Download de presentatie
GepubliceerdTheodoor Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
VCLB Leuven 17 december 2008 VCLB Leuven
2
“speciale” kinderen vragen “speciale” ouders
VCLB Leuven
3
Inhoud Uitgangspunten en bedenkingen
Mogelijke zorg verkennen: stappenplan Maatregelen: voorbeelden Van gedachten wisselen – (h)erkening vinden VCLB Leuven
4
Uitgangspunten Onderscheid probleem – stoornis Wettelijk kader
Wat is er anders in het secundair onderwijs? evolutie communicatie organisatie schoolloopbaan VCLB Leuven
5
Uitgangspunten Overlegmodel = uitgangspunt - vragende partij
- positieve samenwerking De jongere centraal – niet de leerstoornis Doel = leer-en ontwikkelingskansen creëren VCLB Leuven
6
Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs?
Opdracht STERKE KANTEN ? WELKE ZORG NODIG? Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs? Wat zegt de begeleider? VCLB Leuven
7
Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg…
Schoolkeuze - Geschikt studieaanbod - Voorselectie - ~ VISS VCLB Leuven
8
Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg…
In gesprek met de school Aanmelding van de zorgvraag Nodige documenten Kennismakingsgesprek Informatiedoorstroming Schoolinterne hulp
9
Welke zorg? Basiszorg voor alle leerlingen
Extra zorg: begeleidingsplan ~ attest Gezamenlijke verantwoordelijkheid Evolutie in de loop van het secundair onderwijs VCLB Leuven
10
Mogelijke maatregelen
Basishouding en communicatie = 90 % van de zorg Hulp Hulpmiddelen Vrijstellingen Evaluatie VCLB Leuven
11
Eerste hulp bij… VCLB Leuven
12
Groepsopdracht HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE
Noteer enkele voorbeelden van wat goed werkte in het basisonderwijs Haalbaar in het secundair onderwijs? (Ja / Nee / ?) * BASISHOUDING en COMMUNICATIE HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE * Dan kan je dit ter bespreking meenemen naar de secundaire school VCLB Leuven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.