Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Module B: De ‘Whole School Approach’
Unit B2 Hoe de Whole School Approach inbedden? Inleiding
2
Een veranderde samenleving: een complexe samenleving vol keuzes
PunchStock/Frank Renlie
3
Lerende organisaties Lerende organisaties leren op individueel, groeps- en organisatieniveau De enige meest belangrijke component is het individu: zonder individueel leren is er geen sprake van ‘organisatieleren’
4
Strategische kennisontwikkeling en -creatie
Beperkte middelen op niveau van een welomschreven gemeenschap (school/dorp/…) leiden tot meer kwaliteitsvol onderwijs dan een ondoordachte stroom aan middelen/ondersteuning Strategische kennisontwikkeling op schoolniveau veronderstelt een schooleigen beleidsplan rond de kennisontwikkeling aldaar
5
Kloofanalyse Beoogde situatie (toekomst)
Plan om de kenniskloof te dichten: Kennisopbouw Tewerkstelling Inhuren van expertise Actuele toestand Takenanalyse Inventaris van bestaande competenties (Irgens, 2000, p. 138)
6
Implementatie Implementatie omvat het proces waarbij een idee, programma of een geheel van activiteiten en structuren die nieuw zijn voor zij die verandering willen, ten uitvoer wordt/worden gebracht. (Fullan, 2001, p. 69)
7
Aspecten van een succesvol veranderingsproces
Goede samenwerking op (en tussen) het lokale beleids- of bestuursniveau en het schoolniveau Complementaire rollen Leiderschap Engagement door betrokkenheid/participatie Gedeelde doelen Verandering door samenwerking Volgehouden inspanning (lange termijn) Veelzijdige maatregelen
8
De rol van de directie PunchStock/Frank Renlie
9
Bereidheid tot implementatie
De bekwaamheid van de school om te veranderen Betrokkenheid van de directie/schoolhoofd Betekenisvolheid van de verandering voor het personeel De bekwaamheid van de school om te (blijven) leren De bekwaamheid om te kiezen voor het juiste project
10
Hoe ervoor zorgen dat mensen zich het probleem toe-eigenen?
Prioriteit geven Relevantie Betrokkenheid Zich goed organiseren Invloed Schema van Midthassel, U.V., Centre of Behavioural Research, University of Stavanger
11
Lange termijn inspanning
Lange termijn focus op schoolgeweld Zelfregulatie en niet-aflatende ontwikkelingen
12
Veelzijdige en gelijktijdig te nemen maatregelen
PunchStock/Frank Renlie
13
Implementatie Het implementatieproces, gericht op de realisatie van een programma, vormt een hele uitdaging. De sleutel tot een succesvolle implementatie: het herkennen en overwinnen van hindernissen
14
Weerstanden - Hinderpalen
Veranderingsprocessen in scholen worden gekenmerkt door vier soorten hinderpalen: Psychologische hinderpalen Praktische hinderpalen Hinderpalen op het vlak van waarden Hinderpalen op het vlak van macht/invloed (Skogen, 2004, p. 75)
15
Omgaan met psychologische hinderpalen
Gepaste antwoorden vinden voor de onveiligheid (in mensen en systemen) De contextuele omstandigheden in kaart brengen Individuele consultatie Informatie, informatie, informatie
16
Omgaan met praktische hinderpalen
Tijd Bronnen/hulpmiddelen Dubbelzinnige doelen Systeem
17
Omgaan met hinderpalen i.v.m. waarden en macht
Voorkomen dat dit soort hinderpalen gaan wegen op het veranderingsproces: Macht/invloed opbouwen als leider van het veranderingsproces De betrokkenheid van het schoolhoofd opzoeken en versterken
18
Weerstanden - Hinderpalen
Weerstand is een complex fenomeen dat samenhangt met tal van andere factoren Tijd, kennis, financiële middelen en veranderingsbekwaamheid van een organisatie om met nieuwe verantwoordelijkheden/taken om te gaan zijn van belangrijk bij innovatieprocessen Weerstand vloeit voort uit de eerdere ervaring met veranderingsprocessen Het aantal problemen dat bij aanvang opduikt en de veranderingsmoeheid oefenen invloed uit op het veranderingsproces.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.