Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
V1, e-Business Blok 1 les 3, college en werkgroep Maandag 19 november 2007
2
Vandaag…een pittige les! Highlights hoofdstuk 4 + opdracht e- marketing Opdracht e-marketing wordt volgende week besproken Herhaling vorige week distr. modellen + opdracht over reisindustrie H4: de digitale omgeving Opdracht CBS (heeft betrekking op Chaffey 1,2 en 4).
3
Huiswerk voor vandaag Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 4
4
Vorige week E-business en e-commerce B-t-b en B-t-C Distributiemodellen Tussenschakels / intermediairs Dis-intermediation Re-intermediation
5
Vandaag / komende weken (zie lesprogramma) Milestone1: Volgende week afspraak rond zijn met bedrijf (Marijke maakt deze afspraak in de week voor kerstvakantie). Milestone 2: A4 met kenmerken organisatie Volgende week start met logboek. Deze week aanschaffen van een schrift of een speciale map op je laptop.
6
Distributie; trend in e-busines: desintermediatie
8
Desintermediatie Het verwijderen van tussenschakels, zoals distributeurs of tussenhandelaren die zich voorheen tussen het bedrijf en de klant bevonden
9
Distributie; nog zo’n trend: herintermediatie
10
Typische online tussenschakels Portals, verticals, directories Zoekmachines Virtuele winkels Financiële tussenschakels (facilitators) Fora, communities Prijsvergelijkers E-marktplaatsen
11
Highlights Chaffey, hoofdstuk 4 De digitale omgeving
12
Beste om zelf mee aan de slag te gaan!! Oefening 3 (opdracht voor 4 a 5 personen). Schuif tafels bij elkaar
13
De omgeving waarin e-businessdiensten worden geleverd
18
Nog een keer in woorden: Micro-omgeving: het bedrijf, concurrenten, tussenpersonen, klanten Macro-omgeving: economische factoren, juridische factoren, culturele factoren, technologische factoren, samenleving….
19
Een generiek procesmodel voor een e-business strategie
20
SLEPTSLEPT
21
Sociaal/maatschappelijk... Kunnen we de vraag, het marktpotentieel inschatten? Hebben mensen toegang? Wat doen ze met het internet? En bedrijven? Wat kenmerkt ze? Denk aan socio-, psycho-, demo-, geografische aspecten (Generation C)
23
Extern: sociaal-maatschappelijk (een voorbeeld) Generation C?? Verzamelnaam voor de consumenten die verantwoordelijk zijn voor de vloedgolf aan content die op het Web wordt opgebouwd Onderscheiding door mentaliteit i.p.v. inkomen, leeftijd, geslacht etc. Super actief op internet (blog, deelname aan discussie, bezoeken communities) ‘doe-het-zelf-mentaliteit’ op internet
24
Wetgevend/juridisch/ethisch Gaat om zaken als: Persoonsgegevens Privacy Ongewenste e-mail Wat is opt-in en opt-out? Cookies (wat zijn dat en hoe worden ze toegepast?) Hoe pas je auteursrecht toe in het peer-to- peer tijdperk?
25
Wetgeving: privacy is een beheerskwestie Privacy actief benaderen en er iets van vinden en aan doen, bijv. Privacyrichtlijn ondersteunen Privacystatement opstellen Klantgegevens goed beschermen Audits laten doen En dat over de bühne brengen
26
Wetgeving: andere juridische beheerskwesties Merkbescherming, domeinnamen Advertentierichtlijnen Copyrights Persoonsregistratie (bijv. CV´s, formulieren etc) Belasting op verkochte goederen, wie betaalt wat en hoe
29
Economische factoren Globalisering `Think global, act local` Conjunctuur Internetgebruik, demografie Kennis van import, export, belastingregimes, financiële markten, lokale koopkracht. Waar en hoe breid ik onze dienstverlening uit?
30
Politieke factoren in de externe omgeving Overheidsinstellingen (ministeries, Opta) Richtlijnen Stimuleringsmaatregelen Andere, beleidsbepalende of beïnvloedende instellingen (DMSA, NLIP) Publieke opinie, beïnvloed door opinieleiders of de ´openbare agenda´ Consumentengroeperingen (kieskeurig.nl)
33
Technologische factoren Centrale vraag is welke technologische innovaties een concurrentievoordeel kunnen verschaffen. Innovaties zijn vaak kostbaar! Ben ik voorzichtig, een volger? Ben ik koploper als me dat een competitive advantage oplevert? Snelheid in acceptatie kan allesbepalend zijn. Vooral gelet op de bekende adoptiecurve van Rogers
37
Tevens volgende week Verder ingaan op businessmodellen en strategie (o.a. long tail). Voorbereiden voor ‘gastspreker’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.