Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122."— Transcript van de presentatie:

1 Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122 Inge Peuteman00603203 Emmelien De Martelaere00703653

2  Probleemstelling - Vergrijzing maatschappij - bejaarden maken geen gebruik van hun voordelen (vaccinaties, …) - groot wantrouwen tegenover nieuwe initiatieven - lage aanspreekbaarheid - anonimiteit in de buurt  sterven in anonimiteit?  Opdracht als agoog - Heldere analyse van het probleem - Mobilisatie sociaal netwerk -Isolatie doorbreken - Daarbij letten op haalbaarheid!

3  Definiëring - Isolatie - Eenzaamheid - Kwalitatief/kwantitatief?

4  Deel 1: Doelgedrag - Grotere betrokkenheid - Gebruik maken van voordelen

5  Deel 2: Baselinemeting - Rasch – type loneliness scale - Kwantitatieve meting - Interventie - Effectiviteit - Bevraging interesse doelgroep - Tegenstrijdige gegevens

6 Eender welke voorspellende factor  isolatie  eenzaamheid Sd R °S+ / -S+ niet contingent Gebrek sociaal netwerk  betrokkenheid  isolatie S∆ R -S+ contigent Medische gezondheid  binnen blijven uit angst  isolatie

7  Uitlokkende factoren  Ingrijpende levensgebeurtenis  Maatschappelijke ontwikkelingen Individualisering Vertechnologisering  Eenzaamheid  Anonimiteit

8  Instandhoudende factoren  Maatschappelijke factoren  Rouwen  Slechte ervaringen (wantrouw)  Demotivatie om uit de persoonlijke vertrouwelijke zone te stappen

9  Gevolgen  Uzelf opsluiten, sociale isolatie  Niemand meer vertrouwen, niet open staan voor nieuwe dingen  Weinig sociale contacten  vicieuze cirkel

10  Pilootproject voor één jaar  Voorbereidingsfase  Project  Evaluatie

11  Deel 1: Technieken die inwerken op uitlokkende factoren. 1) sensibilisering persoonlijk alternatieve prompts psycho-educatie 2) Social stories

12  Deel 2 Technieken die inwerken op instandhoudende factoren 1) Vriendschappen 2) Token economy

13 • Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intragenerationeel 1) Koffiedag 2) Speciaal bejaardenbusje 3) Speciale activiteiten 4) Workshops 5) Hulp aan huis

14  Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intergenerationeel 1) vrijwilligerswerk 2) workshops (cf. intragenerationeel )

15  Stimulusgeneralisatie (cf. wantrouwen)  Appetitieve conditionering  Verhogen van bepaald gedrag (vb. betrokkenheid)  Aversieve conditionering  Gedrag doen dalen (vb. wantrouwen, isolatie, …)  Afleren door vreesresponsen  Psychologische vaardigheden vrijwilligers / professionals  Geen afhankelijkheid creeren  Empathie: denken MET de ouderen


Download ppt "Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122."
Ads door Google