Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Reflectie-portfolio beoordelen
Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment
2
Situatie 1e semester van 1e studiejaar Pabo bevat:
Nadruk op theoretische vakken Enkele dagen praktijkstage op school Reflectie-opdracht aan einde 1e semester
3
Reflectie-opdracht Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van
de leraar als pedagoog de leraar als didacticus de leraar als teamlid.
4
Maar … Docent Student
5
Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten
Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
6
Bottom-up Meer docenten geven commentaar
Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
7
Opdracht 1 (individueel)
Lees de ‘oude’ Reflectie-opdracht met indeling en beoordelingscriteria. Geef commentaar (feedback) op de uitwerking van twee studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog.
8
Bottom-up Meer docenten geven commentaar
Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
9
Opdracht 2 (in groepen) Inventariseer en analyseer het commentaar op de uitwerkingen van alle studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog. Noem de drie belangrijkste opmerkingen bij de werkstukken (bijvoorbeeld opmerkingen die de meeste mensen in de groep maakten)
10
Bottom-up Meer docenten geven commentaar
Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
11
Relevante opmerkingen
aantal Geen onderbouwing met (praktijk-)voorbeelden 33 Geen beschrijving (gewenst) gedrag leerkracht 28 Geen onderbouwing door literatuur(-verwijzingen) 25 Verband/verschil pedagogische en didactische rol 9 Geen relatie met prestatie-indicatoren beroepscompetenties 3 Onduidelijke formulering, beschrijving, opbouw tekst 38
12
Relevante beoordelingscriteria
Leraar als pedagoog Prestatie-indicatoren Verantwoording vanuit literatuur Praktijkvoorbeelden Verband illustratie met pedagogische rol
13
Bottom-up Meer docenten geven commentaar
Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
14
Beoordelingsformat Onvoldoende Voldoende Goed
Relatie tussen prestatie-indicatoren en opvatting … ontbreken of zijn niet duidelijk. … zijn duidelijk … zijn overtuigend. Verantwoor-ding vanuit literatuur … ontbreekt. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding en van internationaal onderzoek.
15
Bottom-up Meer docenten geven commentaar
Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
16
Opdracht voor student De leraar als pedagoog
Kies vier prestatie-indicatoren … Beschrijf jouw opvatting ... Onderbouw met theorie … en geef duidelijke literatuurverwijzingen. Geef twee praktijkvoorbeelden... Kies een illustratie …
17
Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten
Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
18
Dank voor uw aandacht Marijke Kling m.m.m.kling@saxion.nl
Wim Vermeulen Tecla Lampe
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.