Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Therapeutisch Psychologisch Onderzoek
Referaat De Viersprong Inge Van Laer Hilde De Saeger Marieke Braat
2
Programma Kernelementen TPO Casus Vragen
3
Therapeutisch psychologisch onderzoek
Vergelijking met traditionele diagnostiek Wat? Hoe?
4
Twee modellen van diagnostiek
Traditioneel Cliënt op vastliggende trekken nauwkeurig beschrijven Deductieve, unilaterale beslissingen over cliënt “Objectieve” observator Therapeutisch Nieuw begrip bereiken dat cliënt helpt bij problemen Samen exploreren probleemsituaties, experimenteren met alternatieven Participerend observator
5
Verschil vraagstelling
Regulier Welke uitspraken kunnen gedaan worden m.b.t. de persoonlijkheid van patiënt? Wat is de verhouding tussen draagkracht en draaglast? Therapeutisch Waarom leg ik de lat zo hoog voor mezelf? Hoe kan ik beter leren omgaan met afwijzing?
6
Aannames TA Cliënt raakt het meest betrokken bij een diagnostiek ervaring wanneer hij wordt behandeld als participant van wie de ideeën en samenwerkingen essentieel zijn voor het succes Cliënt zal het meest investeren in een diagnostiek ervaring wanneer deze zijn eigen doelen aangaat Wijze van feedback bepaalt mede de impact
7
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
8
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
9
Basisinterview Contact maken Eerdere diagnostiek ervaring navragen
Inleiding en uitleg TPO Samen vragen formuleren Verbatim voorleggen Eerste indrukken vastleggen
10
Inleiding TPO Deze benadering van psychologisch testen is misschien anders dan je eerder hebt meegemaakt. Ik wil graag met je samenwerken en er samen voor zorgen dat de testen informatie opleveren over de dingen die jij belangrijk vindt voor jouw leven. Ik ga je straks vragen wat je over jezelf beter wil leren begrijpen of wil uitzoeken. Ik ben de deskundige over de testen, maar jij bent de deskundige over jezelf. Jouw inzet is dus essentieel en bepalend voor wat je uit deze ervaringen kan halen.
11
Vragen opstellen Wat wil je over jezelf beter leren begrijpen?
Wat wil je over jezelf uitzoeken met dit psychologisch onderzoek? Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zou je beter willen begrijpen om eventueel te veranderen?
12
Vignet Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
13
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
14
Testafname Standaard Vraag verwijzer MMPI-2 Rorschach KAIT SMI-1 YSQ
YPI
15
KAIT Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
16
SMI-1 Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
17
YSQ Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
18
YPI Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
19
MMPI-2 Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
20
Rorschach Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
21
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
22
AIS Verdere exploratie van bevindingen standaardtesten: probleemgedrag in de kamer Bewust maken van bevindingen die waarschijnlijk anders verworpen zullen worden Uittesten van alternatieve probleem oplossingsstrategieën
23
Casus conceptualisatie
Omwille van privacy redenen is de casusinformatie uit de presentatie gehaald.
24
Casus conceptualisatie
High Rorschach Low MMPI-2 High Low Overeenkomstig Afgesplitst ‘Cry for help’ ‘Op slot’
25
Volgorde Level 1 informatie Level 2 informatie Level 3 informatie
Je geeft informatie die ze reeds over zichzelf kennen en kunnen vertellen: passend bij hun ‘existing story’ Level 2 informatie Je geeft informatie die niet heel sterk in contrast is met hun eigen overtuiging, je geeft ze nieuwe ideeën Level 3 informatie Je geeft informatie die niet in overeenstemming is met hun ‘existing story’, waardoor afweermechanismen getriggerd kunnen worden
26
Video
27
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
28
Feedback Gebruik je interpretatie en empathie om te beslissen hoe je de resultaten het best kan terugkoppelen Hoe beantwoord je de vragen? In welke volgorde? Hoeveel bevindingen koppel je terug? Welke voorbeelden gebruik je? Welke toon hanteer je in zowel de verbale als de geschreven feedback?
29
Verslaglegging Richtlijn Aanleiding TA
Achtergrond informatie relevant voor vragen Vragen specifiek beantwoorden Illustreer Geen jargon, maar beschrijving voor leken Onderscheid bevindingen en hypothesen Persoonlijk aan cliënt gericht
30
Therapeutisch psychologisch onderzoek (TPO)
Client / Referral contact (by phone) Initial Interview Self-report Performance-based Early Standardized Assessment Sessions Assessment Intervention Session Feedback Session Report
31
Contact Vragen over TPO en aanvragen TPO: Website:
Website:
32
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.