Download de presentatie
GepubliceerdNathalie Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Naar een blauwdruk voor de digitale bibliotheek van de toekomst
Bibliothecarissendag Provincie Antwerpen 6 mei 2014
2
Een interbestuurlijk onderzoek
Bibnet, provincies, VGC Blauwdruk voor de toekomst Advies voor digitale bib & ILS Start februari 2013 Einde november 2013
3
Doelstellingen onderlinge afstemming visie en strategie
optimaliseren bestaande systeemarchitectuur wegen op productplanning van leveranciers systematiseren relatie met leveranciers beïnvloeding van (internationale) markt strategie tegen vendor-lock-in reduceren van kosten voor licenties, onderhoud, integraties, migratie en exit delen van ervaringen en inzichten met de bredere Europese bibliotheeksector
4
Onderzoeksteam Jean-François Declercq Jean-François Vermaut
Rosemie Callewaert
5
Methodiek Oprichten stuurgroep Definitie digitale bibliotheek
Desk research Interviews en focusgroepen Gesprek met ILS leveranciers Internationale contacten 6 workshops +30 vergaderingen +70 personen werden geconsulteerd
6
Resultaten AS-IS rapport: inventarisatie en evaluatie van huidige situatie TO-BE rapport: blauwdruk voor optimalisaties en innovaties Management samenvatting
7
AS-IS SITUATIE
8
Systeemarchitectuur
9
Inventarisatie processen
10
Grote complexiteit 5 organisatorische lagen
64 verschillende types systemen +3000 systemen voor sector Tot 54 integratiepunten in 1 bib
11
Perspectief lokale bibliotheek
12
Inventarisatie applicaties
13
Tijd voor actie Grote uitdagingen voor bib in digitale tijdperk
Omslag naar een bedrijfskritische digitale bibliotheek Noodzaak van een robuuste IT onderbouw Samenwerking, innovatie, schaalvergroting,…
14
TO-BE SITUATIE
15
Randvoorwaarden Aangepast organisatiemodel: Aangepaste financiering:
Gemeenschappelijke strategie Interbestuurlijke samenwerking Flexibele beslissingsstructuur IT architect(uur) Operationele afstemming teams Aangepaste financiering: Rationaliseringen + optimalisaties Voor investeringen in innovatie
16
Randvoorwaarden Aangepaste marketing:
Online identiteit = offline identiteit Online marketing (o.a. SEO) Gebruikerservaring centraal
17
3 principes voor 7 werven Openheid Herbruikbaarheid Kostenefficiëntie
18
Werf 1 - Business Intelligence
Uitbouwen van een data warehouse Opstellen van KPI’s Data-interfacing per type stakeholder (dashboards)
19
Werf 2 - Bevorderen IT maturiteit
Opstellen van een organigram van de gelaagde IT organisatie Gedeeld projectmanagement platform Gedeeld platform voor IT kennisbeheer
20
Werf 3 - Webpresentatie Uitwerken dienstenportfolio bibliotheek (cf. IPDC) Opstellen richtlijnen ontwikkeling bibliotheekwebsite (technologie, mobiel, usability, interactiedesign, gebruikerstesten, enz.) Opzetten herbruikbaar prototype (want sector met verschillende snelheden) Inplugbare bibliotheekdiensten in functie van andere online omgevingen
21
Werf 4 – Identity & access mgt.
Opzetten van een gefedereerd IAM (Open Bib ID, Uit ID, gemeentelijke ID,….) Opzetten van een CRM systeem
22
Werf 5 – Digitale collecties
Open bibliotheek repository voor e-boeken en belendende diensten verder uitbouwen Circulatie- en toegangssysteem voor digitale collecties Geïntegreerd circulatiebeheer
23
Werf 6 – Collectiemgt. & catalografie
Collectiemanagement verder integreren en automatiseren (BPMS) Strategiebepaling t.a.v. semantic web (publiceren en linken) Centraal catalografiesysteem en dataformaat afstellen op een “web van data” (internationale evoluties, unieke ID’s, herbruikbaarheid metadata,…) Strategiebepaling speciale collecties (cf. integraal lokaal cultuurbeleid)
24
Werf 7 – SOA?
25
Werf 7 – SOA?
26
Werf 7 – Service oriented architecture
Uitwerken integratiebeleid en consolidatie van bestaande systemen en processen Opzetten van een bibliotheekhub
27
CONCLUSIE
28
Bibliotheeksysteem: van gesloten doos…
29
…over functionele decompositie…
30
…naar open systeemarchitectuur
31
VERVOLGSTAPPEN
32
Work in progress Insluiten niet-PBS-bibliotheken i.f.v. maximaliseren deelname aan kwalitatieve bovenlokale platformen Herstructurering Bibnet n.a.v. de werven (beleidsplan, resultaatsgebieden, matrix,…) Aangepast financieringsmodel (cf. e-boeken) Verkennende gesprekken interbestuurlijke samenwerking Gemeenschappelijke reflectie tussen Bibnet en provincies (en bibliotheken) over resultaten studie Uitwerken samenwerking V-ICT-OR
33
Work in progress Optimaliseren bestaande architectuur (bijv. SLA’s uniformiseren, dataflows professionaliseren, API’s ontwikkelen) Bestellen haalbaarheidsstudie eengemaakt bibliotheeksysteem Vernieuwing Open Vlacc Samenwerking met Franstalige Gemeenschap: prospectie opensource oplossingen Experimenten i.s.m. lokale bibliotheken voor het verdiepen en verbreden van bepaalde werven
34
Meer informatie Management samenvatting Integrale rapport
derzoek/Systeemarchitectuur%20voor%20de%20digital e%20bibliotheek
35
Bart Beuten Directeur Strategie & Financiën bart.beuten@bibnet.be
Vragen? Bart Beuten Directeur Strategie & Financiën
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.