Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit
2
Voor deze workshop verwijs ik ook naar de hand-out van de plenaire ochtendlezing
3
Fragment 1: de skilift
4
Fragment 2: de kilometerteller
5
Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Tjaco
f) 134 : 10 g) 187 : 12 h) 179 : 12
6
Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Sophie
f) 134 : 10 g) 180 : 10 h) 180 : 12
7
Inpassing zorg in regulier onderwijsaanbod
8
Tijd en extra tijd Ingeroosterde tijd:
Per dag: 1 uur instructie- en oefentijd Extra tijd voor zwakke rekenaars: Per week: 1 uur verlengde instructie Kinderen verschillen vooral van elkaar in de hoeveelheid tijd die ze nodig hebben om dezelfde doelen te bereiken.
9
Dyscalculieverklaring en andere vakken in het VO
Bij vakken als economie, natuurkunde, scheikunde en aardrijkskunde waarin rekenvaardigheden gevraagd worden: Naast standaardgebruik rekenmachine per vak een map met de meest voorkomende oplossingswijzen (middels strategiekaarten). Extra tijd voor een toets. Compenserende opdrachten wanneer de reguliere toets te veel / te moeilijk rekenwerk bevat.
10
Hulp bij Leerproblemen Rekenen/Wiskunde (www.uitgeverijbetelgeuze.eu)
De domeinen: Basisvaardigheden Cijferen (Breuken), verhoudingen en procenten Breuken en kommagetallen Meten en meetkunde Algebra Statistiek en kansberekening Overzicht van de domeinen met korte uitleg over codering
11
Opbouw per domein Instaptoets Foutenanalyse Diagnostisch onderzoek
Hulpsuggesties Materiaal voor leerlingen Controle Onderdelen van de domeinen met codering en onderdelen waar aandacht aan besteed gaat worden
12
Diagnostisch onderzoek
Opbouw: oriëntatie op strategieën onderzoek naar verbalisatie onderzoek naar tekstbegrip onderzoek naar niveau van hulpvraag (hierin worden dezelfde vijf niveaus van hulp gebruikt als eerder omschreven: van meer structuur aanbrengen tot modelleren)
13
Oefenopgaven bij ‘Variabelen toepassen in vergelijkingen’
14
Vermenigvuldigmatrix
De opgave is: × Behandeling van een oefenonderdeel voor leerlingen te gebruiken bij het stappenplan De uitkomst is:
15
Stappenplan 1. Vul de opgave in 2. Vul de getallen a en +3 in
4. Geef de berekeningen 5. Schrijf de uitkomst op 6. Controleer je ingevulde matrix Stappenplan te gebruiken bij vorige matrix en uitgewerkt in andere Powerpointpresentatie
19
Wat werkt voor de zwakke rekenaar in het VO?
heldere, toetsbare minimumdoelen meer instructie- en oefentijd directe feedback uitgebreide inoefening van langzaam naar snel dagelijks automatiseringsoefeningen van basisvaardigheden (via de computer) expliciete en intensieve instructie van (tenminste) één strategie keuzes maken binnen de te doorlopen leerstof, gericht op de inhoud van de Rekentoets aanmoedigen en positieve feedback
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.