Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leader+ Project: Schaapjes op de Meetjes Coördinator: An Van Herck Promotor: Geert Storme, Vlaamse Schapenhouderij vzw
2
Schapen in Vlaanderen : - 100.000 dieren op 2.500 bedrijven - registratie sinds 1996 – sanitel - hobby – beroep – decor – grasmachine - stamboekdieren – kruisingen - wol – vlees – natuurbeheer - vleesconsumptie: 2,2 kg/persoon/jaar - 20 % zelfvoorziening – british lamb (NZ) - toekomstkansen in Vlaanderen
3
Doelstellingen project: •Schapenhouderij in Meetjesland ondersteunen en professionaliseren •Zowel de hobbyist, de (semi)professionele schapenhouder als de streek moeten er beter van worden.
4
Deelprojecten: 1. Schapenhouderij draagt bij tot de versterking van de identiteit van het Meetjesland. 2. Onderzoek naar de mogelijkheden van begrazing van dijken en natuurgebieden door schapen. 3. Aanmoediging van het lamsvleesverbruik.
5
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij - Bij inpoldering en heide ontginning - Lakennijverheid (met wol van de schapen) resulteerde in de bloei van steden als Gent en Brugge - Waar vinden we nog restanten? =>Werkgroep bestaande uit voornamelijk mensen van heemkundige kringen uit de buurt.
6
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij -Verscheidenheid en variëteit: rassen, kruisingen, fokdoelen en kweekmethodes. Informatie bekomen via enquête aan alle schapenhouders en verwerken in brochure met foto’s en statistiek (verzamelen alle adressen!!). -Kanaliseren van behoeften van de sector (enquête). -Redactie en samenstelling educatieve brochure (Grasspriet) voor schoolgaande jeugd ism Plattelandsklassen vzw.
7
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij -Herkenbaar maken van de verscheidenheid door het plaatsen van bedrijfs- en landschapsborden (op plaatsen waar restanten aanwezig zijn van de schapenhouderij in het historisch landschap). => I + II worden verwerkt in een tentoonstelling (Cera holding cofinanciert)
8
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij III. Ondersteuning van bestaande initiatieven: Meetjeslandse schapendag Op een site die historisch belangrijk was voor de schapenhouderij. Doelpubliek: elke inwoner van het Meetjesland.
9
Deelproject 2: onderzoek naar de mogelijkheden van begrazing van dijken en natuurgebieden door schapen. I. Begrazing door schapen op dijken, in parken en natuurgebieden: kosten – baten analyse tussen inzet loonwerk inzet schapen Studieavond was aanzet voor onderzoek. II. Proefveldwerking: hoe ecologische doelstelling bereiken met welk type schaap? (samenwerking met AMINAL)
10
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I. Optimalisatie lamsvleesproductie -Organiseren van voorlichtingsavonden voor schapenhouders vb. rond het kiezen van het meest geschikte ras voor uw bedrijf (samenwerking met Landelijke Gilde). -Demonstratiedagen rond schapen drijven met Border Collies. -Schapenhouders informeren over onze werking en plannen via periodieke Nieuwsbrieven. -Schapenmarkt met SEUROP klassering (karkaskwaliteit!) -Groeperen aanbod voor allochtonen (??) II. Promotie van lamsvleesverbruik
11
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I.Optimalisatie lamsvleesproductie II.Promotie van lamsvleesverbruik -Demo avonden rond versnijding en verwerking van lamsvlees voor (hoeve)slagers en andere vakmensen =>Lamsvlees in de winkel voor Kerstdag, extra promotie. (Samenwerking met kruidenfirma Rejo, veehandelaar, gepensioneerde slager)
12
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I.Optimalisatie lamsvleesproductie II.Promotie van lamsvleesverbruik -Demo-avonden rond versnijding en verwerking voor (hoeve)slagers en andere vakmensen -Paasactie: pakkettenverkoop rechtstreeks aan consument en verdeeld via meewerkende (hoeve)slagers (cofinancieren), gekoppeld aan gratis kookles (Leader+ project rond hoeve- en streekproducten). -Redactie en aanmaak van promotiemateriaal (VLAM). -Kooklespakket samenstellen voor verenigingen en instellingen die avondonderwijs verzorgen (VLAM). -Lanceren nieuw product (salami met lamsvlees)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.