Download de presentatie
GepubliceerdChristiana Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Developmental Coördination Disorder
Onderzoek en behandeling in Meander Medisch Centrum
2
DCD, het onhandige kind Terminologie sinds 1994 in Engelstalige landen in gebruik, sinds 1998 in Nederland Classificatie volgens DSM-IV Landelijke werkconferenties met medewerkers uit de kinderrevalidatie maakten criteria hanteerbaar.
3
Wat hoort er bij DCD? Uitvoering van dagelijkse handelingen verlopen coordinatief moeilijk In ADL of op school heeft het kind hierdoor mindere prestaties
4
Wat hoort er niet bij DCD?
Er mag geen sprake zijn van een duidelijk medisch ziektebeeld dat de onhandigheid verklaart. Er is geen mentale handicap
5
Hoe stel je DCD vast ? Medisch onderzoek Vragenlijsten
Testen door fysiotherapeut en ergotherapeut Verder vaststellen intelligentie, door test of bestaande gegevens. Medisch: MND kenmerken te vinden (Touwen)? Choreatiforme onrust, tonusproblemen, coordinatie, manipulatie, geen andere aandoeningen? Vragenlijsten:checklist M-AMC, CBCL, schoolvragenlijst FT en ET: M-ABC, VMI avt BHK Psych: WISC-R, Raven
6
Wat is de oorzaak van DCD?
Problemen voor en rond de geboorte Erfelijke aanleg Een derde heeft een perinataal belaste anamnese, tweederde niet.
7
DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming
cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen
8
Sensorische waarneming zintuiginformatie
Relatie tussen voelen en bewegingssturing zien en bewegingsturing evenwicht (bewaren) en bewegingssturing
9
DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming
cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen
10
Cognitieve processen Begrijpen van informatie, betekenis geven
Ruimtelijk inzicht Taal en abstractievermogen Aandacht en concentratie Geheugen
11
DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming
cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen
12
Planning en uitvoering van handelingen
Goal - PLAN - Do - Check methode motorische uitvoering spierkracht, gewrichtsmobiliteit, houding, evenwicht omgeving, motivatie enz.
13
Co-morbiditeit ADHD, ADD PDD nos, autisme
Taalstoornissen, dyslexie en andere leerstoornissen
14
DCD Behandelvisie Van neuro-ontwikkelingsperspectief
naar (cognitief) motorisch leerconcept CO-OP Training
15
Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase
16
Aanmeldingsfase Revalidatiearts intake anamnese lichamelijk onderzoek
hulpvraag doorverwijzing naar revalidatieteam
17
Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase
18
Observatiefase Kinderfysiotherapeut / ergotherapeut 3 weken x 1 uur
Sensomotorisch onderzoek * neurologische rijping * beperking ontwikkeling * kwaliteit van motoriek
19
Observatiefase * Specifieke grofmotorische (kleuter)vaardigheden
lopen / rennen / springen / huppen / klimmen / gooien / vangen / etc * Beoordelen van motorisch niveau Movement ABC * Spierkracht / mobiliteit * Tonus
20
Observatiefase * Specifieke fijnmotorische (kleuter)vaardigheden
knippen / scheuren / plakken / kleuren * Ruimtelijke, constructieve vaardigheden bouwen met verschillende materialen
21
Observatiefase * Planning van taken * (Voorbereidend) schrijven
SOESS / KOEK VMI MVPT * Sensomotorische integratie problemen
22
Sensomotorische Integratie
Observatiefase Sensomotorische Integratie wederzijdse beïnvloeding van waarnemen en bewegen
23
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen tast evenwicht houding /bewegingsgevoel zien horen (smaak/reuk)
24
Sensomotorische Integratie
Normale ontwikkeling: opmerken onderzoeken ordenen integreren = automatiseren begrijpen
25
Sensomotorische Integratie
SI-problematiek bij DCD prikkelverwerkingsprobleem
26
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen
27
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen Lichaamsschema
28
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning
29
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning Ruimtelijke oriëntatie
30
Sensomotorische Integratie
waarnemen < > bewegen X Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning Ruimtelijke oriëntatie
31
Observatiefase Evt kinderpsycholoog
- verbale / performale intelligentie - leerstoornissen - gedragsproblemen onzekerheid - persoonlijkheidsaspecten
32
Observatiefase Evt logopedie mondmotoriek articulatie / taal / eten
Evt maatschappelijk werk sociale netwerk om kind en gezin
33
Observatiefase Na 6 weken teambespreking gedachtenvorming met elkaar
- géén verdere begeleiding - verwijzing naar elders - behandeling voortzetten
34
Observatiefase Na 6 weken teambespreking - géén verdere begeleiding
- verwijzing naar elders - behandeling voortzetten behandeldoelen
35
Observatiefase Ouders / kind betrekken met opstellen van behandeldoelen Doelen SMART-criteria
36
Observatiefase Specifiek Vangen Meetbaar Afstand
Acceptabel 6/10 is voldoende Reëel Haalbaar Tijdgebonden Behandelperiode Over 6 weken kan Joeri 60% van de op 4 m met een boog aangegooide tennisballen met 2 handen vangen
37
Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase
38
Behandeling C O O P : Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance
39
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
40
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
41
Make it fun Leuk = leren spelenderwijs niet ‘droog’ trainen
42
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
43
Promote good strategy use:
Zelf ontdekken strategie voor toekomst zelfstandig!
44
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
45
Frame it in goal-plan-do-check
Beertjes methode: doel –plan –werken -evalueren
46
doel –plan –werken -evalueren
Keuze kind / ouders / leerkracht COPM : Canadian Occupational Performance Measure Kennis therapeut (bijv. S.I. therapie)
47
doel –plan –werken -evalueren
Hoe ga ik het doen? Wat heb ik nodig? Wat, met wie, hoe lang, hoe vaak, etc.
48
doel –plan –werken -evalueren
Plan uitvoeren (ongewijzigd!!)
49
doel –plan -werken -evalueren
Evalueren of plan / doel behaald is. Huidige plan aanpassen / nieuw plan maken
50
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
51
One thing at a time Ieder menselijk brein 1 nieuw ding
(deels) verworven, dan pas iets nieuws toevoegen
52
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
53
Work toward independence
Start voorzichtig i.v.m. frustratie en faalangst Meer initiatief kind, meer zelfstandigheid Meer loslaten therapeut
54
Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use
frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery
55
Guided discovery COOP: zelf probleem oplossen zelf ontdekken
iedere oplossing is goed meerdere oplossingen proberen HOE FLEXIBELER HOE ZELFSTANDIGER!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.