten Impactbevraging: vraag naar vervolg mits aandachtspunten Vervolgtraject maatwerkbedrijven: doorstart Focus fases 1 Totaalpakket kwaliteitsgroeimodel
17
Bedankt voor de open en constructieve samenwerking! Wordt vervolgd …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.