Download de presentatie
GepubliceerdSaskia Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners
2
De 7 stappen van een business case
Wat is je doel? Wat is je uitgangssituatie? Wat zijn je scenario’s? Wat zijn je baten? Wat zijn je lasten? Wat is de maatschappelijke toegevoegde waarde? Wat zijn de risico’s? De businesscase als sturingsintrument
3
Stap 1: Het Doel Het doel van een ICT-samenwerkingsverband is divers. Financiële én niet financiële motieven spelen een rol. De belangrijkste zijn: Lagere kosten Versnelling van innovatie Ontzorgen Verbeteren dienstverlening
4
Stap 2: De uitgangssituatie
Benchmark 2012
5
Stap 3: Scenario's Altijd afzetten tegen ongewijzigd beleid en niet huidige situatie. Die bestaat per definitie niet in de toekomst
6
Stap 4: De baten
7
Stap 5: De lasten
8
Stap 6: Maatschappelijk toegevoegde waarde
Baseline Scenario 1 Scenario 2 Ontzorging Kwaliteit dienstverlening Kosten Innovatie
9
Stap 7: De risico’s
10
Stap 8: Sturen op maatschappelijke toegevoegde waarde
11
Tot slot, de 7 valkuilen ICT-samenwerking
startsituatie te rooskleurig voorstellen niet vanuit scenario’s denken doorlooptijd te kort nemen impact van risico’s onderschatten kosten van het SSC onderschatten eenzijdig sturen op de kosten vergeten aandacht te geven aan de baten Een goede Business Case is een uitstekend sturingsinstrument om de 7 valkuilen te voorkomen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.