Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
MCD Gebiedsontwikkeling anno 2013 en….
Nicole Maarsen 3 september 2013
2
Waar sta ik….! ING Group ING REF ING RED Maarsen Groep HAL Investments
3
Waar sta jij…? WHY, HOW, WHAT….google op Simon Sinek!!
4
Waar staat de vastgoed markt….?
BRON: PropertyNL
5
NL Beleggingsmarkt 2012 (direct)
totaal volume 4,25 miljard euro Aantallen in miljoenen euro’s. Bron: JLL / Dutch Capital Markets Outlook 2013
6
MARKTEN UPSIDE DOWN……. Ontkenningsfase voorbij!
We zijn in een ernstige (vastgoed)crisis; ING RED, MAB sluiten…. Corporaties aan banden van Centraal Fonds en de politiek KRIMP; kantoren, winkels Woningmarkt compleet stilgevallen Waardeval: geld van belegger of bank? Crises: vertrouwen, financieel, politiek en..vooral in elkaar!
7
Realiteit daalt in……. Van eigen belang naar besef van de realiteit
Pensioenfondsen investeren (te) beperkt in eigen land Aantal corporatiewoningen veel en veel te veel Vastgoed moet ooit weer eens gesloopt worden…hoe in waardering in te passen? Stedenbouw versus de gewone mens NU; klant centraal, business case…. Waar wil jij wonen, werken, winkelen, recreëren? Van Push naar Pull
8
MACRO…. Gerealiseerd!
9
Markten op zijn kop…. Probleemeigenaar?
Marktmeester ? – Klant/vraag centraal ? Onderhoudsgarantie ipv huurgarantie Rijk – Provincie – Gemeenten - Markt Groei – Vervangingsvraag - NEE – Krimp! Wilt u bouwen in Den Haag?..dat kan hier…! Marktontwikkelingen: Afboekingen Private equity Ongenuanceerde berichtgevingen Vertrouwen - Wantrouwen Open deuren: niet meer bouwen in de weide we moeten afboeken Locatie, locatie, locatie
10
MACRO…..toekomstmuziek…?
11
MICRO
12
MESO
13
VERWARRING…en blijvende reset!
Taxaties houvast voor financiers, accountants en toezichthouders Taxatiewaarden onder de stichtingskosten Huurders hebben korte termijn focus, gebiedsontwikkeling vereist lange termijn visie.…onderscheid in vastgoed voor korte en voor lange termijn Authenticiteit en marketing Flexibiliteit in statisch product Verdienmodellen Reset: van kilometers naar millimeters (Daan Roosegaarde)
14
MACRO…..van de toekomst
15
Investeren en passie…gaat dat samen?
16
TOEKOMST Wat is jouw passie?
Wat is jouw WHY…? Waarom wil jij locaties ontwikkelen…? Denken vanuit jouw afnemer; leef je in! Denken vanuit waarde van de locatie Denken vanuit gewenste toekomstbestendigheid van een gebouw Denken vanuit nederigheid van je weten/kunnen Denken vanuit andere sectoren: techniek, horeca, hotels
17
TOEKOMST van gebiedsontwikkeling
Levensduur denken, transparantie en coalities! Levensduur: Benoem de levensduur ven een locatie /gebouw. Kan ook kort zijn…. Transparantie: Maak belangen en doelen inzichtelijk voor ‘stakeholders’ onderling Stabiel rendement versus maximaal rendement Nieuwe toetreders, nieuwe rendementseisen Coalities: Van slachtoffer naar initiator, vernieuwer, inspirator Creativiteit en innovatie ontstaan niet achter gesloten deuren of uit ivoren torens
18
…klant? Flexibilisering van een statisch en kapitaalsintensief product
Concepten en beleving vertalen naar gebouwde omgeving Wie het weet mag het zeggen…. Vragen en luisteren is beter!
19
DARE CHANGE Dare change Youtube filmpje
20
Dank voor jullie aandacht!
DARE CHANGE Dank voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.