Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
drs. K.B. Loohuis Burgemeester gemeente Haaksbergen
2
Inhoud Inleiding Situatieschets november 2005
Proces crisisbeheersing stroomstoring Rollen van een burgemeester Lessons Learned
3
Situatieschets november 2005
4
Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk)
Amersfoort Onderweg Aankomst Hectische vrijdagavond (bevolkingszorg;prioriteitsvolgorde)
5
Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk)
Frustrerende zaterdag Relatief kalme zondag Drukke maandag (pers/afkicken) Nazorg (persoonlijk/getroffenen) Maandenlange onderzoeken
6
Proces crisisbeheersing stroomstoring
Oorzaak Preventie van vervolgstoring Herstel Effecten van storing Aansluit- volgorde Bevolkingszorg Schade- registratie Voorlichting en Communicatie Integrale analyse Besluitvorming Coördinatie Schade afhandeling en nazorg 2 6 Noodstroom Inventariseren en analyseren van meldingen Alarmering 1 Heraansluiten op netvoeding 8 7 3 4 5 Bron: Inspectie OOV
7
Rollen van een burgemeester
Opperbevelhebber
8
Rollen van een burgemeester
Voorzitter van het beleidsteam
9
Rollen van een burgemeester
Gezicht naar de media
10
Rollen van een burgemeester
Burgervader
11
Rollen van een burgemeester
Ambassadeur
12
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven
Neem externe bedrijven / organisaties sneller op in beleidsteam Zorg ervoor dat dit beleidsmatige vertegenwoordigers zijn Indien een bedrijf de burgemeester in staat stelt goed te functioneren, heb je daar als bedrijf profijt van
13
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven
Inzicht in noodplannen van externe bedrijven en organisaties ontbreekt (haalplicht) Bedrijven moeten gemeenten hierover actief informeren (brengplicht) Overheden en bedrijven moeten plannen samen afstemmen en beoefenen
14
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven
Geen onduidelijkheden over verantwoordelijkheden stroomvoorziening Geen structuur c.q. inzicht in hoeveelheid noodstroomvoorzieningen Onduidelijkheden en misverstanden over mogelijkheden c.q. onmogelijkheden
15
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie
Bevolkingzorg heeft hoogste prioriteit Anticipeer op mogelijke problemen (leef je in) Schakel direct professionele voorlichters in (regionale pool) Zorg eerder voor afstemming voorlichting met externe bedrijven / organisaties
16
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie
Maak eerder gebruik van de regionale omroep als rampenzender Geef eerlijke informatie aan de media Hou op gezette tijden goed voorbereide en geregisseerde persconferenties
17
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie
Algemene oordeel van de bevolking is positief: Begrip voor moeilijke situatie Naoberschap Eigen verantwoordelijkheid Nuchterheid van de bevolking Burgemeester spreekbuis van boosheid, verbazing en trots Goede contacten met getroffenen
18
Lessons Learned Relatie met GBT Plaats operationele uitvoerders in ROT
Zo nauwkeurig mogelijk inventariseren van risico’s Wees bewust van de positie en bevoegdheden van de burgemeester Maak gebruik van vaste agenda en verslaglegging Vertrouw op de operationele diensten Vermijdt operationele zaken (is moeilijk)
19
Lessons Learned Relatie met GBT Zorg voor voldoende feedback
Zorg voor tijdige aflossing Blijf zoveel mogelijk jezelf Denk al na over de periode na de crisis
20
Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding
Lessons Learned Algemeen Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding bestaat niet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.