Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta Maas Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
VALUE model voor impact evenementen
Egbert Oldenboom
2
Kern van het VALUE model
Het bepalen van de economische impact op basis van kenmerken van evenementen Het model berekent: De waarden van de sleutelvariabelen (V, A, L, UE) De economische impact Statistische relaties op basis van database: evenementen tijdens het Sportjaar (n=1.736)
3
Toepassingen van het model
Het maken van een evenementen jaarverslag zonder ieder evenement afzonderlijk te hoeven onderzoeken; Het maken van prognoses voor individuele evenementen, bijv. voor feasibility studies; Het vergelijken van evenementen op hun relatieve impact, bijvoorbeeld voor besluitvorming omtrent bijdragen; Voor het analyseren van het effect van afzonderlijke kenmerken van evenementen. Als raamwerk voor een database met gegevens over evenementen.
4
Economische impact Economische impact = V * A * L * UE
V = aantal bezoekers (Visitors) A = aandeel Additionele bezoekers L = verblijfsduur (Length) UE = uitgaven p.p. per dag (Unit- Expenditure)
5
Relatie tussen kenmerken en sleutelvariabelen
Het VALUE model berekent de waarde van de sleutelvariabelen (additioneel, verblijfsduur, uitgaven) aan de hand van de kenmerken van de evenementen
6
Relatie kenmerken-sleutelvariabelen
De relatie tussen de kenmerken en de sleutel variabelen is bepaald op grond van statistische analyse Gebaseerd op bezoekers aan 9 evenementen tijdens het Sportjaar 2005 in Rotterdam Verschillende kenmerken van evenementen zijn getest op hun ‘verklarende kracht’.
7
Geteste kenmerken Kenmerk Waarde Locatie (openbaar of besloten)
Toegangsprijs Euro’s Een- of meerdaags Meerdaags: 1 Eendaags: 0 Duur Aantal dagen Nationaal/regionaal Nationale uitstraling: 1 Regionale uitstraling: 0 Toeschouwers-sport Populaire toeschouwerssport: 1 Geen populaire toeschouwerssport: 0 Evenement-status Internationale status van het evenement: WK, EK of NK Sociale status sport Hoog (bijv. golf, catamaran, tennis): 3 Standaard (overige): 2 Laag (bijv. boksen): 1 Aantal toeschouwers Tussen de 10 en de Log (toeschouwers) Tussen de 1 en de 5,9 Deelnemers-evenement Aanzienlijk deel van de bezoekerspopulatie is deelnemer of begeleider: 1 Overig: 0
8
Voorbeeld kenmerken Evenement Locatie (venue) Duur Wieler zesdaagse
Besloten Meerdaags ABN AMRO WTT Dutch Open Karate Fortis Marathon Publiek Eéndaags WK Catamaran WK Skateboarding Publiek/besloten Formule 1 (Monaco ad Maas) WK Honkbal WK Studentenvoetbal
9
Voorbeelden van gevonden relaties
Kenmerk Invloed Besloten locatie Groter aandeel additionele bezoekers Meerdaags evenement Aandeel bezoekers dat overnacht stijgt Uitgaven per dag van de Nederlandse bezoekers stijgt Deelnemersevenement Aandeel buitenlanders stijgt
10
Stap 1: Herkomst bezoekers
Het VALUE model maakt een verdeling over de belangrijkste groepen aan de hand van de kenmerken van het evenement
11
Stap 2: Overnachtingen Het model berekent voor Nederlanders en buitenlanders het aandeel dat overnacht, en de gemiddelde verblijfsduur
12
Stap 3: Uitgaven Het model berekent voor de groepen de gemiddelde uitgaven per persoon per dag.
13
Stap 4: Het model berekent de totale uitgaven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.