Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Belastingdienst Toeslagen Sociaal Raadslieden
2
SAMENWERKING Wat gaat goed? Werken met de token
Contact met backoffice Utrecht Risico: servicepunten zoals Sociaal Raadslieden krijgen taken toegeschoven vanuit de Belastingdienst zodat burgers toch de hulpverlening krijgen die vanuit de Belastingdienst niet meer wordt geboden. Financiers van Raadsliedenwerk hebben daar mogelijk bezwaar tegen, lokale overheden vangen zo de bezuinigingen van rijksoverheid op.
3
SAMENWERKING Wat gaat niet goed?
Geen rechtstreeks telefoonnummer of faxnummer van BD/T Enschede Wisselende toegang tot regiokantoor en/of Stellateam Nationale Ombudsman nodig om zaken snel te regelen, o.a. verrekeningen ongedaan maken, toepassing beslagvrije voet
4
TEGENSTELLING Belastingdienst is verstrekker van noodzakelijke inkomensbestanddelen. Burgers met laag inkomen kunnen toeslagen niet missen. Belastingdienst is bedreven in invorderen van schulden en heeft preferente (machtige) positie: wettelijke bevoegdheden om efficiënt en met voorrang te innen.
5
Alleenstaande met inkomen op bijstandsniveau
6
ERVARINGEN (1) Het lijkt goed geregeld, omdat burger een verzoek om een ‘persoonlijke betalingsregeling’ kan doen. Deze wordt echter regelmatig afgewezen Verrekening vindt plaats terwijl bezwaar tijdig is ingediend (vertraging in registratie bezwaar) Verrekening vindt plaats terwijl er persoonlijke regeling loopt of buiten invordering is gesteld (systeemtechnisch probleem) Verrekening leidt vaak tot inkomen beneden beslagvrije voet; dat betekent dat burger te weinig geld overhoudt om vaste lasten te betalen Verrekening tot onder de beslagvrije voet is vreemd omdat – in elk geval na een verzoek om een persoonlijke betalingsregeling – alle gegevens voor bepaling van de beslagvrije voet bij de BD/T bekend zijn Toezegging terugdraaien verrekening wordt niet altijd nagekomen
7
Consequenties volledige verrekening huur- en zorgtoeslag bestaansminimum is ca. bijstandsnorm plus huurtoeslag
8
ERVARINGEN (2) Bestandscorrectie duurt zes tot acht weken, of nog langer. Dit is ingrijpend voor de burger die door de verrekening al achterstanden heeft Burger komt soms honderden euro’s per maand tekort Samenloop verrekening met derdenbeslag: beslaglegger krijgt minder Samenloop persoonlijke betalingsregeling met derdenbeslag: beslaglegger houdt geen rekening met ‘vrijwillige’ aflossing aan belastingdienst. Gevolg is dat de burger onder bestaansminimum leeft of regeling met beslaglegger niet na kan komen
9
Combinatie beslag en persoonlijke betalings-regeling bij alleenstaande met werk
bestaansminimum 1 mrt: loonbeslag 1 aug: verrekenen toeslagen
10
Wat doen de Sociaal Raadslieden?
(weinig) aanvragen & wijzigingen Beschikkingen doorgronden, ontrafelen en betalingen/verrekeningen verklaren Hulp bieden bij verzoek ‘persoonlijke betalingsregeling’ Verrekeningen ongedaan maken Beroep op beslagvrije voet Nationale Ombudsman inschakelen
11
AANBEVELINGEN (1) Ingang om zaken snel te regelen bij Enschede en alle regiokantoren. Aanspreekpunt moet iemand zijn met voldoende bevoegdheden Processen eenvoudig inrichten, zonder risico op onverwachte verrekeningen Afspraak is afspraak: toezegging om verrekening terug te draaien moet worden nagekomen (borgen in systeem) Als inkomstengegevens bekend zijn automatisch rekening houden met draagkracht/beslagvrije voet (processen daarop inrichten) Geen gebruik maken van verlaging van beslagvrije voet naar 81% (‘notoire wanbetalers’). Materie is ingewikkeld, vaak sprake van onvermogen om zaken goed te regelen; normale beslagvrije voet is absolute minimum
12
AANBEVELINGEN (2) Aflossing bij persoonlijke betalingsregeling door middel van verrekening, zodat daarmee rekening moet worden gehouden bij derdenbeslag Verbetering van voorschotbeschikkingen: vermeld weer toetsingsinkomen, samenstelling huishouden en huurprijs. Veel burgers zijn nog niet digitaal vaardig genoeg om op mijntoeslagen.nl de toekenning te controleren. Gemeenten zijn terughoudend in financiering van toeslagenservicepunten die burger daarbij kunnen helpen Voorzichtig zijn met stempel ‘fraude’. Definieer in het aankomende fraude- en boetebeleid, wat een ‘vergissing’ is, zodat burgers niet bij simpele vergissingen met boetes geconfronteerd worden
13
Hannah Oberzaucher Chantal van Hulzen
Sociaal raadsvrouw, Welzijn Eindhoven Chantal van Hulzen Sociaal raadsvrouw, gemeente Nijmegen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.